Gramatyka kontrastywna niemiecko - polska wykład
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-GRAMKON-ILS-11 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Gramatyka kontrastywna niemiecko - polska wykład |
Jednostka: | Instytut Lingwistyki Stosowanej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty dla programu S1-LSN |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Cele modułu kształcenia: zapoznanie z podstawową terminologią, metodologią i instrumentarium badań kontrastywnych, zdobycie wiedzy z zakresu podobieństw i różnic w poszczególnych podsystemach języka niemieckiego i polskiego, ze szczególnym uwzględnieniem słowotwórstwa, morfologii i składni, rozwijanie umiejętności analizy kontrastywnej w obrębie wybranych struktur i płaszczyzn językowych, doskonalenie umiejętności krytycznego czytania literatury przedmiotu, doskonalenie umiejętności organizacji pracy własnej, wykształcenie umiejętności rozpoznawania struktur podatnych na interferencję w kontekście języka niemieckiego i polskiego. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Pełny opis: |
Opis treści kształcenia: Podstawowe różnice w zakresie słowotwórstwa niemieckiego i polskiego. Problemy konfrontacji odmiennych i nieodmiennych części mowy w języku niemieckim i polskim. Problemy konfrontacji zdań prostych i złożonych w języku niemieckim i polskim. Problem ekwiwalencji systemowej i tłumaczeniowej, interferencja, interferencja ukryta, błąd interferencyjny. |
Literatura: |
Bartnicka, B. (2004): Grammatik des Polnischen. München. Engel, U. / Tomiczek, E. (2010): Wie wir reden. Sprechen im deutsch-polnischen Kontrast. Wrocław – Dresden. Engel, U. et al. (2000): Deutsch-polnische kontrastive Grammatik. Warszawa. Grzegorczykowa, R. / Laskowski, R. / Wróbel, H. (1998): Gramatyka współczesnego języka polskiego. Warszawa. Grzegorczykowa, R.(1996): Wykłady z polskiej składni. Warszawa. Helbig, G. / Jäger, G. (1983): Studien zum deutsch-polnischen Sprachvergleich. Leipzig. Kątny, A. (1994): Zu ausgewählten Aktionsarten im Polnischen und deren Entsprechungen im Deutschen. Rzeszów. Lipczuk, R. et al. (1995): Niemiecko-polski słownik tautonimów. Warszawa. Morciniec, N. / Prędota, S. (1990): Fonetyka kontrastywna języka niemieckiego i polskiego. Wrocław. Nagórko, A. (1996): Zarys gramatyki polskiej. Warszawa. Prędota, S. (1989): Die polnisch-deutsche Interferenz im Bereich der Aussprache. Wrocław. Schatte, Cz. (1989): Partizipialkonstruktionen im Deutschen und Polnischen. Katowice. Skibicki, M. (2007): Polnische Grammatik. Hamburg. Tęcza, Z. (2010): Gramatyka angielska i niemiecka w opisie równoległym. Rzeszów. Wróbel, H. (2001): Gramatyka języka polskiego. Kraków. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: rozpoznaje i objaśnia podstawowe pojęcia z zakresu słowotwórstwa i morfologii języka niemieckiego i polskiego w ujęciu kontrastywnym, rozpoznaje i objaśnia podstawowe pojęcia z zakresu składni języka niemieckiego i polskiego w ujęciu kontrastywnym, ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu słowotwórstwa, morfologii i składni języka niemieckiego i polskiego, ma uporządkowaną wiedzę szczegółową w zakresie metodologii badań kontrastywnych uni-, bi- i multilateralnych, ma świadomość kompleksowej natury języka niemieckiego i polskiego i ich powiązań wzajemnych oraz z innymi językami , ma świadomość posiadanej wiedzy w zakresie badań kontrastywnych i jej przydatności praktycznej w dydaktyce i translatoryce oraz potrzeby jej stałej aktualizacji. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceny egzaminu ustnego: - poprawność terminologiczna i definicyjna - poprawność analizy morfologicznej i składniowej z wyraźnym wskazaniem różnic i podobieństw. Na egzamin składa się pytanie teoretyczne i analiza kontrastywna zdania niemieckiego i polskiego. Warunkiem podejścia do egzaminu jest zaliczenie konwersatorium z gramatyki kontrastywnej niemiecko-polskiej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Anna Pieczyńska-Sulik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Anna Pieczyńska-Sulik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Anna Pieczyńska-Sulik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Joanna Woźniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.