Filozofia cyberkultury
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 08-KUDL-FCY |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.9
|
Nazwa przedmiotu: | Filozofia cyberkultury |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: |
Przedmioty dla 1 semestru Kulturoznawstwa I stopnia Przedmioty dla 3 semestru Kulturoznawstwa I stopnia |
Strona przedmiotu: | http://www.kulturoznawstwo.amu.edu.pl |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Kierunek studiów: | Kulturoznawstwo: pierwszy stopień. |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | C1 - Ukazanie cyberkultury jako autonomicznej sfery wartości i doświadczeń człowieka. C2 - Określenie rodzaju zmian w kulturze związanych z powstawaniem cyberkultury (w zakresie jej rozumienia oraz wartości jakie wprowadza). Np. przechodzenie od obecności do technicznie zapośredniczonej komunikacji i interakcji w teleobecnych środowiskach. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | Wykład. |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Brak. |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Materiały zostaną prezentowane na zajęciach oraz przesyłane za pomocą poczty elektronicznej. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 30 h Praca własna studenta 30 h Praca własna studenta 30 h SUMA GODZIN 90 h |
Skrócony opis: |
Cyberkultura staje się podstawową formą kultury. Zajęcia dotyczą prezentacji idei cyberkultury od momentu jej powstania do współczesnego rozwoju akcentując najbardziej podstawowe tendencje a także miejsce człowieka w cyberkulturze. |
Pełny opis: |
1. Powstanie cyberkultury: od cybernetyki do internetu 2. Podstawowe teorie cyberkultury 3. Cyberkultura i wojna informacyjna 4. Kontrkulturowa idea przeniesienia rewolucji społecznej, obyczajowej i ekonomicznej do cyberkultury 5. Cyberkultura i rynek. Dominująca rola marketingu 6. Jedna czy wiele jaźni? Wpływ cyberkultury na tożsamość człowieka 7. Gdzie znajduje się cyberkultura? Wprowadzenie do kulturowej ontologii cyberprzestrzeni 8. Wspólnota ludzi, botów i awatarów. Filozofia społecznościowa cyberkultury 9. Wartości cyberkultury: kto je tworzy oraz jak długo obowiązują? 10. Kulturoznawca jako interpretator cyberkultury. Jakie narzędzia intelektualne i sposoby myślenia pozwalają uchwycić specyfikę cyberkultury? |
Literatura: |
P. Levy, Drugi potop, przeł. J. Budzyk. „Magazyn Sztuki” 1997, nr 1-2, s. 44-64. H. Rheingold, Virtual Reality, London, Mandarin 1991. S. Turkle, Samotni razem, przeł. M. Cierpisz, , Kraków 2013. A. Kroker, M. Kroker (red.), Code Drifts, 2010, Victoria, Canada. N. Carr, Płytki umysł. Jak internet wpływa na nasz mózg, przeł. K. Rojek, 2013 Gliwice. P. Levy, Cyberculture, Minnesota 2001. D. Bell, Cybercultures Reader, vol. 1-4, London-New York 2006. M. Dery, Escape Velocity, New York 1997. F. Turner, From Counterculture to Cyberculture, Chicago & London 2006. T. Leary, Chaos&Cyberculture, Berkeley, California, 1994. A. Kroker, M. Kroker (red.), Digital Delirium, Montreal 2001. B. Stiegler, Technics and Time vol. 1-3, 1998-2010, Stanford. |
Efekty uczenia się: |
- podstawową terminologię oraz koncepcje, opisujące praktyki, relacje i procesy zachodzące w kulturze, a także koncepcje człowieka jako uczestnika i twórcy kultury - terminologię, teorie i metodologię z zakresu medioznawstwa oraz rolę komunikacji medialnej we współczesnej kulturze - posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla kulturoznawstwa w typowych sytuacjach profesjonalnych - rozwiązywać typowe zadania i problemy pojawiające się w obrębie badań nad współczesnymi praktykami kulturowymi zapośredniczonymi medialnie -wykazania się wyobraźnią, wrażliwością społeczną i krytycyzmem w ocenie procesów i zjawisk kulturowych - przyjmowania postaw krytycznych wobec wiedzy, którą przyswaja, panujących autorytetów, ideologii i mód |
Metody i kryteria oceniania: |
Praca pisemna nie przekraczająca 4 stron (czcionka 12, odstęp 1,5) na jeden z tematów podanych przez prowadzącego (będzie kilka tematów do wyboru dotyczących idei pojawiających się na zajęciach). Za regularne uczestnictwo w wykładzie (do 4 nieobecności) będzie można uzyskać podwyższenie oceny. Za brak uczestnictwa w wykładzie ocena za pracę nie jest obniżana. Prace należy przesyłać do dnia: 8.01.2019 r. na adres rafal.i@amu.edu.pl. |
Praktyki zawodowe: |
Brak. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.