Historia Chin
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-HISTC-22 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia Chin |
Jednostka: | Instytut Orientalistyki |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze sinologia, studia stacjonarne licenjackie, semestr 4 |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
LUB
3.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Sinologia |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Przedstawienie historii cywilizacji i państwa chińskiego począwszy od momentu utworzenia dynastii Song, a kończąc na najnowszych dziejach Chińskiej Republiki Ludowej i Republiki Chińskiej. Przekazanie wiedzy z zakresu ewolucji i rozwoju systemu politycznego i społecznego, warunków życia i zwyczajów poszczególnych warstw społecznych. Zapoznanie z najważniejszymi trendami w sztuce, przełomowymi zdobyczami intelektualnymi. Rozwinięcie umiejętności dzielenia się zdobytą samodzielnie wiedzą poprzez przygotowanie i realizację ustnej prezentacji. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | brak |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień Wykład konwersatoryjny Dyskusja Praca w grupach |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 30 Czytanie wskazanej literatury 15 Przygotowanie pracy pisemnej, raportu, prezentacji, demonstracji, itp. 5 Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia 10 SUMA GODZIN 60 LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU 2 |
Skrócony opis: |
Treści prezentowane na zajęciach obejmują historię cywilizacji i państwa chińskiego począwszy od momentu utworzenia dynastii Song, a kończąc na najnowszych dziejach Chińskiej Republiki Ludowej i Republiki Chińskiej. Uczestnicy zajęć, poza biernym przyswajaniem wiedzy z zakresu rozwoju systemu politycznego i społecznego, warunków życia i zwyczajów poszczególnych warstw społecznych czy najważniejszych trendów w sztuce oraz przełomowych zdobyczy intelektualnych, są zachęcani do aktywnego uczestnictwa w dyskusjach nad omawianymi zagadnieniami. Mają także okazję do pogłębienia umiejętności samodzielnego zdobywania informacji i dzielenia się nimi poprzez przygotowanie i realizację ustnych prezentacji na wybrane tematy. |
Pełny opis: |
Dynastia Song, państwa Liao, Jin i Xia – życie w metropoliach czasów dynastii Song, system szkolnictwa i egzaminów cesarskich, życie polityczne na dworze cesarskim, rozwój kultury, nauki i technologii. Dynastia Yuan – historia Imperium Mongolskiego, podbój i panowanie nad Chinami. Dynastia Ming – polityka zagraniczna i ekspansja terytorialna, kontakty z Europą, zmiany w strukturze społecznej. Dynastia Qing – rozkwit państwa Mandżurów, złoty okres dynastii pod panowaniem cesarzy Kangxi i Qianlong, wojny opiumowe, państwo Taipingów, próby reform. Republika Chińska – ruchy i powstania anty-cesarskie, rewolucja Xinhai, utworzenie Guomindang, Ruch 4 Maja, Kampania Północna, wojna chińsko – japońska. Chińska Republika Ludowa – utworzenie Komunistycznej Partii Chin, Wielki Marsz, wojna domowa, historia ChRL do przełomu XX i XXI wieku. |
Literatura: |
Clark, Paul 2008. The Chinese Cultural Revolution: A History. Cambridge: Cambridge University Press. Fairbank, John King 1996. Historia Chin. Nowe Spojrzenie. Gdańsk: Wydawnictwo Marabut. Fairbank, John King (red.) 2008. Cambridge History of China. Cambridge: Cambridge University Press. Künstler, Mieczysław Jerzy 2007. Dzieje kultury chińskiej. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe. Meisner, Maurice Jerome 2007. Mao Zedong: a political and intellectual portrait. Cambridge: Polity Press. Rodziński, Witold 1974. Historia Chin. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich. Snow, Edgar 1973. Red Star over China. London: Penguin Books. Wasserstrom, Jeffrey 2003. Twentieth-century China: New approaches. London: Routledge. Vogel, Ezra Feivel 2011. Deng Xiaoping and the Transformation of China. Harvard: Harvard University Press. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka: odtwarza historię rozwoju cywilizacji i państwa chińskiego aż do przełomu XX i XXI wieku operuje niezbędną terminologią, zarówno w j. polskim jak i chińskim rozumie związki przyczynowo-skutkowe pomiędzy wydarzeniami historycznymi wyszukuje źródła informacji i porównuje różne punkty widzenia przedstawia w zwięzły sposób samodzielnie zdobytą wiedzę bierze udział w dyskusji na temat historii i kultury na bazie posiadanej wiedzy rozumie potrzebę studiowania historii jako niezbędne uzupełnienie kompetencji językowych |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: Egzamin ustny Prezentacja multimedialna Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM: bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość zagadnień związanych z historią Chin, rozwojem chińskiej kultury i nauki oraz powiązanej terminologii dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami dobry (db; 4,0): szerszy zakres niedociągnięć, słabsza, ale wciąż dobra orientacja w wymienionych zagadnieniach i terminologii dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość niektórych zagadnień i terminologii oraz dostateczna orientacja w pozostałych dostateczny (dst; 3,0): dostateczna znajomość prezentowanych zagadnień i terminologii niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość prezentowanych zagadnień i terminologii |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Kamil Burkiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Kamil Burkiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Kamil Burkiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Kamil Burkiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.