Kino środkowoeuropejskie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 08-KUDU-KSE |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.9
|
Nazwa przedmiotu: | Kino środkowoeuropejskie |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: |
Przedmioty am 3 semestrze kulturoznawstwa II stopnia |
Strona przedmiotu: | http://kulturoznawstwo.amu.edu.pl/ |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Kulturoznawstwo |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | C1 Zapoznanie studentów z historią powojennej twórczości filmowej w Europie C2 Przekazanie wiedzy na temat najważniejszych twórców i produkcji kina europejskiego C3 Analizowanie w trakcie zajęć najważniejszych przykładów kinematografii środkowoeuropejskiej C4 Przekazanie wiedzy na temat specyfiki twórczości filmowej w zależności od kontekstów kulturowych, politycznych i ekonomicznych wybranych kinematografii europejskich C5 Rozwinięcie umiejętności komunikacyjnych, publicznej dyskusji oraz pracy w grupie |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | Zajęcia obowiązkowe |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Znajomość historii filmu Znajomość specyfiki kina autorskiego i europejskiego |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | http://kulturoznawstwo.amu.edu.pl/ |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 30 h Praca własna studenta 30 h Praca własna studenta 30 h SUMA GODZIN 90 h |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studenta z najważniejszymi twórcami/nurtami kinematografii europejskiej z drugiej połowy XX wieku. W trakcie zajęć student ma okazję zapoznać się zarówno z konkretnymi twórcami kontynentalnego kina autorskiego, jak i szerszymi nurtami kina narodowego wraz z ich estetyczno-kulturową specyfiką. |
Pełny opis: |
1. Szukając definicji europejskiego modelu twórczości filmowej 2. Czechosłowacka Nowa Fala I – Jiři Menzel 3. Czechosłowacka Nowa Fala II – Miloš Forman i Jan Hřebejk 4. Animowane (wszech)światy Jana Švankmajera 5. Mefisto i inni – kino Istvaná Szabó 6. Kino polityczne – „Desperaci” Miklósa Jancsó 7. Surrealizmy Emira Kusturicy 8. Goniąc Hollywood – fenomen easternów epoki NRD 9. Kino subwersywne Dušana Makavejeva 10. Filmowe freski Siergieja Paradżanowa 11. Nowe kino rumuńskie – „Śmierć pana Lazarescu” i „4 miesiące, 3 tygodnie i dwa dni” 12. Nowe kino rosyjskie – od „Ładunku 200” do „Stalingradu” 13. Współczesne kino europejskie wobec „globalnego Hollywood” |
Literatura: |
Adamczak, Marcin, „Globalne Hollywood. Filmowa Europa i polskie kino po 1989 roku”, Gdańsk 2010; „Autorzy kina europejskiego” tomy II-VI, red. A. Helman, A. Pitrus i in., Rabid 2005-2012; |
Efekty uczenia się: |
K_W01 teoretyczne koncepcje kultury, którą stosuje w perspektywie interdyscyplinarnej K_W02 terminologię oraz koncepcje, dotyczące relacji i procesów zachodzących w kulturze, którą potrafi zastosować do opisu praktyk kulturowych K_W06 zmiany zachodzące we współczesnym życiu kulturalnym oraz narzędzia terminologiczne i koncepcyjne, niezbędne do rozpoznawania, analizowania i interpretowania nowych praktyk kulturowych K_U01 integrować, krytycznie interpretować i twórczo wykorzystywać ujęcia teoretyczne i podejścia badawcze właściwe dla kulturoznawstwa w nietypowych sytuacjach profesjonalnych K_U02 określa znaczenia, oddziaływanie społeczne i miejsce wytworów kultury w procesie historyczno-kulturowym, posługując się odpowiednimi metodami analizy i interpretacji K_K01 pogłębiania kompetencji kulturowych współczesnego człowieka w warunkach komunikacji międzykulturowej, spotkania różnych tradycji i sposobów życia K_K02 wykazywania się aktywnością i inicjatywą w rozwiązywaniu problemów, wynikających ze zmian w kulturze najnowszej |
Metody i kryteria oceniania: |
Forma zaliczenia: zaliczenie pisemne 5.0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami 3.0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami 2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne |
Praktyki zawodowe: |
- |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.