Gramatyka opisowa języka norweskiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-GOJNO-24 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.6
|
Nazwa przedmiotu: | Gramatyka opisowa języka norweskiego |
Jednostka: | Katedra Skandynawistyki |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty dla programu S1-FSn |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język norweski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | prezentacja podstaw z zakresu semantyki językowej (najważniejsze pojęcia, definicje), ze szczególnym uwzględnieniem języka norweskiego prezentacja podstawowych zagadnień z zakresu morfologii języka norweskiego (typy morfemów, analiza morfologiczna) przedstawienie podstawowych typów słowotwórczych współczesnego języka norweskiego przedstawienie podobieństw i różnic występujących pomiędzy poszczególnymi typami słowotwórczymi prezentacja zasad tworzenia poszczególnych typów słowotwórczych i rozwijanie umiejętności ich stosowania w praktyce rozwijanie u studentów znajomości norweskiej terminologii językoznawczej (zwłaszcza tej związanej z semantyką i morfologią) rozwijanie umiejętności analizy słowotwórczej w oparciu o teksty oryginalne oraz źródła leksykograficzne (np. www.sprakradet.no lub Bokmålsordboka) i inne źródła wiedzy |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Pełny opis: |
Opanowanie podstaw teorii gramatyki języka norweskiego i umiejętności poprawnego stosowania reguł gramatycznych w mowie i piśmie, zapoznanie z norweską terminologią językoznawczą. Zakres materiału obejmuje morfologię (w aspekcie fleksyjnym i słowotwórczym) i składnię języka norweskiego oraz podstawowe problemy z analizy tekstu, szczegółowy przegląd części mowy, części zdania, typy zdań, analiza zdania. |
Literatura: |
Golden, A., Mac Donald, K., Michalsen, B., Ryen E. 1990. Hva er vanskelig i grammatikken? Oslo: Universitetsforlaget Hagen, J.E. 2002. Norsk grammatikk for andrespr?kl?rere. Oslo: Gyldendal Akademisk Golden, A., Mac Donald, K., Ryen, E. 1988. Norsk som fremmed spr?k. Grammatikk. Oslo: Universitetsforlaget Lie, S. 1984. Innf?ring i norsk syntaks. 3. Utg. Oslo: Universitetsforlaget N?s, O. 1972. Norsk grammatikk. 2. utg. Oslo: Fabritius Vinje, F.E. 1977. Kompendium i grammatisk analyse. 6. utg. Oslo: Universitetsforlaget |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: zna podstawy z zakresu semantyki językowej (najważniejsze pojęcia, definicje), ze szczególnym uwzględnieniem języka norweskiego zna podstawowe zagadnienia z zakresu morfologii języka norweskiego (typy morfemów, analiza morfologiczna) potrafi wyróżnić podstawowe typy słowotwórcze współczesnego języka norweskiego potrafi przedstawić podobieństwa i różnice występujące pomiędzy poszczególnymi typami słowotwórczymi zna zasady tworzenia poszczególnych typów słowotwórczych i potrafi je stosować w praktyce potrafi wykorzystywać norweską terminologię językoznawczą (zwłaszcza tę związaną z semantyką i morfologią) potrafi dokonać analizy słowotwórczej na tekstach oryginalnych, z wykorzystaniem źródeł leksykograficznych i innych ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności w zakresie objętym modułem dla GOJNO-24 |
Metody i kryteria oceniania: |
Przykładowe zadania (pytania) służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia. 1. Zdefiniuj pojęcia morfemu słowotwórczego i gramatycznego. 2. Scharakteryzuj pojęcie derywatu i jego budowę. 3. Scharakteryzuj afiksację w języku norweskim. Zilustruj na przykładzie wybranej części mowy. metody i kryteria oceniania: analiza i ocena zrealizowanych ćwiczeń semantycznych P: kolokwium zaliczeniowe (pisemne) 5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami 3 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami 2 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Przemysław Czarnecki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Przemysław Czarnecki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Przemysław Czarnecki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.