Gramatyka opisowa j. węgierskiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-FR-GOJW-46 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Gramatyka opisowa j. węgierskiego |
Jednostka: | Instytut Lingwistyki Stosowanej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty dla programu S1-FREw |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Filologie regionów. |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | - zapoznanie się z podstawową wiedzą na temat funkcjonowania języka węgierskiego w zakresie morfologii - przekazanie podstawowej terminologii z zakresu morfologii rozwinięcie umiejętności analizy zjawisk językowych z zakresu morfologii języka węgierskiego - rozwinięcie umiejętności komunikacji na tematy związane z treściami programowymi - wykorzystanie nabytej wiedzy w praktycznej nauce języka węgierskiego |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | osiągnięcie efektów uczenia się dla przedmiotu gramatyka opisowa języka węgierskiego z 1. i 2. semestru • podstawowa wiedza i umiejętności z zakresu morfologii • ogólne kompetencje humanistyczne |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Informacje o dostępności materiałów przedstawia prowadzący. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład konwersatoryjny ✔ Dyskusja ✔ Praca z tekstem ✔ Rozwiązywanie zadań (np.: obliczeniowych, artystycznych, praktycznych) ✔ Metoda ćwiczeniowa ✔ Inne - możliwe zadania w e-learningu ✔ |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 60 Praca własna studenta* Przygotowanie do zajęć 40 Czytanie wskazanej literatury 20 Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia 30 SUMA GODZIN 150 LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU 6 za dwa semestry 3/3 |
Literatura: |
Zalecana literatura (w tym pozycje wykorzystywane w trakcie zajęć): • Jászó Anna (red.). 2001. A magyar nyelv könyve. Budapeszt: Trezor Kiadó. • Antal László. 2005. A formális nyelvi elemzés. A magyar esetrendszer. Bicske: Szak Kiadó. • Bańczerowski, Jerzy – Pogonowski, Jerzy – Zgółka, Tadeusz. 1982. Wstęp do językoznawstwa. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. • Bárczi Géza. 1958. Magyar történeti szóalaktan. I. A szótövek. Budapeszt: Tankönyvkiadó. • Benkő Loránd. 1984. A magyar fiktív (passzív) tövő igék. Budapeszt: Akadémiai Kiadó. • É. Kiss Katalin – Kiefer Ferenc – Siptár Péter. 2003. Új magyar nyelvtan. Budapeszt: Osiris. • Gołąb, Zbigniew – Heinz, Adam – Polański, Kazimierz. 1968. Słownik terminologii językoznawczej. Warszawa: PWN. • H. Varga Márta. 2006. A magyar fosztó- és tagadóképző. Budapeszt: Tinta Könyvkiadó. • Hegedűs Rita. 2005. Magyar nyelvtan. Formák, funkciók, összefüggések. Budapeszt: Tinta Könyvkiadó. • Keszler Borbála (red.). 2017. Magyar grammatika. Budapeszt: Műszaki Könyvkiadó. • Keszler Borbála – Lengyel Klára. 2018. Magyar grammatikai gyakorlókönyv. Budapeszt: Műszaki Könyvkiadó. • Kiefer Ferenc (red.). 2000. Strukturális magyar nyelvtan. 3 kötet. Morfológia. Budapeszt: Akadémiai Kiadó. • Kiefer Ferenc (red.). 2006. Magyar nyelv. Budapeszt: Akadémiai Kiadó. • Kiss Gábor – Kohári Anna. 2019. Nyelvészeti kisszótár. 2500 hagyományos és modern nyelvészeti fogalom magyarázata. Budapeszt: Tinta Könyvkiadó. • Laczkó Mária. 2005. Hangtan – alaktan – szófajtan – szótan. Feladatgyűjtemény magyar nyelvből középiskolásoknak. Budapeszt: Nikol Kiadó. • Ladányi Mária. 2007. Produktivitás és analógia a szóképzésben: elvek és esetek. Budapeszt: Tinta Könyvkiadó. • Minya Károly. 2003. Mai magyar nyelvújítás. Budapeszt: Tinta Könyvkiadó. • P. Lakatos Ilona. 2006. Grammatikai gyakorlókönyv (mintaelemzésekkel és segédanyagokkal). Budapeszt: Bölcsész Konzorcium. • Polański, Kazimierz (red.). 1995. Encyklopedia językoznawstwa ogólnego. Wrocław – Warszawa – Kraków: Zakład Narodowy imienia Ossolińskich – Wydawnictwo. • Rácz Endre (red.). 1968. A mai magyar nyelv. Budapeszt: Tankönyvkiadó. • Szulc, Aleksander. 1984. Podręczny słownik językoznawstwa stosowanego. Warszawa: PWN. • T. Somogyi Magda. 2000. Toldalékrendszerezésünk vitás kérdései. Budapeszt: Tinta Könyvkiadó. • Teleki József. 1988. A magyar nyelvnek tökéletesítése új szavak és új szólásmódok által. Budapeszt: Szépirodalmi Könyvkiadó. • Tolcsvai Nagy Gábor (red.). 2017. Nyelvtan. Budapeszt: Osiris Kiadó. • Tompa József (red.). 1961. A mai magyar nyelv rendszere. Leíró nyelvtan. I. Bevezetés. Hangtan. Szótan. Budapeszt: Akadémiai Kiadó. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka: - Rozumie i prawidłowo stosuje podstawową terminologię w zakresie morfologii współczesnego języka węgierskiego. - Zna i analizuje budowę morfologiczną wyrazów języka węgierskiego. Rozpoznaje, nazywa i potrafi scharakteryzować poszczególne typy morfemów języka węgierskiego. - Zna i stosuje zasady łączliwości morfemów języka węgierskiego. - Zna typy alternacji morfofonologicznych zachodzących w języku węgierskim. Potrafi prawidłowo dobierać odpowiednie warianty morfemów w określonych kontekstach morfologicznych. - Rozumie różnice pomiędzy fleksją a słowotwórstwem oraz fleksją a aglutynacją. - Zna środki słowotwórcze wykorzystywane w języku węgierskim oraz posiada umiejętność przeprowadzenia analizy słowotwórczej węgierskich wyrazów. - Rozpoznaje i analizuje kategorie fleksyjne węgierskiej klasy werbalnej i nominalnej. - Prawidłowo odmienia wyrazy języka węgierskiego. - Potrafi wykorzystać nabytą wiedzę w praktycznym użyciu języka węgierskiego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM: Podstawowe kryteria: • regularne uczestnictwo w zajęciach; • aktywny udział i zaangażowanie w trakcie zajęć; • uzyskanie ocen pozytywnych z wszystkich testów cząstkowych; • uzyskanie oceny pozytywnej z pisemnego egzaminu końcowego. Skala ocen Kryteria oceniania bardzo dobry (bdb; 5,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane, z ewentualnymi pojedynczymi nieścisłościami, które nie mają znaczenia dla osiągnięcia poszczególnych efektów; dobry plus (+db; 4,5): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z nielicznymi błędami; dobry (db; 4,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z szeregiem błędów i/lub pojedynczych braków; dostateczny plus (+dst; 3,5): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z szeregiem błędów i/lub brakami; dostateczny (dst; 3,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z dużymi błędami i/lub brakami; niedostateczny (ndst; 2,0): zakładane efekty uczenia się nie zostały uzyskane. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Paweł Kornatowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Paweł Kornatowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Paweł Kornatowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.