Historia krajów arabskich
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-HISTARAB-13 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia krajów arabskich |
Jednostka: | Instytut Orientalistyki |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty dla programu S1-FAR |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | monograficzne |
Kierunek studiów: | Filologia arabska |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | C1 – Zapoznanie słuchaczy z tematyką problematyki historii krajów arabskich w czasie panowania tureckiego po 1517 roku C2 – Historia Półwyspu Arabskiego, Egiptu, ziem Bliskiego Wschodu oraz emiratów arabskich w czasie do upadku Imperium Tureckiego C3 – Zapoznanie słuchaczy z tematem z problemami krajów arabskich w czasie i po zakończeniu I wojny światowej C4 – Nacjonalizmy i drogi do niepodległości na ziemiach arabskich (Egipt, Maroko, Tunezja, Algieria, Irak) C5 – Przyczyny i przebieg wojen oraz konsekwencje arabsko-izraelskie. Kwestia Palestyny C6 – Współczesne reżimy w krajach arabskich (Libia, Tunezja, Egipt, Syria, Irak) C7 – Kraje arabskie w ostatnim dwudziestoleciu. Problem terroryzmu islamskiego |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | Brak |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Wiedza historyczna wyniesiona z I roku |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Prezentacja na wykładzie otwierającym |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Historii krajów arabskich w czasie panowania tureckiego po 1517 roku, cechy charakterystyczne tych rządów oraz przemiany polityczne pod wpływem radykalnych ruchów religijnych Historia ziem arabskich w XVIII i XIX w., elementy wspólne i indywidualne tendencje Losy Arabów i ziem arabskich po zrzucenia okupacji tureckiej po I wojnie światowej przy narastaniu kolonializmu brytyjskiego i francuskiego Fundamentalizm, nacjonalizm jako cechy typowe dla rodzących się młodych państw arabskich. Przebieg i skutki rywalizacji arabsko-żydowskiej Elementy współczesnej historii tych ziem na tle przemian zachodzących na świecie |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | Forma aktywności Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 30 Praca własna studenta* Przygotowanie do zajęć Czytanie wskazanej literatury 30 Przygotowanie pracy pisemnej, raportu, prezentacji, demonstracji, itp. Przygotowanie projektu Przygotowanie pracy semestralnej Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia 30 Inne (jakie?) - … SUMA GODZIN 90 LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA MODUŁU ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU 2 |
Literatura: |
Corm G., Bliski Wschód w ogniu. Oblicza konfliktu 1956-2003, Warszawa 2003 Danecki J., Arabowie, Warszawa 2001 Dziubiński A., Historia Maroka, Wrocław 1983 Dziubiński A., Historia Tunezji, Warszawa 1994 Grgies A., Sprawa kurdyjska w XX w., Warszawa 1997 Historia krajów arabskich 1917-1966, Warszawa 1974 Hathaway J., Barbir K. K., Arabowie pod panowaniem Osmanów 1516-1800, Warszawa 2012 Hitti Ph., Dzieje Arabów, Warszawa 1969 Hourani A., Historia Arabów, Gdańsk 1995 Madeyska D., Historia współczesna świata arabskiego, Warszawa 2008 Mały słownik kultury świata arabskiego, red. J. Bielawski, Warszawa 1971 Al-Rasheed M., Historia Arabii Saudyjskiej, Warszawa 2011 Raymond A., Kair, Warszawa 2005 Sidor K., Naseryzm. Historia, praktyka i teoria socjalizmu w ZRA, Warszawa 1969 Stępniewska-Holzer B., Egipt. Stulecie przemian, Warszawa 2006 Zdanowski J., Historia Bliskiego Wschodu w XX wieku, Wrocław 2010 Zdanowski J., Bracia muzułmanie i inni, Szczecin, 1986 Zdanowski J., Historia Najnowsza Bliskiego Wschodu i Afryki Północnej, Warszawa 2020 Zdanowski J., Historia Arabii Wschodniej, Wrocław 2004 |
Efekty uczenia się: |
HWSARAB _01 potrafi odnieść się do problemów krajów arabskich w czasie panowania tureckiego po 1517 roku K_W04, K_W05, K_U01, K_U02, K_U03, K_U04, K_K01, K_K07, HWSARAB _02 zna zarys dziejów ziem arabskich w okresie panowania tureckiego K_W04, K_W05, K_U01, K_U02, K_U03, K_U04, K_K01, K_K07, HWSARAB _03 potrafi ukazać i wyjaśnić problematykę historyczną po zakończeniu I wojny światowej K_W04, K_W05, K_U01, K_U02, K_U03, K_U04, K_K01, K_K07, HWSARAB _04 orientuje się w tematyce, w jaki sposób układy się drogi do uzyskiwania niepodległości przez kraje arabskie przed i po zakończeniu II wojny światowej K_W04, K_W05, K_U01, K_U02, K_U03, K_U04, K_K01, K_K07, HWSARAB _05 może odnieść się do zagadnień rywalizacji arabsko-żydowskej, zna źródła konfliktu i jego przebieg K_W04, K_W05, K_U01, K_U02, K_U03, K_U04, K_K01, K_K07, HWSARAB _06 zna historię reżimów w krajach arabskich i jego wpływu na dzieje współczesne K_W04, K_W05, K_U01, K_U02, K_U03, K_U04, K_K01, K_K07, HWSARAB _07 może odnieść się współczesnej historii ziem arabskich i rozwinąć temat terroryzmu muzułmańskiego K_W04, K_W05, K_U01, K_U02, K_U03, K_U04, K_K01, K_K07, |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny 4. Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM: bardzo dobry (bdb; 5,0): doskonała orientacja w omawianych zagadnieniach; dobry plus (+db; 4,5): więcej niż dobra znajomość problematyki; dobry (db; 4,0): dobra orientacja w omawianych zagadnieniach; dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca orientacja w omawianych zagadnieniach; dostateczny (dst; 3,0): słaba orientacja w omawianych zagadnieniach; niedostateczny (ndst; 2,0): brak orientacji w omawianych zagadnieniach. |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Zdzisław Pentek | |
Prowadzący grup: | Zdzisław Pentek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Zdzisław Pentek | |
Prowadzący grup: | Zdzisław Pentek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Wiedza wyniesiona ze szkoły średniej |
|
Kod ECTS: | 09-DARAB-12 |
|
Liczba godzin przedmiotu: | 30 |
|
Cele kształcenia przedmiotu cyklu: | C1 – Zapoznanie studentów z tematem: społeczeństwa arabskie mieszkające na Półwyspie Arabskim C2 – Zapoznanie studentów z historią krajów arabskich przed islamem (do roku 622 n. e.) C3 – Zapoznanie studentów z tematem: narodziny nowej religii oraz jej wpływ na historię polityczną (lata 622-750) |
|
Literatura: |
Bielawski J., Islam, Warszawa 1980 Bizancjum i Arabowie. Spotkanie cywilizacji VI-VIII wiek. Redaktorzy naukowi T. Wolińska, Paweł Filipczak, Warszawa 2015 Danecki J., Podstawowe wiadomości o islamie, t. I-II, Warszawa 1997-1998 Danecki J., Arabowie, Warszawa 2001 Encyclopedia of Islam, t. 1-12, Leiden 1954-2004 Hitti Ph., Dzieje Arabów, Warszawa 1969 Kennedy H., Wielkie arabskie podboje. Jak ekspansja islamu zmieniła świat, Warszawa 2011 Koran, tł. J. Bielawski, Warszawa 1986 Madeyska D., Historia świata arabskiego. Okres klasyczny. Od starożytności do roku 750, Warszawa 1999 Mały słownik kultury świata arabskiego, red. J. Bielawski, Warszawa 1971 Rodinson M., Mahomet, Warszawa 1994 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.