Kultura popularna wobec codzienności
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 08-KUDL-KPC |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kultura popularna wobec codzienności |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: |
Przedmioty dla 3 semestru Kulturoznawstwa I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Kierunek studiów: | Kulturoznawstwo |
Cele kształcenia: | Celem zajęć jest przyjrzenie się pokrewnym zjawiskom, jakimi są kultura popularna oraz doświadczenie codzienności. Przedstawione zostaną podstawowe ujęcia metodologiczne obu zjawisk funkcjonujące we współczesnej humanistyce w perspektywie porównawczej z zamiarem ich wykorzystania jako narzędzi interpretacyjnych. |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Materiały są udostępniane w formie pdf i wysyłane mailowo na adres grupy lub dostępne na zajęciach |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Analiza tekstu, dyskusja, wypowiedź ustna/pisemna na zadany temat, elementy analizy jakościowej |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | Studen zna i rozumie: K_W01 podstawowe, historyczne i współczesne, koncepcje kultury oraz podstawową terminologię z zakresu kulturoznawstwa K_W02 podstawową terminologię oraz koncepcje, opisujące praktyki, relacje i procesy zachodzące w kulturze, a także koncepcje człowieka jako uczestnika i twórcy kultury Potrafi: K_U01 posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla kulturoznawstwa w typowych sytuacjach profesjonalnych K_U02 dokonać rozpoznania, obserwacji, interpretacji i krytycznej oceny wytworów kultury, przypisując je do właściwej tradycji Jest gotowy do: K_K02 wykazania się wyobraźnią, wrażliwością społeczną i krytycyzmem w ocenie procesów i zjawisk kulturowych K_K03 wyjaśniania istotnych zjawisk w kulturze (konflikty społeczne, etniczne i religijne, przemiany obyczajowe, nowe praktyki kulturowe i nowe formy uczestnictwa w kulturze) |
Skrócony opis: |
Na zajęciach zostaną zaprezentowane ujęcia codzienności zaproponowane przez Rolanda Barthes'a, Michela de Certeau i Umberta Eco. |
Pełny opis: |
1. Zajęcia organizacyjne. 2. Kultura popularna wobec codzienności – definicje, granice, punkty wspólne (1 zajęcia) 3. Kultura popularna i codzienność w perspektywie semiotycznej: Barthes, Eco, Certeau (3 zajęcia) 4. Mieszkać, gotować, ubierać się … – ćwiczenia interpretacyjne (2 zajęcia) 5. Mitologizacje siebie w kulturze popularnej (selfie, blogi…) (2 zajęcia) 6. Codzienność w gatunkach pop-kulturalnych (seriale tv, reality show) (2 zajęcia) 7. Słowo/obraz – perswazja. Odbiorca: między ubezwłasnowolnieniem a konsumpcją (2 zajęcia) 8. Projekty studentów i podsumowanie (2 zajęcia) |
Literatura: |
Stanisław Barańczak, Odbiorca ubezwłasnowolniony. Teksty o kulturze masowej i popularnej, Ossolineum, Wrocław 2017 (wybrane rozdziały). Roland Barthes, Mitologie, przeł. A. Dziadek, Warszawa 2000 (wybrane rozdziały). Roland Barthes, Roland Barthes, przeł. T. Swoboda, Słowo/Obraz/Terytoria, Gdańsk 2014 (fragment) Michel de Certeau, Wynaleźć codzienność 1. Sztuki działania, przeł. K. Thiel-Jańczuk, Kraków 2008. (wybrane rozdziały) Michel de Certeau, L. Giard, P. Mayol, Wynaleźć codzienność 2. Mieszkać, gotować, przeł. K. Thiel-Jańczuk, Kraków 2010 (wybrane rozdziały). Umberto Eco, Semiologia życia codziennego, Warszawa 1996 (wybrane rozdziały). John Fiske, Zrozumieć kulturę popularną, przeł. K. Sawicka, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2010 (wybrane rozdziały). Marek Krajewski, Co to jest kultura popularna? w: Kultury kultury popularnej, Poznań 2005. Roma Sendyka, Od kultury „ja” do kultury „siebie”, Universitas, Kraków 2015 (fragment). |
Metody i kryteria oceniania: |
Ewaluacaja końcowa: warunkiem uzyskania zaliczenia jest przygotowanie mini-projektu w postaci prezentacji odpowiadającej tematyce zajęć i z wykorzystaniem zaproponowanej metodologii. Ewaluacja ciągła: oceniane będzie bieżące przygotowanie do zajęć i aktywny w nich udział. Udział w zajęciach jest obowiązkowy, dopuszczone są dwie nieobecności, niezależnie od przyczyny (w przypadkach wyjątkowych – dłuższa nieobecność z powodu choroby lub innych istotnych przyczyn – tryb uzupełnienia zajęć będzie ustalany indywidualnie). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.