Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

Didactics of the German language

General data

Course ID: 09-DJNk-ILS-11
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Didactics of the German language
Name in Polish: Dydaktyka języka niemieckiego
Organizational unit: Institute of Applied Linguistics
Course groups: (in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
(in Polish) Przedmioty dla programu X-S1x-LingStX
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: German
Module type:

compulsory

Major:

(in Polish) lingwistyka stosowana


Cycle of studies:

1st cycle

Module learning aims:

(in Polish) zapoznanie się z wiedzą i nabycie umiejętności nauczania języka niemieckiego uczniów szkoły podstawowej w klasach IV-VIII

wykształcenie umiejętności planowania i prowadzenia zajęć z zakresu nauczania języka obcego uczniów szkoły podstawowej klas IV-VIII

merytoryczne przygotowanie do odbywania praktyk zawodowych

Year of studies (where relevant):

Year 3

Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences:

(in Polish) Znajomość języka niemieckiego na poziomie B1 ESOKJ

Information on where to find course materials:

(in Polish) Materiały do zajęć oraz literatura podawane są na pierwszych zajęciach oraz dodatkowo dostępne online w grupie zajęciowej PNJN na MS Teams.

Methods of teaching for learning outcomes achievement:

(in Polish) Dyskusja

Praca z tekstem

Metoda analizy przypadków

Uczenie problemowe (Problem-based learning)

Gra dydaktyczna/symulacyjna

Metoda warsztatowa

Pokaz i obserwacja

Demonstracje dźwiękowe i/lub video

Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”)

Praca w grupach

Student workload (ECTS credits):

(in Polish) Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 30

Praca własna studenta:

Przygotowanie do zajęć 10

Czytanie wskazanej literatury 10

Przygotowanie pracy pisemnej, raportu, prezentacji, demonstracji, itp. 10

Przygotowanie projektu

Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia 10

Przygotowanie ćwiczeń i zadań 20


SUMA GODZIN 90

LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU 3

Short description: (in Polish)

Dydaktyka języka niemieckiego na poziomie szkoły podstawowej w klasach IV-VIII

Full description: (in Polish)

Metody i techniki uczenia się języka niemieckiego na poziomie szkoły podstawowej

Metody aktywizujące na zajęciach języka niemieckiego

Gry i zabawy w nauczaniu języka niemieckiego

Wykorzystanie literatury dziecięcej w dydaktyce

Organizacja pracy w klasie - dobór środków i narzędzi multimedialnych w nauczaniu języka niemieckiego na drugim etapie edukacyjnym

Praca z podręcznikiem w klasach IV-VIII

Ewaluacja osiągnięć - konstruowanie sprawdzianów

Ewaluacja osiągnięć - monitorowanie i ocenianie postępów uczniów w nauce

Bibliography: (in Polish)

a) Materiały informacyjne Ośrodka Rozwoju Edukacji:

Ocenianie wspierające: https://www.ore.edu.pl/2015/04/ocenianie-wspierajace/

Planowanie i ewaluacja pracy dydaktycznej: https://www.ore.edu.pl/2015/04/planowanie-i-ewaluacja-pracy-dydaktycznej/

Aktywne metody nauczania: https://www.ore.edu.pl/2015/04/aktywne-metody-nauczania-tik/

b) literatura

Schart, Michael/Legutke, Michael (2012): Deutsch lehren lernen 01: Lehrkompetenz und Unterrichtsgestaltung, Klett.

Surkamp, Carola (2017): Metzler Lexikon Fremdsprachendidaktik. Ansätze – Methoden – Grundbegriffe. Stuttgart, Weimar: J.B. Metzler.

Rösler, Dietmar (2012): Deutsch als Fremdsprache. Eine Einführung. Stuttgart: Metzler

Rösler, Dietmar/Würffel, Nicola (2014): Deutsch lehren lernen 05: Lernmaterialien und Medien, Klett.

Widlok, Beate/Ciepielewska-Kaczmarek, Luiza et.al (2016): So lernen Kinder erfolgreich Deutsch. International erprobte Konzepte für den DaF/DaZ-Unterricht. Erich Schmidt Verlag.

Widlok, Beate/Lundquist-Mog, Angelika (2015): Deutsch lehren lernen 08: DaF für Kinder, Klett.

Wowro, Iwona/Jakosz, Mariusz/Gładysz, Jolanta (2019: Geöffnetes Zeitfenster nutzen! Frühes Fremdsprachenlernen – Zwischen Theorie und Praxis, V&R unipress Verlag.

c) Czasopisma:

Glottodidactica

Frühes Deutsch

Nauczaj lepiej

Języki Obce w Szkole

Learning outcomes: (in Polish)

Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka: zna strategie i techniki uczenia się

jest gotów i potrafi adaptować metody pracy do potrzeb i różnych stylów uczenia się uczniów szkoły podstawowej

ma szczegółową wiedzę na temat gier, zabaw w nauczaniu uczniów szkoły podstawowej i potrafi ją wykorzystać w tworzeniu zajęć językowych

ma szczegółową wiedzę na temat tekstów literackich w nauczaniu uczniów szkoły podstawowej i potrafi ją zastosować w nauczaniu języka niemieckiego

potrafi dobrać i zastosować różnorodne środki dydaktyczne do nauczania uczniów w klasach IV-VIII

potrafi dokonywać analizy podręczników

zna sposoby projektowania i prowadzenia działań diagnostycznych (ewaluacja osiągnięć i postępów uczniów szkoły podstawowej)

Potrafi merytorycznie i profesjonalnie oceniać pracę i postępy uczniów

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Prezentacja multimedialna

propozycje ćwiczeń i zadań

Microteaching

Kryteria oceniania:

bardzo dobry (bdb; 5,0):

dobry plus (+db; 4,5):

dobry (db; 4,0):

dostateczny plus (+dst; 3,5):

dostateczny (dst; 3,0):

niedostateczny (ndst; 2,0):

Classes in period "Academic year 2021/2022, summer semester" (past)

Time span: 2022-02-24 - 2022-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
discussion seminar, 30 hours more information
Coordinators: Luiza Ciepielewska-Kaczmarek
Group instructors: Małgorzata Bielicka, Luiza Ciepielewska-Kaczmarek
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Completion

Classes in period "Academic year 2022/2023, summer semester" (past)

Time span: 2023-02-27 - 2023-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
discussion seminar, 30 hours more information
Coordinators: Luiza Ciepielewska-Kaczmarek
Group instructors: Luiza Ciepielewska-Kaczmarek
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Completion

Classes in period "Academic year 2023/2024, summer semester" (in progress)

Time span: 2024-02-26 - 2024-09-30

Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
discussion seminar, 30 hours more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: Luiza Ciepielewska-Kaczmarek
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Completion
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)