Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Gramatyka opisowa języka duńskiego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 09-GOJD-24
Kod Erasmus / ISCED: 09.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0232) Literatura i językoznawstwo (lingwistyka) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Gramatyka opisowa języka duńskiego
Jednostka: Katedra Skandynawistyki
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Przedmioty dla programu S1-FSd
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

filologia

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

prezentacja podstaw z zakresu semantyki językowej (najważniejsze pojęcia, definicje), ze szczególnym uwzględnieniem języka duńskiego

prezentacja podstawowych zagadnień z zakresu morfologii języka duńskiego (typy morfemów, analiza morfologiczna)

przedstawienie podstawowych typów słowotwórczych współczesnego języka duńskiego

przedstawienie podobieństw i różnic występujących pomiędzy poszczególnymi typami słowotwórczymi

prezentacja zasad tworzenia poszczególnych typów słowotwórczych i rozwijanie umiejętności ich stosowania w praktyce

rozwijanie u studentów znajomości duńskiej terminologii językoznawczej (zwłaszcza tej związanej z semantyką i morfologią)

rozwijanie umiejętności analizy słowotwórczej w oparciu o teksty oryginalne oraz źródła leksykograficzne (np. Den Danske Ordbog, www.ddo.dk, Ordbog over Det Danske Sprog, i inne źródła wiedzy



Rok studiów (jeśli obowiązuje):

II rok

Pełny opis:

Opanowanie podstaw teorii gramatyki języka duńskiego i umiejętności poprawnego stosowania reguł gramatycznych w mowie i piśmie, zapoznanie z duńską terminologią językoznawczą. Zakres materiału obejmuje morfologię (w aspekcie fleksyjnym i słowotwórczym) i składnię języka duńskiego oraz podstawowe problemy z analizy tekstu, szczegółowy przegląd części mowy, części zdania, typy zdań, analiza zdania.

Literatura:

Allan, R., Holmes, Ph., Lundskær-Nielsen, T. 1995. Danish. A Comprehensive Grammar. London and New York: Routledge.

Becker-Christensen, Chr., Widell, P. 2008. Politikens Nudansk Grammatik. 4. udg., 3. opl., København: Politikens Forlag A/S.

Burcharth N. 2005. Grammatik - en genvej til fremmedsprog. 4. udg., 2. opl., Aalborg.

Christensen Zola R., Christensen L. 2006. Dansk Grammatik. 2.opl., Odense: Syddansk Universitetsforlag.

Fischer-Hansen B., Kledal A. 2004. Grammatikken – håndbog i dansk grammatik for udlændinge. 3. udg., Herning: Special-pædagogisk Forlag.

Hansen E. 2006. Dæmonernes Port. Materiale til studiet af dansk sprog. 5. udg., København: Hans Reitzel.

Jacobsen H. Galberg, Skyum-Nielsen P. 2007. Dansk sprog. En grundbog. 2. udg., Schønberg.

Jacobsen H. Galberg, Stray Jørgensen P. 2007. Politikens Håndbog i Nudansk. 5. udg., Politikens Forlag.

Kledal A., Fischer-Hansen B. 2003. Basisgrammatikken. Basishåndbog i dansk grammatik for udlændinge. Herning: Special-pædagogisk Forlag.

Rajnik E. 1999. Gramatyka języka duńskiego. Morfologia. Poznań: Wyd. Naukowe UAM.

Rajnik E. 2006. Podstawy gramatyki języka duńskiego z ćwiczeniami. Poznań: Wyd. Naukowe UAM.

Søndergaard, G. 1998. Sproglig analyse. Begreber og værktøjer. 2. opl., Munksgaard

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:

zna podstawy z zakresu semantyki językowej (najważniejsze pojęcia, definicje), ze szczególnym uwzględnieniem języka duńskiego

zna podstawowe zagadnienia z zakresu morfologii języka duńskiego (typy morfemów, analiza morfologiczna)

potrafi wyróżnić podstawowe typy słowotwórcze współczesnego języka duńskiego

potrafi przedstawić podobieństwa i różnice występujące pomiędzy poszczególnymi typami słowotwórczymi

zna zasady tworzenia poszczególnych typów słowotwórczych i potrafi je stosować w praktyce

potrafi wykorzystywać duńską terminologię językoznawczą (zwłaszcza tę związaną z semantyką i morfologią)

potrafi dokonać analizy słowotwórczej na tekstach oryginalnych, z wykorzystaniem źródeł leksykograficznych i innych

ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności w zakresie objętym modułem dla poziomu B1/B1+

Metody i kryteria oceniania:

Przykładowe zadania (pytania) służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia.

a) Zdefiniuj pojęcia morfemu słowotwórczego i gramatycznego.

b) Scharakteryzuj pojęcie derywatu i jego budowę.

c) Podaj różnice pomiędzy samdannelse i sammensætning. Zilustruj na przykładach

metody i kryteria oceniania:

analiza i ocena zrealizowanych ćwiczeń semantycznych

kolokwium zaliczeniowe (pisemne

5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

4 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami

3 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami

2 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Andrzej Szubert
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Andrzej Szubert
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)