Ciało i płeć w religiach monoteistycznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 08-KUDU-CPR |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.9
|
Nazwa przedmiotu: | Ciało i płeć w religiach monoteistycznych |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: |
Przedmioty na 2 semestrze kulturoznawstwa II stopnia Przedmioty na 4 semestrze kulturoznawstwa II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Kierunek studiów: | Kulturoznawstwo |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | Nabycie umiejętności krytycznej analizy przemian w pojmowaniu ciała i płci w chrześcijaństwie, judaizmie i islamie. |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | - |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Student ma podstawową wiedzę nt. religioznawstwa (wcześniejszy kurs religioznawstwa zalecany)> |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Biblioteka wydziałowa, lektorium. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Dyskusje, fragmenty filmów, analizy fragmentów tekstów, analiza hermeneutyczna, studia przypadków, prezentacje multimedialne, heureza, wykład. |
Skrócony opis: |
Zajęcia wprowadzają uczestników w zagadnienia związane z perspektywą łączności pomiędzy współczesnymi studiami nad ciałem i płcią oraz kontekstami religioznawczymi. |
Pełny opis: |
Opis treści kształcenia Wprowadzenie do tematyki relacji między religią a feminizmem i studiami kulturowymi Ciało w Biblii i tradycji judaizmu Ciało i płeć w islamie Przemiany pozycji kobiety w historii religii monoteistycznych Przemiany w rozumieniu roli ślubu i małżeństwa w historii religii monoteistycznych Rola kobiety w obrzędowości chrześcijańskiej (głównie w wyznaniach katolickich i ewangelickich), w islamie i judaizmie ortodoksyjnym, konserwatywnym i reformowanym Role płciowe w ruchach ewangelikalnych i neoewangelikalnych (USA), związki religii i polityki ciała Modele małżeństwa i rodziny we współczesnym chrześcijaństwie, judaizmie i islamie religie monoteistyczne a feminizm (w różnych nurtach) Religie monoteistyczne a teoria queer – wątpliwości i kontrowersje Transgresja modelu płciowości a chrześcijaństwo, islam, judaizm |
Literatura: |
• Adamiak E., Milcząca obecność. O roli kobiety w Kościele, Biblioteka Więzi, Warszawa 2001, • Beattie T., New Catholic Feminism, Theology and Theory, Routledge, New York 2006, • Feminism and Theology, ed. by E. S. Soskice, D. Lipton, Oxford University Press, Oxford 2003, • Healy M., Mężczyźni i kobiety są z raju, przewodnik po teologii ciała Jana Pawła II, tłum. J. Jaworska, Centrum Myśli Jana Pawła II, Warszawa 2008, • Jewish/Christian/Queer, crossroads and identities, ed. by F. Roden, University College Connecticut, Connecticut 2009, • Katz C. E, Levinas, Judaism and the Feminine, The silent footsteps of Rebecca, Indiana University Press, Indiana 2003, • Kosiewicz J., Myśl wczesnochrześcijańska i katolicka wobec ciała, wyd. Witmark, Warszawa 1998, • Kościół, państwo i polityka płci, pod red. A. Rochon, wyd. Przedstawicielstwa Fundacji im. Heinricha Bölla, Warszawa 2010, • „Znak” 670/2011, |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi: (Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów) CPwR _01 Wykorzystywać w swoich analizach zjawisk religijnych i kulturowych wiedzę na temat pojmowania ciała w religiach monoteistycznych K2_W01, K2_W02, K2_U01, K2_K01 CPwR _02 Rozróżniać poszczególne modele relacji do perspektywy ciała i płciowości oraz wykorzystywać je w modelach dialogu z przedstawicielami odrębnych tradycji K2_W01, K2_W02, K2_W03, K2_U01, K2_U02, K2_K01 CPwR _03 Wyróżniać źródła obecnego stanowiska tradycji religijnych w kwestiach dotyczących ciała i płci K2_W01, K2_U02, K2_K04 CPwR _04 Wskazywać korespondencje i sprzeczności pomiędzy poszczególnymi nurtami myśli feministycznej, queerowej, teoriami kulturalistycznymi a modelami religijnego ujęcia ciała i płciowości. K2_W01, K2_W02, K2_U01, K2_U02, K2_K04 |
Metody i kryteria oceniania: |
Oceniana jest prezentacja na jeden z tematów powiązanych z wyżej wymienionymi tematami zajęć. Ocena obejmuje treść i formę prezentacji. Treść: ocenie podlega krytyczne podejście do źródeł, obiektywizm, odpowiedni dobór i wyczerpanie tematu, Forma: statyczna/dynamiczna (dynamiczna-włączająca grupę jest oceniana wyżej), dobór odpowiednich środków dla przekazania treśc. - |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.