Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia Chin

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 09-HISTC-22
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Historia Chin
Jednostka: Instytut Orientalistyki
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
sinologia, studia stacjonarne licenjackie, semestr 4
Punkty ECTS i inne: 2.00 LUB 3.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

Sinologia

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

Przedstawienie historii cywilizacji i państwa chińskiego począwszy od momentu utworzenia dynastii Song, a kończąc na najnowszych dziejach Chińskiej Republiki Ludowej i Republiki Chińskiej.

Przekazanie wiedzy z zakresu ewolucji i rozwoju systemu politycznego i społecznego, warunków życia i zwyczajów poszczególnych warstw społecznych.

Zapoznanie z najważniejszymi trendami w sztuce, przełomowymi zdobyczami intelektualnymi.

Rozwinięcie umiejętności dzielenia się zdobytą samodzielnie wiedzą poprzez przygotowanie i realizację ustnej prezentacji.


Rok studiów (jeśli obowiązuje):

II rok

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

brak

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień

Wykład konwersatoryjny

Dyskusja

Praca w grupach

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 30

Czytanie wskazanej literatury 15

Przygotowanie pracy pisemnej, raportu, prezentacji, demonstracji, itp. 5

Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia 10


SUMA GODZIN 60

LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU 2


Skrócony opis:

Treści prezentowane na zajęciach obejmują historię cywilizacji i państwa chińskiego począwszy od momentu utworzenia dynastii Song, a kończąc na najnowszych dziejach Chińskiej Republiki Ludowej i Republiki Chińskiej. Uczestnicy zajęć, poza biernym przyswajaniem wiedzy z zakresu rozwoju systemu politycznego i społecznego, warunków życia i zwyczajów poszczególnych warstw społecznych czy najważniejszych trendów w sztuce oraz przełomowych zdobyczy intelektualnych, są zachęcani do aktywnego uczestnictwa w dyskusjach nad omawianymi zagadnieniami. Mają także okazję do pogłębienia umiejętności samodzielnego zdobywania informacji i dzielenia się nimi poprzez przygotowanie i realizację ustnych prezentacji na wybrane tematy.

Pełny opis:

Dynastia Song, państwa Liao, Jin i Xia – życie w metropoliach czasów dynastii Song, system szkolnictwa i egzaminów cesarskich, życie polityczne na dworze cesarskim, rozwój kultury, nauki i technologii.

Dynastia Yuan – historia Imperium Mongolskiego, podbój i panowanie nad Chinami.

Dynastia Ming – polityka zagraniczna i ekspansja terytorialna, kontakty z Europą, zmiany w strukturze społecznej.

Dynastia Qing – rozkwit państwa Mandżurów, złoty okres dynastii pod panowaniem cesarzy Kangxi i Qianlong, wojny opiumowe, państwo Taipingów, próby reform.

Republika Chińska – ruchy i powstania anty-cesarskie, rewolucja Xinhai, utworzenie Guomindang, Ruch 4 Maja, Kampania Północna, wojna chińsko – japońska.

Chińska Republika Ludowa – utworzenie Komunistycznej Partii Chin, Wielki Marsz, wojna domowa, historia ChRL do przełomu XX i XXI wieku.

Literatura:

Clark, Paul 2008. The Chinese Cultural Revolution: A History. Cambridge: Cambridge University Press.

Fairbank, John King 1996. Historia Chin. Nowe Spojrzenie. Gdańsk: Wydawnictwo Marabut.

Fairbank, John King (red.) 2008. Cambridge History of China. Cambridge: Cambridge University Press.

Künstler, Mieczysław Jerzy 2007. Dzieje kultury chińskiej. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Meisner, Maurice Jerome 2007. Mao Zedong: a political and intellectual portrait. Cambridge: Polity Press.

Rodziński, Witold 1974. Historia Chin. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

Snow, Edgar 1973. Red Star over China. London: Penguin Books.

Wasserstrom, Jeffrey 2003. Twentieth-century China: New approaches. London: Routledge.

Vogel, Ezra Feivel 2011. Deng Xiaoping and the Transformation of China. Harvard: Harvard University Press.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:

odtwarza historię rozwoju cywilizacji i państwa chińskiego aż do przełomu XX i XXI wieku

operuje niezbędną terminologią, zarówno w j. polskim jak i chińskim

rozumie związki przyczynowo-skutkowe pomiędzy wydarzeniami historycznymi

wyszukuje źródła informacji i porównuje różne punkty widzenia

przedstawia w zwięzły sposób samodzielnie zdobytą wiedzę

bierze udział w dyskusji na temat historii i kultury na bazie posiadanej wiedzy

rozumie potrzebę studiowania historii jako niezbędne uzupełnienie kompetencji językowych

Metody i kryteria oceniania:

Metody oceniania:

Egzamin ustny

Prezentacja multimedialna

Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:

bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość zagadnień związanych z historią Chin, rozwojem chińskiej kultury i nauki oraz powiązanej terminologii

dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami

dobry (db; 4,0): szerszy zakres niedociągnięć, słabsza, ale wciąż dobra orientacja w wymienionych zagadnieniach i terminologii

dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość niektórych zagadnień i terminologii oraz dostateczna orientacja w pozostałych

dostateczny (dst; 3,0): dostateczna znajomość prezentowanych zagadnień i terminologii

niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość prezentowanych zagadnień i terminologii

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Kamil Burkiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Kamil Burkiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Kamil Burkiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Kamil Burkiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-4 (2024-09-03)