Badanie wspólnot online
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 08-KUDL-WON |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Badanie wspólnot online |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: |
Przedmioty dla 1 semestru Kulturoznawstwa I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Kierunek studiów: | Kulturoznawstwo. |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | C1 Zapoznanie studenta z dorobkiem i perspektywami jakościowych badań nad komunikacją komputerowo zapośredniczoną. C2 Zdobycie przez studenta umiejętności samodzielnego zaprojektowania i przeprowadzenia badania o charakterze wstępnym w środowisku internetowym. C3 Zdobycie umiejętności stworzenia raportu z badania oraz wykonania komunikatywnej prezentacji na jego podstawie. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Brak. |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Materiały do zajęć zostają przesłane studentom drogą mailową (poczta AMU). |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Omówienie metod jakościowych i ilościowych badań internetu, prezentacja wyników badań, wspólna praca nad projektami studentów. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 30 Praca własna studenta 1 (przeprowadzenie badania) 20 Praca własna studenta 2 (opracowanie wyników) 10 Praca własna studenta 3 (stworzenie prezentacji) 5 SUMA GODZIN 65 |
Skrócony opis: |
Przedmiot wykorzystuje metody research-based learning. Wprowadza studentów w zagadnienia badania cyberkultury i komunikacji zapośrednicznej komputerowo poprzez tworzenie i realizację projektu badania wstępnego wybranego środowiska lub wspólnoty online. |
Pełny opis: |
Wprowadzenie do metodologii kulturoznawczo zorientowanych badań nad internetem. Projektowanie badania wstępnego. Typologia środowisk internetowych. Modele partycypacji we wspólnotach online. Rozwój kultur i społeczności internetowych. Językowy wymiar komunikacji zapośredniczonej komputerowo. Ontologia awatarów a kategoria wirtualności. Życie codzienne w cyberprzestrzeni. Wspólnota wirtualna – mit czy rzeczywistość? Anonimowość i pseudonimowość w komunikacji komputerowo zapośredniczonej. Tworzenie raportu z badań oraz jego prezentacji. |
Literatura: |
„Przegląd Socjologii Jakościowej” 2014, tom X, numer 2 Boellstorff Tom, Dojrzewanie w Second Life. Antropologia człowieka wirtualnego, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2012 Grochowski Piotr (red.), Netlor. Wiedza cyfrowych tubylców, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2010 Lister Martin, Dovey Jon, Giddings Seth, Grant Iain, Kelly Kieran, Nowe media. Wprowadzenie, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2009 Rheingold Howard, The Virtual Community. Homesteading on the Electronic Frontier, 1993, http://www.rheingold.com/vc/book/ Metody badań online, red. P. Siuda, Gdańsk 2016 Andrew Keen, Kult amatora. Jak Internet niszczy kulturę, przeł. Małgorzata Bernatowicz, Katarzyna Topolska-Ghariani, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007 Aron Ben Ze`ev, Miłość w Sieci. Internet i emocje, przeł. Anna Zdziemborska, Rebis, Poznań 2005 Jan Grzenia, Komunikacja językowa w Internecie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007 Patricia Wallace, Psychologia Internetu, przeł. T. Hornowski, Rebis, Poznań 2001 Folklor w dobie internetu, red. P. Grochowski, G. Gańcarczyk, Toruń 2019 P. Cichocki, Sieć przyjaciół. Serwis społecznościowy oczami etnografa, Warszawa 2012 M. Rutka, Miau.pl, czyli wychowanie na uboczu kultury, Gdańsk 201 Wybrane strony i środowiska internetowe |
Efekty uczenia się: |
Student potrafi zaprojektować badanie wstępne wybranego środowiska lub wspólnoty online. Potrafi przeprowadzić badanie wstępne wybranego środowiska lub wspólnoty online. Potrafi wskazać i krytycznie omówić zalety i ograniczenia podstawowych metod badawczych stosowanych w środowiskach internetowych. Umie stworzyć kompletny raport z badania oraz wykonać prezentację na jego podstawie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Stworzenie i realizacja indywidualnego netnograficznego projektu badawczego wybranej wspólnoty online. Kryteria oceniania 5. 0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami 3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami 2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.