Filozofia języka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-FILJEZ-JK-12 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | Filozofia języka |
Jednostka: | Instytut Językoznawstwa |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Językoznawstwo Komputerowe |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Przedmiotem zajęć jest nabycie przez słuchaczy kompetencji humanistycznej, tj. wiedzy oraz umiejętności interpretacyjnych – w ramach kształtowania ogólnej kultury intelektualnej – w zakresie głównych trendów filozoficznych i przemian obrazu świata w europejskim kręgu kulturowym. Student poznaje spektrum literatury przedmiotu, główne trendy filozoficzne, zaznajamia się z tradycją i współczesnością filozofii, w tym filozofii języka. Kształtuje zdolność krytycznego myślenia.Pojmuje znaczenie filozofii dla kształtowania się tożsamości i kultury europejskiej. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Skrócony opis: |
W ramach przedmiotu przedstawione zostają najważniejsze trendy filozoficzne, ze szczególnym uwzględnieniem filozofii języka. |
Pełny opis: |
Treści kształcenia: Początki filozofii europejskiej. Program racjonalnego poznawania świata. Wprowadzenie do filozofii języka. Początki pragmalingwistyki. Sofiści. Język jako narzędzie sugestii, perswazji, przekonywania. Zagadnienie prawdy i źródeł poznawania. Język przedmiotem dociekań starożytnych szkół filozoficznych: (Metafizyka Platona i Arystotelesa: Kategorie, zagadnienie bytu. Argumenty dialektyczne Eubulidesa. Kanonika Epikura (trzy kryteria prawdziwości: wrażenia zmysłowe, pojęcia, czucia; język dźwiękową ekspresją postrzeżeń i doznań). Semantyka moralności. Analiza ocen i norm. Język wartości. Rola ocen w kształtowaniu pojęć. Filozofia europejska XVI/XVII wieku. R. Descartes i kartezjanizm. Filozofia mowy, myślenia, języka. Filozofia języka XVIII/XIX wieku. Empiryzm brytyjski. Kant(yzm) a filozofia języka. Humboldt – aprioryczna filozofia języka. Główne nurty filozofii XIX i XX wieku. Językowy symbolizm. Językowy relatywizm. Językowy determinizm. Językowy uniwersalizm. Kompetencja językowa. Kompetencja komunikacyjna. Filozofia lingwistyczna XX wieku. Brytyjska szkoła analityczna. Szkoła lwowsko-warszawska. Koncepcja gry językowej L.Wittgensteina. Teoria czynności językowych. Analiza pojęcia odpowiedzialności. |
Literatura: |
Podstawowa: Platon, Obrona Sokratesa; Eutyfron, (fragment: XI C – XIII B 7); Państwo (ks. 7, fragmenty: I-VI) Arystoteles, Metafizyka (ks. IV § 1-2) R. Descartes, Medytacje o pierwszej filozofii L. Wittgenstein, Dociekania filozoficzne, cz. 1, § 1-43 K. Ajdukiewicz, Zagadnienia i kierunki filozofii J. Legowicz, Historia filozofii starożytnej Grecji i Rzymu J. Legowicz, Historia filozofii średniowiecznej M. Hempoliński, Brytyjska filozofia analityczna M. Ossowska, Podstawy nauki o moralności; J. Austin, Mówienie i poznawanie s. 311-334, 550-665 Dodatkowa: Epikur, List do Herodota (Diogenes Laertios) R. Descartes, Rozprawa o metodzie, J. Bartmiński, Językowe podstawy obrazu świata cz. I-II J. Puzynina, Język wartości, r. VI J. Filek, Filozofia odpowiedzialności XX w T. Gadacz, Historia filozofii XX wieku. P. Prechtl, Wprowadzenie do filozofii języka Filozofia XX wieku (seria Myśli i Ludzie, wyd. 1990 lub 2002), red. Z. Kuderowicz |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: Potrafi wskazać wpływ filozofii greckiej na kształt kultury europejskiej Umie przedstawić główne stanowiska filozoficzne Posiada znajomość podstawowych zagadnień z zakresu filozofii języka Umie czytać ze zrozumieniem teksty z zakresu filozofii języka oraz poddawać je interpretacji w ramach przewidzianym przedmiotem Potrafi przywołać najsławniejsze dzieła filozoficzne Potrafi samodzielnie analizować wybrane problemy filozoficzne Ma wykształconą zdolność analitycznego i krytycznego myślenia Potrafi wytłumaczyć na czym polega: koncepcja gry językowej, ujęcie języka jako nośnika prawdy, czy jako środka sugestii, perswazji, przekonywania Potrafi pracować w grupie |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zdanie kolokwium zaliczeniowego (minimum 61%), końcowa ocena : <61% - ndst, 61-70% dst, 71-75% dst+, 76-85% db, 86-90% db+, 91%< bdb) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.