Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

Intercultural communication

General data

Course ID: 09-2FR-KINT-11
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Intercultural communication
Name in Polish: Komunikacja interkulturowa
Organizational unit: Institute of Applied Linguistics
Course groups: (in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
(in Polish) Przedmioty dla programów S2-FREap i S2-FREwi
(in Polish) Przedmioty dla programów S2-FREbf, S2-FREbl, S2-FREsr, S2-FREwe
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Module type:

compulsory

Major:

(in Polish) Filologie regionów

Cycle of studies:

2nd cycle

Module learning aims:

(in Polish) - Uwrażliwienie na różnice kulturowe, które mogą stać się przyczyną zakłóceń skutecznej komunikacji.

- Przedstawienie i zaznaczenie wartości w wybranych kulturach narodowych, których zrozumienie może stanowić klucz do podejmowania własnych prób interpretacji kultur, a także przyczynić się do lepszego zrozumienia specyfiki komunikacyjnej danej kultury.


Year of studies (where relevant):

Year 1

Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences:

(in Polish) • Pomocna będzie znajomość angielskiego na poziomie B2.

Information on where to find course materials:

(in Polish) Informację o dostępności materiałów przedstawia prowadzący.

Methods of teaching for learning outcomes achievement:

(in Polish) Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień ✔

Wykład konwersatoryjny ✔

Wykład problemowy ✔

Dyskusja ✔

Metoda ćwiczeniowa ✔

Metoda warsztatowa ✔

Metoda projektu ✔

Demonstracje dźwiękowe i/lub video ✔

Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”) ✔

Praca w grupach ✔

Zagadnienia na e-learningu ✔

Student workload (ECTS credits):

(in Polish) Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności

Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 30

Praca własna studenta*

Przygotowanie do zajęć 10

Czytanie wskazanej literatury 5

Przygotowanie pracy pisemnej, raportu, prezentacji, demonstracji, itp. 25

Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia 20

SUMA GODZIN 90

LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU 3

Full description: (in Polish)

- Komunikacja jako proces wielopłaszczyznowy

- Struktura oraz funkcja gestu

- Klasyfikacje zachowań niewerbalnych

- Systemy opisu zachowań niewerbalnych

- Emblemat jako autonomiczne zachowanie niewerbalne

- Relacja między współwystępującymi elementami werbalnymi i niewerbalnymi

- Akwizycja mowy a rozwój gestów

- Gesty jako zachowania zdeterminowane kulturowo

- Systemy anotacji zachowań niewerbalnych

- Elan – narzędzie wykorzystywane do anotacji oraz analizy zachowań niewerbalnych.

Bibliography: (in Polish)

• Bator J., Japoński wachlarz, Warszawa 2004

• Benedict R., Wzory kultury, Warszawa 1999

• Benedict R., Chryzantema i miecz. Wzory kultury japońskiej. Warszawa 1999

• BoltenJ., Interkulturowa kompetencja, Poznań 2006.

• Boski, P. 2009. Kulturowe ramy zachowań społecznych: podręcznik psychologii interkulturowej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

• Chutnik M., Szok kulturowy. Przyczyny, konsekwencje, przeciwdziałanie, Kraków 2007.

• Duszak A., Tekst, dyskurs, komunikacja międzykulturowa, Warszawa 1998.

• Hall E.T., Ukryty wymiar, Warszawa 2003.

• Hall E.T., Poza kulturą, Warszawa 1984.

• Hofstede G., Kultury i organizacje, Warszawa 2000

• Kurcz I., Pamięć. Uczenie się. Język, Warszawa 1995.

• Matsumoto D., Juang L., Psychologia międzykulturowa. Gdańsk 2007

• Mikułowski Pomorski J., Komunikacja międzykulturowa, Kraków 1999

• Trompenaars F., Hampden-Turner Ch., Siedem wymiarów kultury, Kraków 2002.

• Wierzbicka A., Język-Umysł-Kultura. Warszawa 1999.

• Wierzbicka A., Słowa klucze. Różne języki - różne kultury. Warszawa 2007.

Learning outcomes: (in Polish)

Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:

- Potrafi wyjaśnić podstawowe pojęcia związane z komunikacją interkulturową

- Zna wybrane teorie dotyczące komunikacji interkulturowej

- Zna wybrane teksty naukowe opisujące badania prowadzone w ramach omawianych teorii komunikacji interkulturowej

- Potrafi podjąć próbę interpretacji zachowań kulturowo specyficznych korzystając z wiedzy nabytej podczas zajęć

- Potrafi określić, jaką rolę odgrywa język w badaniach interkulturowych

- Dostrzega bariery w komunikacji interkulturowej i ma świadomość sposobów radzenia sobie z nimi

- Rozumie wagę procesu poznawania innych kultur w kontekście skutecznego komunikowania

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:

Ocena składa się w 75% z ocen projektu oraz w 25% z oceny sposobu jego prezentacji w trybie stacjonarnym lub zdalnie.

Skala ocen

Kryteria oceniania

bardzo dobry (bdb; 5,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane, z ewentualnymi pojedynczymi nieścisłościami, które nie mają znaczenia dla osiągnięcia poszczególnych efektów;

dobry plus (+db; 4,5): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z nielicznymi błędami;

dobry (db; 4,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z szeregiem błędów i/lub pojedynczych braków;

dostateczny plus (+dst; 3,5): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z szeregiem błędów i/lub brakami;

dostateczny (dst; 3,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z dużymi błędami i/lub brakami;

niedostateczny (ndst; 2,0): zakładane efekty uczenia się nie zostały uzyskane.

Classes in period "Academic year 2020/2021, summer semester" (past)

Time span: 2021-03-01 - 2021-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
discussion seminar, 30 hours more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: Ewa Jarmołowicz-Nowikow
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Completion

Classes in period "Academic year 2021/2022, summer semester" (past)

Time span: 2022-02-24 - 2022-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
discussion seminar, 30 hours more information
Coordinators: Ewa Jarmołowicz-Nowikow
Group instructors: Ewa Jarmołowicz-Nowikow
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Completion

Classes in period "Academic year 2022/2023, summer semester" (past)

Time span: 2023-02-27 - 2023-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
discussion seminar, 30 hours more information
Coordinators: Ewa Jarmołowicz-Nowikow
Group instructors: (unknown)
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Completion

Classes in period "Academic year 2023/2024, summer semester" (in progress)

Time span: 2024-02-26 - 2024-09-30

Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
discussion seminar, 30 hours more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: Ewa Jarmołowicz-Nowikow
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Graded credit
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)