Wstęp do językoznawstwa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-FR-WDJ-22 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wstęp do językoznawstwa |
Jednostka: | Instytut Lingwistyki Stosowanej |
Grupy: |
Filologia, specjalność filologia nowogrecka, studia stacjonarne I stopnia, semestr 2 Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty dla programu S1-FREba Przedmioty dla programu S1-FREdw Przedmioty dla programu S1-FREf Przedmioty dla programu S1-FREw |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Filologie regionów |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | - zdobycie wiedzy o językoznawstwie jako nauki o języku, jego działach i związkach z innymi dyscyplinami nauki - zdobycie wiedzy z zakresu podstawowej terminologii językoznawczej i metod opisu języka - zdobycie wiedzy o opisie jednostek języka, ich funkcji i wzajemnych zależności w poszczególnych podsystemach języka - zdobycie ogólnej wiedzy o zróżnicowaniu języków świata - rozwijanie kompetencji posługiwania się poprawną terminologią językoznawczą - wykształcenie zdolności analizowania i syntetyzowania treści oraz wyszukiwania, doboru i korzystania z odpowiednich źródeł |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | znajomość gramatyki języka polskiego na poziomie zaawansowanym |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Informację o dostępności materiałów przedstawia prowadzący. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień ✔ Wykład konwersatoryjny ✔ Praca z tekstem ✔ Metoda ćwiczeniowa ✔ Inne – możliwe zadania w e-learningu ✔ |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 60 Praca własna studenta* Przygotowanie do zajęć 20 Czytanie wskazanej literatury 20 Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia 20 SUMA GODZIN 120 LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA MODUŁU ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU 4 za dwa semestry 2/2 |
Literatura: |
Zalecana literatura: • Bańczerowski Jerzy, Pogonowski Jerzy, Zgółka Tadeusz. 1982. Wstęp do językoznawstwa. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. • Bobrowski, Ireneusz, 1998. Zaproszenie do językoznawstwa. Kraków: Instytut Języka Polskiego. Polska Akademia Nauk. • Comrie, B., Matthews, S., Polinsky, M. 1998. Atlas języków. Pochodzenie i rozwój języków świata. Tłum. P. Gąsiorowski. Poznań: Oficyna Wydawnicza Atena • Lyons, J. 1975. Wstęp do językoznawstwa. Tłum. B.K. Bogacki. Warszawa: PWN. • Majewicz Alfred. 1989. Języki świata i ich klasyfikowanie. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe. • Milewski, T. 2004. Językoznawstwo. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. • Kazimierz Polański et al. 1999. Encyklopedia językoznawstwa ogólnego. Warszawa: PWN. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia EU student /ka: - ma ogólną wiedzę o językoznawstwie jako nauce; - nazywa i objaśnia podstawowe pojęcia z zakresu badań językoznawczych; - wylicza i opisuje główne kierunki językoznawstwa; - opisuje złożoną naturę języka i jego podsystemy, jego zróżnicowanie i zmienność historyczną; - ma wiedzę ogólną z zakresu językoznawstwa i jego związków z innymi dyscyplinami nauki; - potrafi przeprowadzić podstawową analizę wypowiedzi na poziomach różnych podsystemów języka; - potrafi wykorzystać wiedzę w pracy z nabywanym językiem. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM: Podstawowe kryteria: • obecność na zajęciach; • aktywny udział i zaangażowanie w trakcie zajęć; • znajomość zalecanej literatury przedmiotu; • pozytywne oceny z testów i kolokwiów. Egzamin na koniec cyklu Skala ocen Kryteria oceniania bardzo dobry (bdb; 5,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane, z ewentualnymi pojedynczymi nieścisłościami, które nie mają znaczenia dla osiągnięcia poszczególnych efektów; dobry plus (+db; 4,5): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z nielicznymi błędami; dobry (db; 4,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z szeregiem błędów i/lub pojedynczych braków; dostateczny plus (+dst; 3,5): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z szeregiem błędów i/lub brakami; dostateczny (dst; 3,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z dużymi błędami i/lub brakami; niedostateczny (ndst; 2,0): zakładane efekty uczenia się nie zostały uzyskane. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Marcin Michalski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Marcin Michalski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Marcin Michalski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.