Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia literatury węgierskiej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 09-FR-HLW-14
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Historia literatury węgierskiej
Jednostka: Instytut Lingwistyki Stosowanej
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Przedmioty dla programu S1-FREw
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

Filologie regionów

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

- Zapoznanie się z procesem powstania i rozwoju literatury węgierskiej

- Przekazanie wiedzy z zakresu historii literatury węgierskiej

- Prezentacja podstawowych zjawisk kulturowych mających bezpośredni wpływ na kształt literatury węgierskiej

- Poznanie podstawowych pojęć z zakresu genologii, estetyki i filozofii związanych z literaturą węgierską.

- Zapoznanie się z biografiami znaczących postaci

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

II rok

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

• wiedza z zakresu literaturoznawstwa na poziomie ogólnym, ogólne kompetencje humanistyczne.

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Informację o dostępności materiałów przedstawia prowadzący.

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień ✔

Wykład konwersatoryjny ✔

Wykład problemowy ✔

Dyskusja ✔

Praca z tekstem ✔

Metoda analizy przypadków ✔

Uczenie problemowe (Problem-based learning) ✔

Gra dydaktyczna/symulacyjna ✔

Rozwiązywanie zadań (np.: obliczeniowych, artystycznych, praktycznych) ✔

Demonstracje dźwiękowe i/lub video ✔

Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”) ✔

Praca w grupach ✔

Inne - możliwe zadania w e-learningu ✔


Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności

Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 60

Praca własna studenta*

Przygotowanie do zajęć 20

Czytanie wskazanej literatury 30

Przygotowanie pracy pisemnej, raportu, prezentacji, demonstracji, itp. 10

Przygotowanie pracy semestralnej 15

Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia 15

SUMA GODZIN 150

LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA MODUŁU ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU 6 za dwa semestry 3/3

Literatura:

• Klaniczay T., Szauder J., Szabolcsi M., Historia literatury węgierskiej, Wrocław - Warszawa - Kraków 1966.

• Csapláros I., Literatura węgierska w: Dzieje literatur europejskich, 3/2, red. W. Floryan, Warszawa 1991.

• Snopek J., Węgry. Zarys dziejów i kultury, Warszawa 2002.

• Czigány L., The Oxford history of Hungarian literature. From the earliest times to the present, Oxford 1984, http://mek.niif.hu/02000/02042/index.phtml#.

• Gintli T., Magyar irodalom, Budapest 2010.

• Görömbei A., A magyar irodalom története, Helsinki 1992.

• Klaniczay T. (red.), A history of Hungarian literature, Budapest 1983.

• Sőtér I. (red.), A magyar irodalom története, Budapest Akadémiai Kiadó 1964-65. http://mek.oszk.hu/02200/02228/, t. I-V.

• Szegedy-Maszák M. (red.), A magyar irodalom történetei, I-II, Budapest 2007.

• Szerb A., Magyar irodalomtörténet, Bp, 1934.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia EU student /ka:

- Zna podstawową terminologię z zakresu historii literatury, potrafi definiować pojęcia, nurty i estetyki budujące kształt literatury. .

- Dostrzega historyczne współzależności między poszczególnymi epokami literackimi na Węgrzech i w innych literaturach regionu. Potrafi wskazać znaczenie literatury w procesie kształtowania się tożsamości narodowej.

- Wyszukuje, analizuje, ocenia, selekcjonuje i wykorzystuje informacje dotyczące literatury węgierskiej. Zna zasoby drukowane i internetowe niezbędne w pracy literaturoznawcy.

- Potrafi dokonać krytyki i interpretacji źródeł literackich i literatury przedmiotowej dotyczącej literatury i kultury Węgier

- Potrafi dokonać analizy wydarzeń i procesów literackich na obszarze Węgier oraz Europy Środkowej na zasadzie porównawczej i przyczynowo-skutkowej w oparciu o literaturę przedmiotu

- Efektywnie ocenia własną pracę i krytycznie ocenia jej stopień zaawansowania

- Potrafi świadomie korzystać z dziedzictwa kulturowego, docenia jego wpływ na kondycję kulturową regionu, potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu literatury i kultury w procesie budowania relacji węgiersko-polskich na poziomie indywidualnym, na poziomie przedsiębiorstwa, instytucji lub organizacji pozarządowej

- Ma świadomość szczególnych relacji kulturowych we współczesnych stosunkach polsko-węgierskich, ma świadomość konieczności kierowania się w życiu zawodowym naukowym obiektywizmem oraz ogólnoludzkimi i europejskimi wartościami demokracji i tolerancji.

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:

Podstawowe kryteria:

• obecność na zajęciach;

• aktywny udział i zaangażowanie w trakcie zajęć;

• znajomość zalecanej literatury przedmiotu

• zaliczenie egzaminu końcowego.

Skala ocen Kryteria oceniania

bardzo dobry (bdb; 5,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane, z ewentualnymi pojedynczymi nieścisłościami, które nie mają znaczenia dla osiągnięcia poszczególnych efektów;

dobry plus (+db; 4,5): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z nielicznymi błędami;

dobry (db; 4,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z szeregiem błędów i/lub pojedynczych braków;

dostateczny plus (+dst; 3,5): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z szeregiem błędów i/lub brakami;

dostateczny (dst; 3,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z dużymi błędami i/lub brakami;

niedostateczny (ndst; 2,0): zakładane efekty uczenia się nie zostały uzyskane.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Kinga Piotrowiak-Junkiert
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Kinga Piotrowiak-Junkiert
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Szabolcs Nemeth
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)