Gramatyka opisowa języka litewskiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-GOJL-14 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.9
|
Nazwa przedmiotu: | Gramatyka opisowa języka litewskiego |
Jednostka: | Instytut Językoznawstwa |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty dla programu S1-FIbl |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Filologia litewska |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Celem zajęć jest zdobycie przez studenta wiedzy i umiejętności w zakresach fonetyki i fonologii języka litewskiego. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Skrócony opis: |
Podczas zajęć omawiane są : A) z punktu widzenia fonetyki: system samogłosek i spółgłosek; dyftongi i połączenia dyftongiczne; procesy fonetyczne zachodzące w języku litewskim; sylaba; przycisk wyrazowy i intonacje. B) z punktu widzenia fonologii: matryca cech dystynktywnych fonemów wokalicznych i konsonantycznych; fonologiczna interpretacja połączeń dyftongicznych oraz [uo], [ie]; neutralizacja opozycji; elementy suprasegmentalne. |
Pełny opis: |
FONETYKA - Samogłoski języka litewskiego (klasyfikacja artykulacyjna i akustyczna) - Spółgłoski języka litewskiego (klasyfikacja artykulacyjna i akustyczna) - Dyftongi i połączenia dyftongiczne - Procesy fonetyczne zachodzące w języku litewskim (asymilacja progresywna i regresywna, dysymilacja) - Sylaba (centrum i marginalia sylaby, nagłos, wygłos, śródgłos) - Prozodia (akcent główny, akcent poboczny, przebieg intonacji) FONOLOGIA - System fonologiczny języka litewskiego (fonem a głoska, metodyka ustalania fonemów, identyfikacja paradygmatyczna, identyfikacja syntagmatyczna, tabela dystrybucyjna) - Fonologiczny system wokaliczny (Matryca cech dystynktywnych, opozycje) - Fonologiczny system konsonantyczny (Matryca cech dystynktywnych, opozycje) - Fonologiczna interpretacja połączeń dyftongicznych oraz uo, ie - Neutralizacja (archifonem) - Elementy suprasegmentalne i ich funkcje |
Literatura: |
Podstawowa: CLARK, J., YALLOP, C. 1999. An Introduction to Phonetics and Phonology. Oxford UK & Cambridge USA: Blackwell. DAVIS, F.J. 1998. Phonetics and Phonology. Stuttgart – Düsseldorf – Leipzig: Ernst Klett Verlag. DUKIEWICZ, L., SAWICKA, I. 1995. Gramatyka współczesnego języka polskiego. Fonetyka i fonologia. Kraków. GIRDENIS, ALEKSAS. 2003. Teoriniai lietuvių fonologijos pagrindai. Vilnius: Mokslo ir enciklopedijų leidybos institutas OSTASZEWSKA, D., TAMBOR, J. 2001. Fonetyka i fonologia współczesnego języka polskiego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. ROCA, I., JOHNSON, W. 1999. A Course in Phonology. Oksford: Blackwell. SAUSSURE, FERDINAND. 2002. Kurs językoznawstwa ogólnego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Dodatkowa: POLAŃSKI, KAZIMIERZ (red.). 1999. Encyklopedia językoznawstwa ogólnego. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich URBAŃCZYK, STANISŁAW & KUCAŁA, MARIAN (red.). 1999. Encyklopedia języka polskiego. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich BAŃCZEROWSKI, J., POGONOWSKI, J., ZGÓŁKA, T. 1982. Wstęp do językoznawstwa.Poznań: UAM. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu, student: 1. Potrafi nazywać i stosować w języku polskim i łotewskim wszystkie przedmiotem objęte pojęcia związane z fonetyką i fonologią 2. Potrafi opisać głoski według cech akustycznych i artykulacyjnych 3. Potrafi określić dyftongi 4. Umie rozpoznawać i nazywać procesy fonetyczne zachodzące w języku łotewskim 5. Umie ustalać granice sylab 6. Potrafi wydzielać fonemy samogłoskowe i spółgłoskowe, ustalać opozycje i miejsca neutralizacji opozycji 7. Potrafi przeprowadzić fonologiczną interpretację połączeń dyftongicznych oraz dyftongów 8. Jest zdolny aby opisać elementy suprasegmentalne 9. Zna najważniejszą literaturę badawczą z fonetyki i fonologii i potrafi z niej korzystać |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody: cząstkowe testy zaliczeniowe w procesie kształcenia, test zaliczeniowy na koniec kształcenia Kryterium oceniania: Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie wszystkich testów kontrolnych (co 2 jednostki lekcyjne, minimum 61%) oraz test zaliczeniowy na koniec kształcenia (<61% - ndst, 61-70% dst, 71-75% dst+, 76-85% db, 86-90% db+, 91%< bdb)możliwe 2 nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Konwersatorium - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Konwersatorium - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Konwersatorium - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.