Psycholinguistics
General data
Course ID: | 09-FR-PL-11 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Psycholinguistics |
Name in Polish: | Psycholingwistyka |
Organizational unit: | Institute of Applied Linguistics |
Course groups: |
(in Polish) Filologia, specjalność filologia nowogrecka, studia stacjonarne I stopnia, semestr 3 (in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze (in Polish) Przedmioty dla programu S1-FREba (in Polish) Przedmioty dla programu S1-FREdw (in Polish) Przedmioty dla programu S1-FREf (in Polish) Przedmioty dla programu S1-FREi (in Polish) Przedmioty dla programu S1-FREw |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | (unknown) |
Major: | (in Polish) Filologie regionów |
Cycle of studies: | 1st cycle |
Module learning aims: | (in Polish) - Wprowadzenie do problematyki akwizycji i nauki języka z punktu widzenia psycholingwistyki oraz dostarczenie studentom filologii teoretycznych podstaw do podejmowania kształcenia z zakresu metodyki nauczania języków obcych oraz dalszych studiów w dziedzinie współczesnej lingwistyki. - Zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami i pojęciami, jakimi zajmuje się psycholingwistyka. - Poznanie procesów psychicznych umożliwiających człowiekowi nabywanie i posługiwanie się językiem, a także przetwarzanie informacji językowych. - Zapoznanie z biologicznymi i społecznymi podstawami zachowań komunikacyjnych człowieka oraz z modelem wiedzy językowej człowieka. - Zapoznanie z charakterystyką kompetencji językowej - z wytwarzaniem i percepcją mowy. - Prezentacja teoretycznych i empirycznych podejść do problemu badania przyswajania języka przez małe dziecko. Zapoznanie z rozwojem języka dziecka z od najwcześniejszych prób komunikowania się z otoczeniem do momentu pełnego przyswojenia języka toczenia. - Zapoznanie z psycholingwistyczną analizą czynności czytania. - Zaprezentowanie kilku modeli rozwoju umiejętności czytania u małych dzieci. - Przekazanie wiedzy o dwujęzyczności i przyswajaniu języka drugiego oraz zapoznanie z próbą odpowiedzi na pytanie, czy istnieje optymalny wiek do nauki języka drugiego oraz czy przyswajanie drugiego języka przypomina w kategoriach psycholingwistycznych przyswajanie języka pierwszego. |
Year of studies (where relevant): | Year 2 |
Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences: | (in Polish) brak |
Information on where to find course materials: | (in Polish) Informacje o dostępności materiałów przekazuje prowadzący. |
Methods of teaching for learning outcomes achievement: | (in Polish) Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień ✔ Wykład konwersatoryjny ✔ Dyskusja ✔ Praca z tekstem ✔ Demonstracje dźwiękowe i/lub video ✔ Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”) ✔ Inne – możliwe zadania w e-learningu ✔ |
Student workload (ECTS credits): | (in Polish) Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 30 Praca własna studenta* Przygotowanie do zajęć 20 Czytanie wskazanej literatury 20 Przygotowanie pracy pisemnej, raportu, prezentacji, demonstracji, itp. 10 Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia 10 SUMA GODZIN 90 LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA MODUŁU ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU 3 |
Bibliography: |
(in Polish) • Gamon D., Bragdon A.D., Trenuj swój mózg, Warszawa 2003. • Gleason J.B., Ratner N.B., Psycholingwistyka, Gdańsk 2005. • Dryden G., Vos J., Rewolucja w uczeniu, Poznań 2003. • Kurz I., Okuniewska H., Język jako przedmiot badań psychologicznych, Warszawa 2011. • Lewicka G., Glottodydaktyczne aspekty akwizycji języka drugiego a konstruktywistyczna teoria uczenia się, Wrocław 2007. • Szurawski M., Pamięć, Łódź 2007. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia EU student /ka: - potrafi scharakteryzować problematykę akwizycji i nauki języka z punktu widzenia psycholingwistyki. - rozumie i prawidłowo stosuje podstawowe terminy z psycholingwistyki. - potrafi rozpoznać procesy psychiczne związane z nabywaniem, posługiwaniem, przetwarzaniem informacji językowych. - potrafi prawidłowo interpretować podstawowe zachowania komunikacyjne człowieka oraz modele wiedzy językowej człowieka. - potrafi opisać kompetencję językową oraz wytwarzanie i percepcję mowy. opisać teoretyczne i empiryczne podejścia do problematyki przyswajania języka przez małe dziecko. Opisać rozwój języka dziecka. - potrafi opisać psycholingwistyczną analizę czynności czytania. - potrafi Scharakteryzować modele rozwoju umiejętności czytania. scharakteryzować zagadnienia związane z dwujęzycznością i przyswajaniem drugiego języka oraz wykazać podobieństwa i różnice w przyswajaniu pierwszego i drugiego języka. - stosuje nabytą wiedzę w formowaniu i wzbogacaniu własnych wypowiedzi ustnych. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM: Podstawowe kryteria: • obecność na zajęciach; • znajomość zalecanej literatury przedmiotu; • pozytywna ocena z kolokwium semestralnego. Skala ocen Kryteria oceniania bardzo dobry (bdb; 5,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane, z ewentualnymi pojedynczymi nieścisłościami, które nie mają znaczenia dla osiągnięcia poszczególnych efektów; dobry plus (+db; 4,5): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z nielicznymi błędami; dobry (db; 4,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z szeregiem błędów i/lub pojedynczych braków; dostateczny plus (+dst; 3,5): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z szeregiem błędów i/lub brakami; dostateczny (dst; 3,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z dużymi błędami i/lub brakami; niedostateczny (ndst; 2,0): zakładane efekty uczenia się nie zostały uzyskane. |
Classes in period "Academic year 2021/2022, winter semestr" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Navigate to timetable
MO TU WYK
W TH FR |
Type of class: |
lecture, 30 hours
|
|
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | Konrad Juszczyk | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Graded credit |
Classes in period "Academic year 2022/2023, winter semester" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Navigate to timetable
MO TU W WYK
TH FR |
Type of class: |
lecture, 30 hours
|
|
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | Konrad Juszczyk | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Graded credit |
Classes in period "Academic year 2023/2024, winter semester" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Navigate to timetable
MO TU W WYK
TH FR |
Type of class: |
lecture, 30 hours
|
|
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | Konrad Juszczyk | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Graded credit |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.