Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Przedsiębiorczość i polityka kulturalna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 08-KUDU-PPK
Kod Erasmus / ISCED: 14.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Przedsiębiorczość i polityka kulturalna
Jednostka: Wydział Nauk Społecznych
Grupy: Przedmioty am 3 semestrze kulturoznawstwa II stopnia
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

Kulturoznawstwo

Poziom przedmiotu:

II stopień

Cele kształcenia:

C1. Wyposażenie studenta w wiedzę z zakresu najnowszych kierunków aktywności w zakresie polityki kulturalnej, zarządzania w kulturze i przedsiębiorczości kulturalnej

C 2. Rozwinięcie u studenta świadomości interdyscyplinarnego charakteru zagadnień podejmowanych w związku z badaniem zjawisk z zakresu polityki kulturalnej, przedsiębiorczości kulturalnej i zarządzania w kulturalnej sferze publicznej.

C 3. Rozwinięcie u studenta umiejętności rozumienia zależności procesów

zachodzących w zakresie zarządzania w kulturze od szeroko rozumianych procesów społeczno-kulturowych.

C 4. Wzmocnienie u studenta umiejętności krytycznego myślenia, interpretacji i

argumentacji (dyskusji) w relacji spraw zarządzania kulturalną sferą publiczną, w tym zwłaszcza działalnością przedsiębiorczą w dziedzinie kultury.


Rok studiów (jeśli obowiązuje):

II rok

Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning):

nie dotyczy

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

a) znajomość podstawowych pojęć z zakresu zarządzania w kulturze oraz orientacja w specyfice działalności osób zaangażowanych w aktywność artystyczną i kulturalną

b) wiedza dotycząca znaczenia związku zagadnień społecznych i aktywności kulturalnej

c) motywacja do poszerzenia wiedzy z pogranicza nauk o kulturze, gospodarce, sztuce społeczeństwie


Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

materiał pdf dostarczany na adresy mailowe @st.amu.edu.pl

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień

Wykład konwersatoryjny

Wykład problemowy

Dyskusja

Praca z tekstem

Metoda analizy przypadków

Uczenie problemowe (Problem-based learning)




Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

4 ECTS

Skrócony opis:

Przedmiot jest gruntownym przeglądem tematyki polityk kulturalnych w optyce wszystkich trzech sektorów aktywności kulturalnej (publicznego, prywatnego i obywatelskiego) ze szczególnym uwzględnieniem komponentów przedsiębiorczych - aktywności na konkurencyjnym rynku usług kulturalnych. Przedmiot stanowi zasadniczy przewodnik po kulturalnej sferze publicznej w perspektywie aktywności zawodowej studentów kulturoznawstwa na styku organizacji i ofert w obszarze aktywności kulturalnej.

Pełny opis:

Przedmiot jest gruntownym przeglądem tematyki polityk kulturalnych w optyce wszystkich trzech sektorów aktywności kulturalnej (publicznego, prywatnego i obywatelskiego) ze szczególnym uwzględnieniem komponentów przedsiębiorczych - aktywności na konkurencyjnym rynku usług kulturalnych. Przedmiot stanowi zasadniczy przewodnik po kulturalnej sferze publicznej w perspektywie aktywności zawodowej studentów kulturoznawstwa na styku organizacji i ofert w obszarze aktywności kulturalnej. W ramach przedmiotu wyróżniono 14 komponentów tematycznych:

1. „Słownik kulturalnej sfery publicznej”: kluczowe pojęcia i problemy z zakresu polityki kulturalnej, przedsiębiorczości kulturalnej, zarządzania w kulturze

2. „Paradoksy systemowego działania w kulturze”: modele, wzory, przypadki, trendy i paradoksy w obszarze europejskich, polskich i lokalnych polityk kulturalnych

3. „Synergia międzysektorowa”: teoretyczne i praktyczne aspekty istnienia trzech sektorów aktywności kulturalnej: publicznego, prywatnego i obywatelskiego. Wymiary współpracy międzysektorowej.

4. „Kultura i rozwój?”: planowanie rozwoju kultury w kontekście strategii miejskich.

5. „Kadry kultury”: kultury organizacyjne organizacji kulturalnych. Zarządzanie zmianą i personelem w organizacji kulturalnej.

6. „Mobilność wyobraźni”: międzynarodowa współpraca kulturalna.

7. „Projekt kulturalny od A do Z”: zarządzanie projektem kulturalnym na przykładzie festiwalów.

8. „Gdzie są pieniądze dla kultury?” Finansowanie działalności kulturalnej, pozyskiwanie środków publicznych na kulturę, sponsoring w kulturze, konstruowanie budżetu projektu kulturalnego, jego wykonanie i rozliczenie

9. „Polityki kreatywności”: przemysły kultury, przemysły kreatywne w teorii i praktyce, studium warunków działania poszczególnych dziedzin przemysłów kultury w perspektywie europejskiej i polskiej.

10. „Przyszłość muzeów”: zarządzanie dziedzictwem kulturowym i polityki pamięci.

11. „Marki ikoniczne w kulturze”: branding kulturalny i wzmacnianie widzialności i mocy oddziaływania inicjatyw kulturalnych.

12. „Marketing w kulturze”: rola badań w kształtowaniu oferty kulturalnej i oddziaływaniu na publiczność.

13. „Kulturalni siłacze”: lokalni liderzy edukacji kulturalnej - modele, metody, media i warunki działania.

14. „Potęga smaku”: zarządzanie kulturą jako zarządzanie wartością.

15. Egzamin: podsumowanie cyklu spotkań.

Literatura:

E. Belfiore, O. Bennett, The Social Impact of the Arts: An intellectual history, Palgrave, Basingstoke 2008

Ch. Bilton, Management and Creativity. From Creative Industries to Creative Management, Blackwells, Oxford 2007

M. Dragicevic-Sesic, B.Stojkovic, Kultura: zarządzanie, animacja, marketing, NCK, Warszawa 2010

M. Fumaroli, Państwo kulturalne, Universitas, Kraków 2008

J. Holden, Cultural Value and the Crisis of Legitimacy. Why culture needs a democratic mandate.

Demos, London 2006, http://www.demos.co.uk/publications/culturallegitimacy

J. Howkins, The Creative Economy: How People Make Money From Ideas, Penguin, London 2008,

Ch. Grey, A very short, fairly interesting and reasonably cheap book abort Studying Organizations,

Sage, London, 2009

D. Klaic, Mobilność wyobraźni. Międzynarodowa współpraca kulturalna. Przewodnik, Bęc Zmiana, Warszawa 2013

J. McGuigan, Cultural Analysis, Sage, London, 2010

K. Negus, M. Pickering, Creativity, Communication and Cultural Value, Sage, London, 2004

M. Poprawski (red.), Kulturalni siłacze. Kompetencje lokalnych liderów edukacji kulturalnej, Raport, ZMP, Poznań – Warszawa 2013.

J. M. Schuster, Informing Cultural Policy: The Research and Information Infrastructure, New Brunswick, NJ, 2002, http://www.culturalpolicies.net/web/files/74/en/Schuster.pdf

R. Scruton, Kultura jest ważna, Antropos, Zysk i s-ka, Poznań 2010

J. Sójka, P. Kieliszewski P. Landsberg, M. Poprawski (red.) Instytucje kultury w czasach kryzysu. Studia

Kulturoznawcze – Polityka Kulturalna II, Wyd. Nauk. Bogucki, Poznań 2009.

M. Śliwa (red.), Strategie dla kultury. Kultura dla rozwoju, MIK, Kraków 2011

D. Throsby, Ekonomia i kultura, NCK, Warszawa 2010

L. Varbanova L., Strategic Management in the Arts Routledge, New York, 2013

Efekty uczenia się:

student/ka:

- zna kluczowe pojęcia i problemy z zakresu polityki kulturalnej, przedsiębiorczości kulturalnej, zarządzania w kulturze, przykłady modeli, wzorów, przypadków, trendów i paradoksów w obszarze europejskich, polskich i lokalnych polityk kulturalnych, przykłady efektywnej współpracy międzysektorowej w kulturze.

- ma świadomość interdyscyplinarnego charakteru zagadnień podejmowanych w ramach badania w zakresie polityki kulturalnej i zarządzania w kulturalnej sferze publicznej

- rozumie zależności procesów zachodzących w zarządzaniu w kulturze od szeroko rozumianych procesów społeczno-kulturowych.

- umiejętnie łączy wiedzę z wykładów i prezentacji podczas zajęć z wynikami indywidualnego studiowania literatury oraz osobistego doświadczenia

- potrafi przygotować syntetyczną prezentację tez zadanego tekstu i dokonać słownego wprowadzenia do dyskusji, wskazując najważniejszy pola do rozmowy podczas zajęć

- myśli krytycznie, potrafi dokonać interpretacji i argumentować w relacji do zjawisk z zakresu polityki kulturalnej i zarządzania w kulturze

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin ustny; bardzo dobry (bdb; 5,0): student w bardzo dobrym stopniu opanował zagadnienia poruszane w ramach przedmiotu.

dobry plus (+db; 4,5): student w ponad dobrym stopniu opanował zagadnienia poruszane w ramach przedmiotu.

dobry (db; 4,0): student w dobrym stopniu opanował zagadnienia poruszane w ramach przedmiotu.

dostateczny plus (+dst; 3,5): student w ponad dostatecznym stopniu opanował zagadnienia poruszane w ramach przedmiotu.

dostateczny (dst; 3,0): student w dostatecznym stopniu opanował zagadnienia poruszane w ramach przedmiotu.

niedostateczny (ndst; 2,0): student w niedostatecznym stopniu opanował zagadnienia poruszane w ramach przedmiotu.

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)