Historia języka szwedzkiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-HJS-11 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.1
|
Nazwa przedmiotu: | Historia języka szwedzkiego |
Jednostka: | Katedra Skandynawistyki |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty dla programu S1-FSs |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
LUB
2.00
LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język szwedzki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | przedstawienie podstawowych żródeł wiedzy o historii i rozwoju języka szwedzkiego przekazanie wiedzy z zakresu miejsca języka szwedzkiego wśród innych języków germańskich Przedstawienie głównych epok w historii języka szwedzkiego wraz z podstawą ich wyodrębnienia oraz cechami charakterystycznymi rozwinięcie zdolności rozumienia tekstów pisanych w języku szwedzkim na kolejnych etapach jego rozwoju rozwinięcie umiejętności systematycznej pracy oraz poddawania własnej pracy krytycznej ocenie rozwinięcie umiejętności korzystania z różnego typu słowników (np. etymologicznego) i korpusów (np. Svenska spraakbanken, Fornsvenska Textbanken). |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 3 |
Pełny opis: |
Prezentacja zarysu historii języków germańskich i skandynawskich oraz najważniejszych epok w historii języka szwedzkiego i podstaw ich wyodrębnienia Prezentacja najważniejszych zabytków piśmienniczych epoki runicznej oraz pisma runicznego, korpusów inskrypcji runicznych oraz stanu badań Prezentacja najważniejszych zabytków piśmienniczych epoki staroszwedzkiej i ich edycji Przedstawienie charakterystyki epoki staroszwedzkiej pod względem fonologicznym, morfologicznym, składniowym i leksykalnym oraz stanu badań Prezentacja najważniejszych zabytków piśmienniczych epoki nowoszwedzkiej i ich edycji Przedstawienie charakterystyki epoki nowoszwedzkiej pod względem fonologicznym, morfologicznym, składniowym i leksykalnym oraz stanu badań Prezentacja najważniejszych słowników zawierających informacje etymologiczne, korpusów tekstów historycznych, współczesnych edycji oraz narzędzi służących do badań korpusowych (KWIC) |
Literatura: |
Bergman, Gösta. Kortfattad svensk språkhistoria. Pettersson, Gertrud. 1997. Svenska språket under sju hundra år. Lund: Studentlitteratur Wessén, Elias. Svensk språkhistoria I-III. Widmark, Gun. 2000. Det språk som blev vårt. Uppsala: Swedish Science Press Fornsvenska textbanken www.nordlund.lu.se oraz Kalltext (Spraakbanken) http://spraakbanken.gu.se |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: Potrafi wyróżnić najważniejsze epoki w historii języka szwedzkiego, podać podstawy ich wyróżnienia oraz główne źródła wiedzy o nich Potrafi scharakteryzować każdą z epok pod względem systemu fonologicznego, morfologicznego, składniowego i leksykalnego Potrafi umiejscowić szwedzkie teksty we właściwej epoce i gatunku literackim czyta znormalizowane teksty staroszwedzkie (1225-1526) korzystając z materiałów pomocniczych (słowniki) czyta normalizowane oraz nienormalizowane teksty nowoszwedzkie (1526-1900) bez pomocy słowników Posługuje się słownikami i innymi materiałami pomocniczymi, korzysta z korpusów obejmujących materiał staro- i nowoszwedzki Krytycznie odnosi się do badań historycznojęzykowych oraz współczesnych edycji tekstów |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład, prezentacje studentów, dyskusja wokół literatury przedmiotu F: ocena dyskusji w grupie, ocena prezentacji P: egzamin pisemny Wykład, prezentacje studentów, dyskusja wokół literatury przedmiotu F: ocena dyskusji w grupie, ocena prezentacji P: egzamin pisemny Wykład, wspólny odczyt wybranych tekstów źródłowych F: analiza tekstów P: egzamin pisemny Wspólny odczyt i analiza wybranych tekstów staroszwedzkich F: analiza tekstów P: egzamin pisemny Wspólny odczyt i analiza wybranych tekstów nowoszwedzkich F: analiza tekstów P: egzamin pisemny e-learning F: ćwiczenia słownikowe i korpusowe P: egzamin pisemny e-learning F: ćwiczenia słownikowe i korpusowe P: egzamin pisemny . Kryteria oceny 5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami 3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami 2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Dominika Skrzypek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Dominika Skrzypek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Dominika Skrzypek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Alicja Piotrowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.