Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ciało i płeć w religiach monoteistycznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 08-KUDU-CPR
Kod Erasmus / ISCED: 14.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0319) Nauki społeczne i psychologiczne (inne) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Ciało i płeć w religiach monoteistycznych
Jednostka: Wydział Nauk Społecznych
Grupy: Przedmioty na 2 semestrze kulturoznawstwa II stopnia
Przedmioty na 4 semestrze kulturoznawstwa II stopnia
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Kierunek studiów:

Kulturoznawstwo

Poziom przedmiotu:

II stopień

Cele kształcenia:

Nabycie umiejętności krytycznej analizy przemian w pojmowaniu ciała i płci w chrześcijaństwie, judaizmie i islamie.

Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning):

-

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Student ma podstawową wiedzę nt. religioznawstwa (wcześniejszy kurs religioznawstwa zalecany)>

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Biblioteka wydziałowa, lektorium.

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Dyskusje, fragmenty filmów, analizy fragmentów tekstów, analiza hermeneutyczna, studia przypadków, prezentacje multimedialne, heureza, wykład.

Skrócony opis:

Zajęcia wprowadzają uczestników w zagadnienia związane z perspektywą łączności pomiędzy współczesnymi studiami nad ciałem i płcią oraz kontekstami religioznawczymi.

Pełny opis:

Opis treści kształcenia

Wprowadzenie do tematyki relacji między religią a feminizmem i studiami kulturowymi

Ciało w Biblii i tradycji judaizmu

Ciało i płeć w islamie

Przemiany pozycji kobiety w historii religii monoteistycznych

Przemiany w rozumieniu roli ślubu i małżeństwa w historii religii monoteistycznych

Rola kobiety w obrzędowości chrześcijańskiej (głównie w wyznaniach katolickich i ewangelickich), w islamie i judaizmie ortodoksyjnym, konserwatywnym i reformowanym

Role płciowe w ruchach ewangelikalnych i neoewangelikalnych (USA), związki religii i polityki ciała

Modele małżeństwa i rodziny we współczesnym chrześcijaństwie, judaizmie i islamie

religie monoteistyczne a feminizm (w różnych nurtach)

Religie monoteistyczne a teoria queer – wątpliwości i kontrowersje

Transgresja modelu płciowości a chrześcijaństwo, islam, judaizm

Literatura:

• Adamiak E., Milcząca obecność. O roli kobiety w Kościele, Biblioteka Więzi, Warszawa 2001,

• Beattie T., New Catholic Feminism, Theology and Theory, Routledge, New York 2006,

• Feminism and Theology, ed. by E. S. Soskice, D. Lipton, Oxford University Press, Oxford 2003,

• Healy M., Mężczyźni i kobiety są z raju, przewodnik po teologii ciała Jana Pawła II, tłum. J. Jaworska, Centrum Myśli Jana Pawła II, Warszawa 2008,

• Jewish/Christian/Queer, crossroads and identities, ed. by F. Roden, University College Connecticut, Connecticut 2009,

• Katz C. E, Levinas, Judaism and the Feminine, The silent footsteps of Rebecca, Indiana University Press, Indiana 2003,

• Kosiewicz J., Myśl wczesnochrześcijańska i katolicka wobec ciała, wyd. Witmark, Warszawa 1998,

• Kościół, państwo i polityka płci, pod red. A. Rochon, wyd. Przedstawicielstwa Fundacji im. Heinricha Bölla, Warszawa 2010,

• „Znak” 670/2011,

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi: (Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów)

CPwR _01 Wykorzystywać w swoich analizach zjawisk religijnych i kulturowych wiedzę na temat pojmowania ciała w religiach monoteistycznych K2_W01, K2_W02, K2_U01, K2_K01

CPwR _02 Rozróżniać poszczególne modele relacji do perspektywy ciała i płciowości oraz wykorzystywać je w modelach dialogu z przedstawicielami odrębnych tradycji K2_W01, K2_W02, K2_W03, K2_U01, K2_U02, K2_K01

CPwR _03 Wyróżniać źródła obecnego stanowiska tradycji religijnych w kwestiach dotyczących ciała i płci K2_W01, K2_U02, K2_K04

CPwR _04 Wskazywać korespondencje i sprzeczności pomiędzy poszczególnymi nurtami myśli feministycznej, queerowej, teoriami kulturalistycznymi a modelami religijnego ujęcia ciała i płciowości. K2_W01, K2_W02, K2_U01, K2_U02, K2_K04

Metody i kryteria oceniania:

Oceniana jest prezentacja na jeden z tematów powiązanych z wyżej wymienionymi tematami zajęć.

Ocena obejmuje treść i formę prezentacji.

Treść: ocenie podlega krytyczne podejście do źródeł, obiektywizm, odpowiedni dobór i wyczerpanie tematu,

Forma: statyczna/dynamiczna (dynamiczna-włączająca grupę jest oceniana wyżej), dobór odpowiednich środków dla przekazania treśc. -

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)