Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Gramatyka kontrastywna polsko-duńska

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 09-GKPDU-11
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Gramatyka kontrastywna polsko-duńska
Jednostka: Katedra Skandynawistyki
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Przedmioty dla programu S1-FSd
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Pełny opis:

Opis kursu

Kurs prezentuje najważniejsze różnice i podobieństwa między współczesnym językiem polskim i duńskim, przede wszystkim morfologiczne i składniowe, a częściowo także leksykalne. Materiał prezentowany jest w zdaniach polskich wraz z ich duńskimi odpowiednikami.

Cel kursu

Celem kursu jest wyposażenie studentów w znajomość najważniejszych różnic i podobieństw między współczesnym językiem polskim i duńskim. Studenci po ukończeniu kursu powinni łatwo identyfikować podstawowe różnice strukturalne między obydwoma językami oraz swobodnie proponować najbliższe odpowiedniki zdań i wyrażeń zawierających skomplikowane struktury.

Literatura:

Becker-Christensen, Christian / Widell, Peter (2008). Politikens Nudansk Grammatik. 4. udg., K?benhavn: Politikens Forlag.

Durst-Andersen, Per (red.). 2002. Sprog og typer i kontrast. Forskelligartede danske bidrag til en forst?else af sproglig typologi. Copenhagen Working Papers in LSP 3, Handelsh?jskolen i K?benhavn

Jacobsen, Henrik Galberg, Peder Skyum-Nielsen (2007). Dansk sprog. En grundbog. 2. udg., K?benhavn: Sch?nberg.

Grzegorczykowa, Renata; Laskowski, Roman; Wróbel, Henryk (red.) (1998). Gramatyka współczesnego języka polskiego. Morfologia. Warszawa: PWN

Grzegorczykowa, Renata (2006). Wykłady ze składni polskiej. Warszawa: PWN.

Hyldgaard-Jensen, K. (red.), Kontrastiv Lingvistik i Danmark, Statens humanistiske Forskningsr?d, K?benhavn 1977. - mimo ze jest z 1977

Rajnik, Eugeniusz (1999). Gramatyka języka duńskiego. Morfologia. Poznań: Wyd. Naukowe UAM.

Rajnik, Eugeniusz (2006). Podstawy gramatyki języka duńskiego z ćwiczeniami. Poznań: Wyd. Naukowe UAM.

Togeby, Ole (2003). Fungerer denne s?tning? Funktionel dansk sprogl?re. K?benhavn: Gad Forlag.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-5 (2025-06-04)