Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Edukacja Informacyjna i Źródłowa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 09-EIZ2-11
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Edukacja Informacyjna i Źródłowa
Jednostka: Wydział Neofilologii
Grupy: E-learning - przedmioty Biblioteki Uniwersyteckiej
Moodle - przedmioty Innych jednostek
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Strona przedmiotu: https://lms.amu.edu.pl/inne_jednostki/enrol/index.php?id=226
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 LUB 0.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 6 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Fechner, Natalia Figan, Alicja Szulc
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Głównym celem kursu jest przygotowanie studentów rozpoczynających studia na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do swobodnego korzystania ze wszystkich usług oferowanych przez bibliotekę oraz zdobycie umiejętności wyszukiwania informacji i literatury niezbędnej do optymalnego realizowania toku studiów.

Pełny opis:

ZAKRES TEMATÓW:

Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu, to jedna z najnowocześniejszych bibliotek akademickich w Polsce. Świadczy o tym fakt, iż obok zbiorów tradycyjnych przechowywanych w magazynach (książek, czasopism, rękopisów, starodruków, ikonografii, kartografii, muzykaliów), posiada ogromną kolekcję zasobów elektronicznych takich jak czasopisma i książki elektroniczne, bazy danych, biblioteki cyfrowe i repozytoria.

W dobie najnowszych technologii cyfrowych biblioteka wdrożyła wiele innowacyjnych narzędzi (katalogów, wyszukiwarek, platform cyfrowych) pozwalających na relewantne i szybkie wyszukiwanie informacji oraz błyskawiczny dostęp do pełnotekstowych zasobów elektronicznych.

Korzystanie ze wszystkich bibliotek należących do uczelni, zdecydowanie ułatwiają specjalnie przygotowane, zautomatyzowane usługi zdalne (prolongaty, rezerwacje, zamówienia, płatności, serwis komunikacyjny), z których mogą korzystać wszyscy studenci UAM.

METODY DYDAKTYCZNE:

Kurs stanowi realizację obowiązkowego przedmiotu Edukacja informacyjna i źródłowa (Przysposobienie biblioteczne). Kurs jest prowadzony w oparciu o multimedia oraz wirtualne techniki komunikacji takie jak forum oraz udział w czacie. Studenci mogą sprawdzić wiadomości w quizie w formie Escape Roomu.

Literatura:

Cyfrowy świat dokumentu, wydawnictwa, biblioteki, muzea, archiwa, praca zbiorowa pod red. Henryka Hollendra. Warszawa , 2011, Centrum Promocji Informatyki, s. 274.

KARWASIŃSKA Emilia, KOZAK Halina, „Ask a librarian” – serwis Biblioteki Uniwersyteckiej w Poznaniu, „Biuletyn EBIB” [online], Luty 2011 nr 1, [dostęp: 4 kwietnia 2012], Dostępny w Internecie: <http://www.nowyebib.info/2011/119/a.php?karwasinska_kozak>

ŁOPACZYK Justyna: Od Hartwiga do KABY... Katalog rzeczowy w Bibliotece Uniwersyteckiej w Poznaniu. Biblioteka nr 6 (15) 2002, [dostęp 11.06.2012]. Dostępny w WWW: <http://www.wbc.poznan.pl/dlibra/docmetadata?id=89324&from=publication>.

Mokwa-Tarnowska Iwona, E-learning i blended learning w nauczaniu akademickim, zagadnienia metodyczne, Gdańsk, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, 2015, s. 178, ISBN 978-83-7348-613-3.

PN-ISO 690:2012, Informacja i dokumentacja. Wytyczne opracowania przypisów bibliograficznych i powołań na zasoby informacji.

RYCHLIK Małgorzata, KARWASIŃSKA Emilia, AMUR – Repozytorium Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu [online], "EBIB" 2010, Materiały konferencyjne nr 21, II Międzynarodowa Konferencja Open Access w Polsce, V konferencja EBIB – Internet w Bibliotekach, Dostępy w Internecie: <http://www.ebib.info/publikacje/matkonf/mat21/rychlik_karwasinska.php>

Słownik encyklopedyczny informacji, języków i systemów informacyjno-wyszukiwawczych, oprac. B. Bojar, Warszawa 2002.

Sołtysiak Grzegorz, Plagiat: zarys problemu, Warszawa, DRUKTUR, 2009, s. 104, ISBN 978-83-60197-84-4.

Uwagi:

W celu uzyskania zaliczenia przedmiotu wymagany jest aktywny udział w sześciu modułach tematycznych z prezentacjami. Uczestnik kursu otrzymuje 5 punktów za zapoznanie się z każda z nich. Maksymalnie można zdobyć 25 punktów. Do zaliczenia kursu niezbędne jest uzyskanie minimalnie 20 punktów.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 6 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Fechner, Natalia Figan, Alicja Szulc
Prowadzący grup: Joanna Fechner, Natalia Figan, Alicja Szulc
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Skrócony opis:

Głównym celem kursu jest przygotowanie studentów rozpoczynających studia na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do swobodnego korzystania ze wszystkich usług oferowanych przez bibliotekę oraz zdobycie umiejętności wyszukiwania informacji i literatury niezbędnej do optymalnego realizowania toku studiów.

Pełny opis:

ZAKRES TEMATÓW:

Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu, to jedna z najnowocześniejszych bibliotek akademickich w Polsce. Świadczy o tym fakt, iż obok zbiorów tradycyjnych przechowywanych w magazynach (książek, czasopism, rękopisów, starodruków, ikonografii, kartografii, muzykaliów), posiada ogromną kolekcję zasobów elektronicznych takich jak czasopisma i książki elektroniczne, bazy danych, biblioteki cyfrowe i repozytoria.

W dobie najnowszych technologii cyfrowych biblioteka wdrożyła wiele innowacyjnych narzędzi (katalogów, wyszukiwarek, platform cyfrowych) pozwalających na relewantne i szybkie wyszukiwanie informacji oraz błyskawiczny dostęp do pełnotekstowych zasobów elektronicznych.

Korzystanie ze wszystkich bibliotek należących do uczelni, zdecydowanie ułatwiają specjalnie przygotowane, zautomatyzowane usługi zdalne (prolongaty, rezerwacje, zamówienia, płatności, serwis komunikacyjny), z których mogą korzystać wszyscy studenci UAM.

METODY DYDAKTYCZNE:

Kurs stanowi realizację obowiązkowego przedmiotu Edukacja informacyjna i źródłowa (Przysposobienie biblioteczne). Kurs jest prowadzony w oparciu o multimedia oraz wirtualne techniki komunikacji takie jak forum oraz udział w czacie. Studenci mogą sprawdzić wiadomości w quizie w formie Escape Roomu.

Literatura:

Cyfrowy świat dokumentu, wydawnictwa, biblioteki, muzea, archiwa, praca zbiorowa pod red. Henryka Hollendra. Warszawa , 2011, Centrum Promocji Informatyki, s. 274.

KARWASIŃSKA Emilia, KOZAK Halina, „Ask a librarian” – serwis Biblioteki Uniwersyteckiej w Poznaniu, „Biuletyn EBIB” [online], Luty 2011 nr 1, [dostęp: 4 kwietnia 2012], Dostępny w Internecie: <http://www.nowyebib.info/2011/119/a.php?karwasinska_kozak>

ŁOPACZYK Justyna: Od Hartwiga do KABY... Katalog rzeczowy w Bibliotece Uniwersyteckiej w Poznaniu. Biblioteka nr 6 (15) 2002, [dostęp 11.06.2012]. Dostępny w WWW: <http://www.wbc.poznan.pl/dlibra/docmetadata?id=89324&from=publication>.

Mokwa-Tarnowska Iwona, E-learning i blended learning w nauczaniu akademickim, zagadnienia metodyczne, Gdańsk, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, 2015, s. 178, ISBN 978-83-7348-613-3.

PN-ISO 690:2012, Informacja i dokumentacja. Wytyczne opracowania przypisów bibliograficznych i powołań na zasoby informacji.

RYCHLIK Małgorzata, KARWASIŃSKA Emilia, AMUR – Repozytorium Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu [online], "EBIB" 2010, Materiały konferencyjne nr 21, II Międzynarodowa Konferencja Open Access w Polsce, V konferencja EBIB – Internet w Bibliotekach, Dostępy w Internecie: <http://www.ebib.info/publikacje/matkonf/mat21/rychlik_karwasinska.php>

Słownik encyklopedyczny informacji, języków i systemów informacyjno-wyszukiwawczych, oprac. B. Bojar, Warszawa 2002.

Sołtysiak Grzegorz, Plagiat: zarys problemu, Warszawa, DRUKTUR, 2009, s. 104, ISBN 978-83-60197-84-4.

Uwagi:

W celu uzyskania zaliczenia przedmiotu wymagany jest aktywny udział w sześciu modułach tematycznych z prezentacjami. Uczestnik kursu otrzymuje 5 punktów za zapoznanie się z każda z nich. Maksymalnie można zdobyć 25 punktów. Do zaliczenia kursu niezbędne jest uzyskanie minimalnie 20 punktów.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 6 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Fechner, Natalia Figan
Prowadzący grup: Joanna Fechner, Natalia Figan, Alicja Szulc
Strona przedmiotu: https://lms.amu.edu.pl/inne_jednostki/course/view.php?id=114
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Skrócony opis:

Głównym celem kursu jest przygotowanie studentów rozpoczynających studia na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do swobodnego korzystania ze wszystkich usług oferowanych przez bibliotekę oraz zdobycie umiejętności wyszukiwania informacji i literatury niezbędnej do optymalnego realizowania toku studiów

Pełny opis:

Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu, to jedna z najnowocześniejszych bibliotek akademickich w Polsce. Świadczy o tym fakt, iż obok zbiorów tradycyjnych przechowywanych w magazynach (książek, czasopism, rękopisów, starodruków, ikonografii, kartografii, muzykaliów), posiada ogromną kolekcję zasobów elektronicznych takich jak czasopisma i książki elektroniczne, bazy danych, biblioteki cyfrowe i repozytoria.

W dobie najnowszych technologii cyfrowych biblioteka wdrożyła wiele innowacyjnych narzędzi (katalogów, wyszukiwarek, platform cyfrowych) pozwalających na relewantne i szybkie wyszukiwanie informacji oraz błyskawiczny dostęp do pełnotekstowych zasobów elektronicznych, zwłaszcza podręczników akademickich.

Korzystanie ze wszystkich bibliotek należących do uczelni, zdecydowanie ułatwiają specjalnie przygotowane, zautomatyzowane usługi zdalne (prolongaty, rezerwacje, zamówienia, płatności, serwis Zapytaj bibliotekarza), z których mogą korzystać wszyscy studenci UAM.

Głównym celem kursu jest przygotowanie studentów rozpoczynających studia na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do swobodnego korzystania ze wszystkich usług oferowanych przez bibliotekę oraz zdobycie umiejętności wyszukiwania informacji i literatury niezbędnej do optymalnego realizowania toku studiów.

Literatura:

‒ Łozińska, Monika. Możliwości przeciwdziałania zjawisku ściągania i plagiatom wśród studentów. Przegląd Pedagogiczny. 2018, (2), s. 260–270. ISSN 1897-6557. Dostęp w Internecie: http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.desklight-8d30cf63-be77-4866-ad05-efdda0df0757

‒ Na co pozwala dozwolony użytek prywatny? Film na kanale YouTube Centrum Cyfrowego. Dostępne w Internecie: https://www.youtube.com/watch?v=h7w3Lqw6wAQ

‒ Rychlik Małgorzata, Theus Monika, Otwarty dostęp do piśmiennictwa naukowego. Przegląd funkcjonujących form – legalnych i nielegalnych, Biblioteka 2018, nr 22 (31), s.157-173. ISSN DOI: http://dx.doi.org/10.14746/b.2018.22.9

‒ Ruść Iwona, Promocja katalogu centralnego polskich bibliotek naukowych – fanaberia czy konieczność? W.Jazdon K., red. nauk., Biblioteka naukowa: czy jeszcze naukowa? Poznań: Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu, 2018, s. 281-292. Dostępny w Internecie: http://hdl.handle.net/10593/24323

Uwagi:

W celu uzyskania zaliczenia przedmiotu wymagany jest aktywny udział w sześciu modułach tematycznych z prezentacjami. Uczestnik kursu otrzymuje 5 punktów za zapoznanie się z każda z nich. Maksymalnie można zdobyć 30 punktów. Do zaliczenia kursu niezbędne jest uzyskanie minimalnie 25 punktów.

W 1. semestrze studenci uczestniczą w szkoleniu do 6 lutego 2023, a wpisy do systemu USOS będą realizowane podczas zimowej sesji egzaminacyjnej i przerwy semestralnej od 06-19.02. 2023.

Analogicznie w 2. semestrze - szkolenie do 26 czerwca 2023. Wpisy od 26.06 – 09.07. 2023

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 5 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Żaneta Szerksznis
Prowadzący grup: Joanna Fechner, Natalia Figan
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)