Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

German language didactics

General data

Course ID: 09-DJN-ILS-11
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: German language didactics
Name in Polish: Dydaktyka języka niemieckiego
Organizational unit: Institute of Applied Linguistics
Course groups: (in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
(in Polish) Przedmioty dla programu X-S1x-LingStX
ECTS credit allocation (and other scores): 5.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: German
Module type:

compulsory

Major:

(in Polish) lingwistyka stosowana

Cycle of studies:

1st cycle

Module learning aims:

(in Polish) Cele kształcenia:

- zapoznanie studentów z wiedzą dot. nauczania języka niemieckiego uczniów szkoły podstawowej

- merytoryczne przygotowanie do odbywania praktyk zawodowych

- kształtowanie postaw prospołecznych, refleksyjności oraz odpowiedzialności etycznej w zawodzie

Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences:

(in Polish) Znajomość języka niemieckiego na poziomie B1 ESOKJ

Information on where to find course materials:

(in Polish) Materiały do zajęć oraz literatura podawane są na pierwszych zajęciach oraz dodatkowo dostępne online w grupie zajęciowej PNJN na MS Teams.

Methods of teaching for learning outcomes achievement:

(in Polish) Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień

Wykład konwersatoryjny

Wykład problemowy

Dyskusja

Praca z tekstem

Demonstracje dźwiękowe i/lub video

Student workload (ECTS credits):

(in Polish) Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 30

Praca własna studenta:

Przygotowanie do zajęć 10

Czytanie wskazanej literatury 30

Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia 20

SUMA GODZIN 90

LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU 3

Short description: (in Polish)

Dydaktyka języka niemieckiego na poziomie szkoły podstawowej

Full description: (in Polish)

Treści programowe dla zajęć/przedmiotu obejmują następujące zagadnienia:

Cele kształcenia i treści nauczania w szkole podstawowej

Metody nauczania języków obcych na drugim etapie edukacyjnym

Rozwijanie sprawności receptywnych

Rozwijanie sprawności produktywnych

Nauczanie systemów języka

Dobór materiałów i środków dydaktycznych

Metody i techniki uczenia się uczniów w szkole podstawowej

Bibliography: (in Polish)

Podstawa programowa kształcenia ogólnego. Szkoła podstawowa. Język obcy nowożytny. https://cke.gov.pl/images/_EGZAMIN_OSMOKLASISTY/Podstawa_programowa/SP_PP_2017_Jezyk_obcy_nowozytny.pdf

Gemeinsamer europäischer Referenzrahmen für Sprachen: Lehren, lernen, beurteilen. Online: https://www.goethe.de/Z/50/commeuro/i1.htm

Bausch, Karl-Richard/Krumm, Hans-Jürgen/Burwitz-Melzer, Eva/Mehlhorn, Grit (2016): Handbuch Fremdsprachenunterricht. Tübingen: Francke Verlag.


Ciepielewska-Kaczmarek, Luiza/Gorąca-Sawczyk, Gabriela/Skowronek, Barbara (2014): Przygotowanie do zawodu nauczyciela w ocenie studiujących specjalizację glottodydaktyczną. W: Cichoń, Maria/ Krzemińska-Adamek, Małgorzata/Pado, Anna/Rycyk-Sztajdel, Halina/ Sadownik, Barbara/Sękowska, Jolanta: Przez praktyki do praktyki. W stronę innowacyjności w kształceniu nauczycieli. Część druga Języki obce. Lublin: UMCS.

Funk, Hermann (2010): Lehrwerkforschung. In : Hallet, Wolfgang/Königs, Frank G. (Hg.): Handbuch Fremdsprachendidaktik. Seelze-Velber: Klett Kallmeyer, S. 364–368.

Krumm, Hans-Jürgen (2010): Lehrwerke im Deutsch als Fremd- und Deutsch als Zweitsprache-Unterricht. In: Krumm, Hans-Jürgen/Fandrych, Christian/Hufeisen, Britta/Riemer, Claudia : Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Ein internationales Handbuch, Berlin/New York, 1215–1229

Pfeiffer, Waldemar (2012): Wie in Kafkas Schloss. In: Adamczak-Krysztofowicz, Sylwia/Stork, Antje (Hg.): Multikompetent – multimedial – multikulturell? Aktuelle Tendenzen in der DaF-Lehrerausbildung. Frankfurt a. M.: Peter Lang, 15–30.

Pfeiffer, Waldemar (2008): Die Qual der Wahl oder : Was muss ich tun, um ein geeignetes Lehrwerk zu wählen. In : Janoszczyk, Jolanta/Krzysiak, Lucyna/Żmudzki, Jerzy (Hg.): Deutsch lernen und lehren mit Lehrwerken. Vergangenheit. Gegenwart. Zukunft. Lu- blin: Wydawnictwo UMCS, 59–63.

Rösler, Dietmar (2012): Deutsch als Fremdsprache. Eine Einführung. Stuttgart: Metzler

Sopata, Aldona (2009): Erwerbstheoretische und glottodidaktische Aspekte des frühen Zweiterwerbs. Sprachentwicklung der Kinder im natürlichen und schulischen Kontext.

Surkamp, Carola (2017): Metzler Lexikon Fremdsprachendidaktik. Ansätze – Methoden – Grundbegriffe. Stuttgart, Weimar: J.B. Metzler.

Widlok, Beate/Ciepielewska-Kaczmarek, Luiza et.al (2016): So lernen Kinder erfolgreich Deutsch. International erprobte Konzepte für den DaF/DaZ-Unterricht. Erich Schmidt Verlag.

Wowro, Iwona/Jakosz, Mariusz/Gładysz, Jolanta (2019): Geöffnetes Zeitfenster nutzen! Frühes Fremdsprachenlernen – Zwischen Theorie und Praxis, V&R unipress Verlag.

Learning outcomes: (in Polish)

Po zakończonym cyklu zajęć student/ka:

ma podstawową wiedzę dotyczącą nabywania języka pierwszego, drugiego i obcego

ma wiedzę na temat miejsca języka niemieckiego w ramowych planach nauczania, zna cele i treści nauczania języka niemieckiego uczniów na drugim etapie nauczania

posiada wiedzą z zakresu metod nauczania języka niemieckiego uczniów na drugim etapie nauczania

potrafi planować proces nauczania języka niemieckiego w klasach IV-VIII

w odniesieniu do nauczania systemów i sprawności językowych

posiada ogólną wiedzę dot. zastosowania materiałów i środków dydaktycznych

zna strategie i techniki uczenia się

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Metody i formy prowadzenia zajęć obejmują:

Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień

Wykład konwersatoryjny

Wykład problemowy

Dyskusja

Praca z tekstem

Demonstracje dźwiękowe i/lub video

Sposoby oceniania:

Egzamin pisemny

praca semestralna

Praca semestralna oraz egzamin pisemny oceniany w skali:

bardzo dobry (bdb; 5,0): 92% do 100%

dobry plus (+db; 4,5): 85% do 91%

dobry (db; 4,0):76% do 84%

dostateczny plus (+dst; 3,5): 68% do 75%

dostateczny (dst; 3,0): 60% do 67%

niedostateczny (ndst; 2,0): 0 do 59%

Classes in period "Academic year 2020/2021, winter semester" (past)

Time span: 2020-10-01 - 2021-02-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
lecture, 30 hours more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: Małgorzata Bielicka
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Exam

Classes in period "Academic year 2021/2022, winter semestr" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-02-23
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
lecture, 30 hours more information
Coordinators: Luiza Ciepielewska-Kaczmarek
Group instructors: Luiza Ciepielewska-Kaczmarek
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Exam

Classes in period "Academic year 2022/2023, winter semester" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-02-26
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
lecture, 30 hours more information
Coordinators: Luiza Ciepielewska-Kaczmarek
Group instructors: Luiza Ciepielewska-Kaczmarek
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Exam

Classes in period "Academic year 2023/2024, winter semester" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-02-25
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
lecture, 30 hours more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: Luiza Ciepielewska-Kaczmarek
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Exam
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-2 (2024-05-20)