Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia Grecji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 09-HG-FNG-24
Kod Erasmus / ISCED: 08.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Historia Grecji
Jednostka: Instytut Lingwistyki Stosowanej
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

Filologia, specjalność filologai nowogrecka.

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

Student schematyzuje i interpretuje nowożytne oraz współczesne dzieje narodu i państwa greckiego. Zdobywa orientację na temat procesów określających ewolucję społeczeństwa greckiego.

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

II rok

Skrócony opis:

Pzredmiotem zajęć jest historia Grecji w epoce starożtnej, średniowiecznej-bzantyńskiej nowożytnej i w czasach najnowszych.

Pełny opis:

Wybrana faktografia polityczna epoki klasycznej: konflikt grecko-perski, wewnętrzna rywalizacja poleis greckich, rola Macedonii.

Szczegółowa historia ustroju Aten (VI-IV w. p.n.e.); ustrój Sparty; systemy polityczne epoki hellenistycznej.

Cesarstwo Bizantyńskie: cesarstwo jako idea i system polityczny w praktyce; kulturowa i polityczna rola Bizancjum.

Sytuacja ludności greckiej pod panowaniem osmańskim. Przemiany społeczno-ekonomiczne (XV-XVIII) .

Geneza państwowości greckiej w XIXw. Tło społeczno-polityczne .

Problemy organizacji państwa greckiego (XIX w.)

Wpływ monarchii na konkretyzację państwowości greckiej w XIX i XX w.

Armia jako czynnik polityczny w państwie greckim w XIX i XX w.

Wielka idea w polityce państwa greckiego w XIX i XX w.

Geneza, ewolucja, „wielka katastrofa”.

Obraz dziejów Grecji w greckiej historiografii w XIX i XX w.

Wpływ greckich imigrantów na zmiany polityczne i społeczno ekonomiczne w Grecji w okresie międzywojennym (XX w.).

Społeczno-polityczne tło greckiej wojny domowej (1946-1949) .

Wpływ reżimu czarnych pułkowników na współczesne dzieje polityczne .Grecji

Cypr w greckiej świadomości historycznej w XIX i XX w.

Literatura:

Podstawowa:

Zakrzewski K. Historia Bizancjum. Kraków 1999 (reprint z 1938, ale nadal jedyny polski podręcznik).

Hansen M.H., Demokracja ateńska w czasach Demostenesa. Warszawa 1999 (książka szczególnie wartościowa).

Ostrogorski G., Dzieje Bizancjum. Warszawa 1967; 2 ed. 1968; 3 ed. 2008

Brzeziński, Grecja (z cyklu: Historia państw świata w XX wieku), Warszawa 2002.

R. Clogg, Historia Grecji Nowożytnej, Warszawa 2006.

T. Czekalski, Pogrobowcy wielkiej idei, Kraków 2007.

Historia Grecji, Kraków 2006.

J. Kamiński, System konstytucyjny Grecji, Warszawa 2004.

Dodatkowa

L. Akritidis, P. Akritidis, Parlament Grecji, Warsyawa 1998.

G. Bernatowicz-Bierut, Droga Grecji, Hiszpanii i Portugalii do wspólnej Europy, Warszawa 1991.

D. H. Close, Greece since 1945. Politics, economy and society, New York 2003.

T. Czekalski, Grecja - poznajemy Unię Europejską, Łódź 2003.

Z. Domarażyk, T. Wolski, CIA na Akropolu, Kraków 1972.

Greece and Europe in the modern period: aspects of a troubled relationship, edit. Ph. Carabot, London 1995.

Greece in a changing Europe. Between European integration and Balkan disintegration?, edit. K. Featherstone, K. Ifantis, New York 1995.

Greece, the new Europe and the changing international order, H. J.Psomiades, B.Thomadakis, New York 1993.

J. Juźków, Tagma Thanatu. Wspomnienia z greckiej partyzantki, Warszawa 1977.

J. Knopek, Nowożytna Grecja w najnowszej historii Polski, Warszawa 1998.

J. Knopek, Polacy w Grecji. Historia i współczesność, Warszawa 1997.

K. R. Legg, J. M. Roberts, Modern Greece. A civilization on the periphery, London 2001.

J. Lipski, Wojna na Bałkanach, Kraków 1913.

J. Putrament, Akropol, Warszawa 1975.

E. Rigas, Grecja naszych czasów, Warszawa 1962.

T. Sinko, Polscy podróżnicy w Grecji i Troi, Kraków 1925.

S. Strumph-Wojtkiewicz, Agent nr 1, Warszawa 1959.

F. Skibiński, Bitwa o Kretę. Maj 1941 r., Warszawa 1983.

J. Traczykowski, ELAS znaczyło wolność, Warszawa 1980.

M. Wojecki, Uchodźcy polityczni z Grecji w Polsce, 1948-1975, Zielona Góra 1989.

M. Wojecki, Związki serdeczne: Polacy i Grecy, Wolsztyn 1999.

K. Wrzos, Rewolucja w Grecji. Reportaż, Warszawa 1935.

Hammond N.G.L., Dzieje Grecji. Oxford 1959; Warszawa 1973; 1977; 1994.

Kulesza R., Starożytna Sparta. Poznań 2003.

Leśny J., Studia nad początkami serbskiej monarchii Nemaniczów. Wrocław 1989.

Runciman S., Teokracja bizantyjska. Warszawa 1982; Katowice 2008.

Runciman S., Upadek Konstantynopola 1453. 2 ed. Warszawa 1994.

Wasilewski T., Bizancjum i Słowianie w IX w. Studium z dziejów stosunków politycznych i kulturalnych. Warszawa 1972

Efekty uczenia się:

Studen 1. zna podstawową faktografię polityczną starożytnej Grecji

rozumie sens reform politycznych w Atenach od VI do IV w. p.n.e. i ich wpływ na kulturę polityczną Europy, 2. rozumie i potrafi przedstawić miejsce Grecji w strukturze Cesarstwa Bizantyńskiego, 3. potrafi wyczerpująco przedstawić znaczenie Cesarstwa Bizantyńskiego w historii kultury literackiej, prawnej i politycznej Europy, 4.potrafi wskazać wpływ uwarunkowań historycznych na współczesną sytuację społeczno-polityczną Grecji, 5. rozumie prawidłowości historyczne rządzące zmianami terytorialnego zasięgu greckiego osadnictwa

w XIX i XX wieku, 6. refleksyjnie podchodzi do teorii naukowych ukazujących rolę Greków w dziejach Europy Południowo-Wschodniej od XVIII do XX wieku, 7. podważa stereotypy narodowe

korzystając z wiedzy historycznej, 8. wskazuje, określa związki między poszczególnymi zjawiskami z dziejów społeczno-politycznych Grecji a nurtami teoretycznymi w naukach społecznych, 9. dostrzega i rozumie historyczne powody zróżnicowania ludności greckiej pod względem jej obyczajów, języka, tradycji regionalnych, 10. rozróżnia charakterystyczne elementy greckiej świadomości historycznej

i rozumie ich wpływ na życie narodowe Greków, 11. interpretuje problematykę polityczną w powiązaniu z zagadnieniami o charakterze społeczno-kulturowym, 12. opanowuje warsztat naukowy umożliwiający przygotowanie pracy seminaryjnej na temat związany

z historią nowożytną/współczesną ziem greckich.

Metody i kryteria oceniania:

Zaleczenie semestru zimowego: Egzamin ustny oraz sprawdzenie znajomości lektur.

Przygotowanie pracy seminaryjnej, zgodnej z omówionymi podczas zajęć zasadami warsztatu naukowego, na wybrany przez studenta temat dotyczący historii nowożytnej bądź współczesnej ziem greckich (75% oceny końcowej); aktywność w zajęciach (25% oceny końcowej).

Maksymalnie trzy nieobecności nieusprawiedliwione.

Kryteria ocen: 5.0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne; 4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne; 4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne; 3.5 – dostateczna wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami; 3.0 – dostateczna wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami; 2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne.

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Jędrzej Paszkiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)