Psycholingwistyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-FR-PL-11 | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psycholingwistyka | ||
Jednostka: | Instytut Lingwistyki Stosowanej | ||
Grupy: |
filologia węgierska, studia stacjonarne licencjackie, semestr 3 Filologia, specjalność filologia nowogrecka, studia stacjonarne I stopnia, semestr 3 Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty dla programu DLx-FRF Przedmioty dla programu DLx-FRLKB Przedmioty dla programu DLx-FRLKDW |
||
Punkty ECTS i inne: |
3.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | (brak danych) | ||
Kierunek studiów: | Filologie regionów |
||
Poziom przedmiotu: | I stopień |
||
Cele kształcenia: | - Wprowadzenie do problematyki akwizycji i nauki języka z punktu widzenia psycholingwistyki oraz dostarczenie studentom filologii teoretycznych podstaw do podejmowania kształcenia z zakresu metodyki nauczania języków obcych oraz dalszych studiów w dziedzinie współczesnej lingwistyki. - Zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami i pojęciami, jakimi zajmuje się psycholingwistyka. - Poznanie procesów psychicznych umożliwiających człowiekowi nabywanie i posługiwanie się językiem, a także przetwarzanie informacji językowych. - Zapoznanie z biologicznymi i społecznymi podstawami zachowań komunikacyjnych człowieka oraz z modelem wiedzy językowej człowieka. - Zapoznanie z charakterystyką kompetencji językowej - z wytwarzaniem i percepcją mowy. - Prezentacja teoretycznych i empirycznych podejść do problemu badania przyswajania języka przez małe dziecko. Zapoznanie z rozwojem języka dziecka z od najwcześniejszych prób komunikowania się z otoczeniem do momentu pełnego przyswojenia języka toczenia. - Zapoznanie z psycholingwistyczną analizą czynności czytania. - Zaprezentowanie kilku modeli rozwoju umiejętności czytania u małych dzieci. - Przekazanie wiedzy o dwujęzyczności i przyswajaniu języka drugiego oraz zapoznanie z próbą odpowiedzi na pytanie, czy istnieje optymalny wiek do nauki języka drugiego oraz czy przyswajanie drugiego języka przypomina w kategoriach psycholingwistycznych przyswajanie języka pierwszego. |
||
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
||
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | brak |
||
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Informacje o dostępności materiałów przekazuje prowadzący. |
||
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień ✔ Wykład konwersatoryjny ✔ Dyskusja ✔ Praca z tekstem ✔ Demonstracje dźwiękowe i/lub video ✔ Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”) ✔ Inne – możliwe zadania w e-learningu ✔ |
||
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 30 Praca własna studenta* Przygotowanie do zajęć 20 Czytanie wskazanej literatury 20 Przygotowanie pracy pisemnej, raportu, prezentacji, demonstracji, itp. 10 Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia 10 SUMA GODZIN 90 LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA MODUŁU ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU 3 |
||
Literatura: |
• Gamon D., Bragdon A.D., Trenuj swój mózg, Warszawa 2003. • Gleason J.B., Ratner N.B., Psycholingwistyka, Gdańsk 2005. • Dryden G., Vos J., Rewolucja w uczeniu, Poznań 2003. • Kurz I., Okuniewska H., Język jako przedmiot badań psychologicznych, Warszawa 2011. • Lewicka G., Glottodydaktyczne aspekty akwizycji języka drugiego a konstruktywistyczna teoria uczenia się, Wrocław 2007. • Szurawski M., Pamięć, Łódź 2007. |
||
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia EU student /ka: - potrafi scharakteryzować problematykę akwizycji i nauki języka z punktu widzenia psycholingwistyki. - rozumie i prawidłowo stosuje podstawowe terminy z psycholingwistyki. - potrafi rozpoznać procesy psychiczne związane z nabywaniem, posługiwaniem, przetwarzaniem informacji językowych. - potrafi prawidłowo interpretować podstawowe zachowania komunikacyjne człowieka oraz modele wiedzy językowej człowieka. - potrafi opisać kompetencję językową oraz wytwarzanie i percepcję mowy. opisać teoretyczne i empiryczne podejścia do problematyki przyswajania języka przez małe dziecko. Opisać rozwój języka dziecka. - potrafi opisać psycholingwistyczną analizę czynności czytania. - potrafi Scharakteryzować modele rozwoju umiejętności czytania. scharakteryzować zagadnienia związane z dwujęzycznością i przyswajaniem drugiego języka oraz wykazać podobieństwa i różnice w przyswajaniu pierwszego i drugiego języka. - stosuje nabytą wiedzę w formowaniu i wzbogacaniu własnych wypowiedzi ustnych. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM: Podstawowe kryteria: • obecność na zajęciach; • znajomość zalecanej literatury przedmiotu; • pozytywna ocena z kolokwium semestralnego. Skala ocen Kryteria oceniania bardzo dobry (bdb; 5,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane, z ewentualnymi pojedynczymi nieścisłościami, które nie mają znaczenia dla osiągnięcia poszczególnych efektów; dobry plus (+db; 4,5): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z nielicznymi błędami; dobry (db; 4,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z szeregiem błędów i/lub pojedynczych braków; dostateczny plus (+dst; 3,5): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z szeregiem błędów i/lub brakami; dostateczny (dst; 3,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z dużymi błędami i/lub brakami; niedostateczny (ndst; 2,0): zakładane efekty uczenia się nie zostały uzyskane. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Konrad Juszczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.