Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Gramatyka kontrastywna angielsko - polska

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 09-GKAPaj-ILS-11
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Gramatyka kontrastywna angielsko - polska
Jednostka: Instytut Lingwistyki Stosowanej
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Przedmioty dla programu S1-LSA
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język angielski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

lingwistyka stosowana, specjalność: język angielski z językiem niemieckim od podstaw

Cele kształcenia:

1. przekazanie wiedzy o podstawowych pojęciach z zakresu analizy porównawczej języka

2. wykształcenie u studentów umiejętności rozpoznawania typów struktur językowych zarówno w języku polskim, jak i angielskim, a także umiejętności wskazania ich cech charakterystycznych i sposobów ich opisu

3. rozwinięcie umiejętności analizy struktur językowych w aspekcie kontrastywnym polsko-angielskim

4. wykształcenie umiejętności krytycznej analizy źródeł naukowych

ukazanie praktycznych zastosowań badań kontrastywnych (np. w glottodydaktyce i tłumaczeniach)

5. rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w grupie

6. kształtowanie świadomości o wielokulturowości Polski, Europy i świata, a także otwartości na kultury obcojęzyczne

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

II rok

Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning):

nie dotyczy

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Potwierdzona wiedza i umiejętności z praktycznej nauki języka angielskiego na poziomie B1+. Uzyskanie zaliczenia z zajęć „Gramatyka opisowa języka angielskiego”.

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

materiały dydaktyczne przekazywane drogą elektroniczną

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

1. wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień

2. wykład konwersatoryjny

3. wykład problemowy

4. dyskusja

5. rozwiązywanie zadań (np.: obliczeniowych, artystycznych,

praktycznych)

6. praca z tekstem

7. pokaz i obserwacja

8. demonstracje dźwiękowe i/lub video

9. praca w grupach

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

Forma aktywności Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności

Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 30

Praca własna studenta Przygotowanie do zajęć 20

Czytanie wskazanej literatury 15

Przygotowanie pracy pisemnej, raportu, prezentacji, demonstracji, itp. 10

Przygotowanie projektu

Przygotowanie pracy semestralnej

Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia 15

SUMA GODZIN 90

LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU 3


Skrócony opis:

Konwersatorium z gramatyki kontrastywnej angielsko-polskiej ukierunkowane jest na zapoznanie studentów II roku lingwistyki stosowanej z podstawowymi zagadnieniami porównawczymi z zakresu angielsko-polskiej morfologii, składni i fonetyki porównawczej uwarunkowanymi przynależnością obu języków do różnych rodzin językowych.

Pełny opis:

W ramach konwersatorium realizowane są następujące cele szczegółowe:

1. wstęp do analizy porównawczej języka: pojęcia i metodologia badawcza;

2. rodzina języków, usytuowanie języków polskiego i angielskiego wśród języków świata;

3. uniwersalia językowe oraz typy języków;

4. wielojęzyczność i kontakty językowe;

5. wybrane zagadnienia kontrastywne na poziomie fonetycznym oraz fonologicznym;

6. wybrane zagadnienia kontrastywne na poziomie morfologicznym;

7. wybrane zagadnienia kontrastywne na poziomie syntaktycznym.

Literatura:

Bartnicka, B., H. Satkiewicz. 1990. Gramatyka języka polskiego dla cudzoziemców. Warszawa: Wiedza Powszechna.

Crystal. D. 2013. The Cambridge encyclopedia of language. Cambridge: CUP.

Crystal, D. 2003. The Cambridge encyclopedia of the English language. Cambridge: CUP.

Dubisz, S. (red.). 1999. Nauka o języku dla polonistów. Warszawa: Książka i wiedza.

Fisiak, J., M. Lipińska-Grzegorek, T. Zabrocki. 1978. An introductory English-Polish contrastive grammar. Warszawa: PWN.

Nagórko, A. 1996. Zarys gramatyki polskiej. Warszawa: PWN.

Quirk, R. et al. A comprehensive grammar of the English language. Longman.

Willim, E., E. Mańczak-Wohlfeld. 1997. A contrastive approach to problems with English. Warszawa-Kraków: PWN.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się

student/ka:

1. wyjaśnia podstawowe terminy z zakresu analizy porównawczej;

2. rozumie i objaśnia różnice między typami struktur w j. angielskim i polskim;

3. charakteryzuje i rozpoznaje typy struktur w języku angielskim i polskim;

4. wymienia różne podejścia teoretyczne z zakresu analizy porównawczej i 5. potrafi je zastosować do analizy struktur w j. angielskim i polskim;

6. stosuje terminologię językoznawczą w mówieniu o podobieństwach i różnicach w j. polskim i angielskim;

7. umie krytycznie odnieść się do źródeł literaturowych.

Metody i kryteria oceniania:

Do oceniania ćwiczeń, kartkówek, i kolokwium mogących być przeliczonych na wartości wyrażone w liczbach będzie stosowana następująca skala:

0-59% - ocena niedostateczna

60-67% - ocena dostateczna

68-75% - ocena dostateczna plus

76 -85% - ocena dobra

86 -90% - ocena dobra plus

91-100% - ocena bardzo dobra

Dodatkowo pod uwagę będzie brana: terminowość oddawania prac, aktywność na zajęciach (zwłaszcza jakość udzielanych odpowiedzi i komentarzy). Identyczna skala ocen obowiązuje na egzaminie.

Szczegółowe kryteria oceny:

Ocena niedostateczna: Student nie zna zasady analizy porównawczej. Nie potrafi określić miejsca języków polskiego i angielskiego na mapie języków świata. Student nie posiada zadowalającej wiedzy w zakresie podobieństw i różnic między językiem polskim i angielskim w zakresie fonetyki i fonologii, morfologii, składni, semantyki i pragmatyki. Nie uczestniczy aktywnie w zajęciach, nie jest przygotowany do zajęć; warunkiem dyskwalifikującym jest również nieobecność na co najmniej 1/3 zajęć lub przekroczenie limitu dopuszczalnych nieobecności;

Ocena dostateczna: Student zna zasady analizy porównawczej w stopniu zadowalającym. Potrafi określić miejsce języków polskiego i angielskiego na mapie języków świata. Student posiada zadowalającą wiedzę w zakresie podobieństw i różnic między językiem polskim i angielskim w zakresie fonetyki i fonologii, morfologii, składni, semantyki i pragmatyki. Nie uczestniczy aktywnie uczestniczy w zajęciach, jest zadowalająco przygotowany do zajęć; student nie przekroczył limitu dopuszczalnych nieobecności;

Ocena dostateczna plus: Student zna zasady analizy porównawczej w stopniu dobrym. Potrafi bezbłędnie określić miejsce języków polskiego i angielskiego na mapie języków świata. Student posiada ponad zadowalającą wiedzę w zakresie podobieństw i różnic między językiem polskim i angielskim w zakresie fonetyki i fonologii, morfologii, składni, semantyki i pragmatyki. Aktywnie uczestniczy w zajęciach, jest dobrze przygotowany do zajęć; student nie przekroczył limitu dopuszczalnych nieobecności;

Ocena dobra: Student zna zasady analizy porównawczej w stopniu dobrym. Potrafi bezbłędnie określić miejsce języków polskiego i angielskiego na mapie języków świata. Student posiada dobrą wiedzę w zakresie podobieństw i różnic między językiem polskim i angielskim w zakresie fonetyki i fonologii, morfologii, składni, semantyki i pragmatyki. Aktywnie uczestniczy w zajęciach, jest dobrze przygotowany do zajęć; student nie przekroczył limitu dopuszczalnych nieobecności.

Ocena dobra plus: Student zna zasady analizy porównawczej w stopniu dobrym. Potrafi bezbłędnie określić miejsce języków polskiego i angielskiego na mapie języków świata. Student posiada ponad dobrą wiedzę w zakresie podobieństw i różnic między językiem polskim i angielskim w zakresie fonetyki i fonologii, morfologii, składni, semantyki i pragmatyki. Aktywnie uczestniczy w zajęciach, jest bardzo dobrze przygotowany do zajęć oraz wykazuje się zaangażowaniem, np. robi dodatkowe ćwiczenia; student nie przekroczył limitu dopuszczalnych nieobecności.

Ocena bardzo dobra: Student zna zasady analizy porównawczej w stopniu bardzo dobrym. Potrafi bezbłędnie określić miejsce języków polskiego i angielskiego na mapie języków świata. Student posiada bardzo dobrą wiedzę w zakresie podobieństw i różnic między językiem polskim i angielskim w zakresie fonetyki i fonologii, morfologii, składni, semantyki i pragmatyki. Aktywnie uczestniczy w zajęciach, jest bardzo dobrze przygotowany do zajęć oraz wykazuje się zaangażowaniem, np. robi dodatkowe ćwiczenia; student nie przekroczył limitu dopuszczalnych nieobecności

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Szymon Machowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Szymon Machowski
Prowadzący grup: Szymon Machowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Szymon Machowski
Prowadzący grup: Szymon Machowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Szymon Machowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)