Gramatyka opisowa języka duńskiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-GOJD-24 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.3
|
Nazwa przedmiotu: | Gramatyka opisowa języka duńskiego |
Jednostka: | Katedra Skandynawistyki |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty dla programu S1-FSd |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | prezentacja podstaw z zakresu semantyki językowej (najważniejsze pojęcia, definicje), ze szczególnym uwzględnieniem języka duńskiego prezentacja podstawowych zagadnień z zakresu morfologii języka duńskiego (typy morfemów, analiza morfologiczna) przedstawienie podstawowych typów słowotwórczych współczesnego języka duńskiego przedstawienie podobieństw i różnic występujących pomiędzy poszczególnymi typami słowotwórczymi prezentacja zasad tworzenia poszczególnych typów słowotwórczych i rozwijanie umiejętności ich stosowania w praktyce rozwijanie u studentów znajomości duńskiej terminologii językoznawczej (zwłaszcza tej związanej z semantyką i morfologią) rozwijanie umiejętności analizy słowotwórczej w oparciu o teksty oryginalne oraz źródła leksykograficzne (np. Den Danske Ordbog, www.ddo.dk, Ordbog over Det Danske Sprog, i inne źródła wiedzy |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Pełny opis: |
Opanowanie podstaw teorii gramatyki języka duńskiego i umiejętności poprawnego stosowania reguł gramatycznych w mowie i piśmie, zapoznanie z duńską terminologią językoznawczą. Zakres materiału obejmuje morfologię (w aspekcie fleksyjnym i słowotwórczym) i składnię języka duńskiego oraz podstawowe problemy z analizy tekstu, szczegółowy przegląd części mowy, części zdania, typy zdań, analiza zdania. |
Literatura: |
Allan, R., Holmes, Ph., Lundskær-Nielsen, T. 1995. Danish. A Comprehensive Grammar. London and New York: Routledge. Becker-Christensen, Chr., Widell, P. 2008. Politikens Nudansk Grammatik. 4. udg., 3. opl., København: Politikens Forlag A/S. Burcharth N. 2005. Grammatik - en genvej til fremmedsprog. 4. udg., 2. opl., Aalborg. Christensen Zola R., Christensen L. 2006. Dansk Grammatik. 2.opl., Odense: Syddansk Universitetsforlag. Fischer-Hansen B., Kledal A. 2004. Grammatikken – håndbog i dansk grammatik for udlændinge. 3. udg., Herning: Special-pædagogisk Forlag. Hansen E. 2006. Dæmonernes Port. Materiale til studiet af dansk sprog. 5. udg., København: Hans Reitzel. Jacobsen H. Galberg, Skyum-Nielsen P. 2007. Dansk sprog. En grundbog. 2. udg., Schønberg. Jacobsen H. Galberg, Stray Jørgensen P. 2007. Politikens Håndbog i Nudansk. 5. udg., Politikens Forlag. Kledal A., Fischer-Hansen B. 2003. Basisgrammatikken. Basishåndbog i dansk grammatik for udlændinge. Herning: Special-pædagogisk Forlag. Rajnik E. 1999. Gramatyka języka duńskiego. Morfologia. Poznań: Wyd. Naukowe UAM. Rajnik E. 2006. Podstawy gramatyki języka duńskiego z ćwiczeniami. Poznań: Wyd. Naukowe UAM. Søndergaard, G. 1998. Sproglig analyse. Begreber og værktøjer. 2. opl., Munksgaard |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: zna podstawy z zakresu semantyki językowej (najważniejsze pojęcia, definicje), ze szczególnym uwzględnieniem języka duńskiego zna podstawowe zagadnienia z zakresu morfologii języka duńskiego (typy morfemów, analiza morfologiczna) potrafi wyróżnić podstawowe typy słowotwórcze współczesnego języka duńskiego potrafi przedstawić podobieństwa i różnice występujące pomiędzy poszczególnymi typami słowotwórczymi zna zasady tworzenia poszczególnych typów słowotwórczych i potrafi je stosować w praktyce potrafi wykorzystywać duńską terminologię językoznawczą (zwłaszcza tę związaną z semantyką i morfologią) potrafi dokonać analizy słowotwórczej na tekstach oryginalnych, z wykorzystaniem źródeł leksykograficznych i innych ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności w zakresie objętym modułem dla poziomu B1/B1+ |
Metody i kryteria oceniania: |
Przykładowe zadania (pytania) służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia. a) Zdefiniuj pojęcia morfemu słowotwórczego i gramatycznego. b) Scharakteryzuj pojęcie derywatu i jego budowę. c) Podaj różnice pomiędzy samdannelse i sammensætning. Zilustruj na przykładach metody i kryteria oceniania: analiza i ocena zrealizowanych ćwiczeń semantycznych kolokwium zaliczeniowe (pisemne 5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami 3 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami 2 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Andrzej Szubert | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Andrzej Szubert | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.