Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Filozofia cyberkultury

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 08-KUDL-FCY
Kod Erasmus / ISCED: 14.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Filozofia cyberkultury
Jednostka: Wydział Nauk Społecznych
Grupy: Przedmioty dla 1 semestru Kulturoznawstwa I stopnia
Przedmioty dla 3 semestru Kulturoznawstwa I stopnia
Strona przedmiotu: http://www.kulturoznawstwo.amu.edu.pl
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Kierunek studiów:

Kulturoznawstwo: pierwszy stopień.

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

C1 - Ukazanie cyberkultury jako autonomicznej sfery wartości i doświadczeń człowieka.

C2 - Określenie rodzaju zmian w kulturze związanych z powstawaniem cyberkultury (w zakresie jej rozumienia oraz wartości jakie wprowadza). Np. przechodzenie od obecności do technicznie zapośredniczonej komunikacji i interakcji w teleobecnych środowiskach.


Rok studiów (jeśli obowiązuje):

II rok

Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning):

Wykład.

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Brak.

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Materiały zostaną prezentowane na zajęciach oraz przesyłane za pomocą poczty elektronicznej.

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład.

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 30 h


Praca własna studenta 30 h


Praca własna studenta 30 h


SUMA GODZIN 90 h

Skrócony opis:

Cyberkultura staje się podstawową formą kultury. Zajęcia dotyczą prezentacji idei cyberkultury od momentu jej powstania do współczesnego rozwoju akcentując najbardziej podstawowe tendencje a także miejsce człowieka w cyberkulturze.

Pełny opis:

1. Powstanie cyberkultury: od cybernetyki do internetu

2. Podstawowe teorie cyberkultury

3. Cyberkultura i wojna informacyjna

4. Kontrkulturowa idea przeniesienia rewolucji społecznej, obyczajowej i ekonomicznej do cyberkultury

5. Cyberkultura i rynek. Dominująca rola marketingu

6. Jedna czy wiele jaźni? Wpływ cyberkultury na tożsamość człowieka

7. Gdzie znajduje się cyberkultura? Wprowadzenie do kulturowej ontologii cyberprzestrzeni

8. Wspólnota ludzi, botów i awatarów. Filozofia społecznościowa cyberkultury

9. Wartości cyberkultury: kto je tworzy oraz jak długo obowiązują?

10. Kulturoznawca jako interpretator cyberkultury. Jakie narzędzia intelektualne i sposoby myślenia pozwalają uchwycić specyfikę cyberkultury?

Literatura:

P. Levy, Drugi potop, przeł. J. Budzyk. „Magazyn Sztuki” 1997, nr 1-2, s. 44-64.

H. Rheingold, Virtual Reality, London, Mandarin 1991.

S. Turkle, Samotni razem, przeł. M. Cierpisz, , Kraków 2013.

A. Kroker, M. Kroker (red.), Code Drifts, 2010, Victoria, Canada.

N. Carr, Płytki umysł. Jak internet wpływa na nasz mózg, przeł. K. Rojek, 2013 Gliwice.

P. Levy, Cyberculture, Minnesota 2001.

D. Bell, Cybercultures Reader, vol. 1-4, London-New York 2006.

M. Dery, Escape Velocity, New York 1997.

F. Turner, From Counterculture to Cyberculture, Chicago & London 2006.

T. Leary, Chaos&Cyberculture, Berkeley, California, 1994.

A. Kroker, M. Kroker (red.), Digital Delirium, Montreal 2001.

B. Stiegler, Technics and Time vol. 1-3, 1998-2010, Stanford.

Efekty uczenia się:

- podstawową terminologię oraz koncepcje, opisujące praktyki, relacje i procesy zachodzące w kulturze, a także koncepcje człowieka jako uczestnika i twórcy kultury

- terminologię, teorie i metodologię z zakresu medioznawstwa oraz rolę komunikacji medialnej we współczesnej kulturze

- posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla kulturoznawstwa w typowych sytuacjach profesjonalnych

- rozwiązywać typowe zadania i problemy pojawiające się w obrębie badań nad współczesnymi praktykami kulturowymi zapośredniczonymi medialnie

-wykazania się wyobraźnią, wrażliwością społeczną i krytycyzmem w ocenie procesów i zjawisk kulturowych

- przyjmowania postaw krytycznych wobec wiedzy, którą przyswaja, panujących autorytetów, ideologii i mód

Metody i kryteria oceniania:

Praca pisemna nie przekraczająca 4 stron (czcionka 12, odstęp 1,5) na jeden z tematów podanych przez prowadzącego (będzie kilka tematów do wyboru dotyczących idei pojawiających się na zajęciach). Za regularne uczestnictwo w wykładzie (do 4 nieobecności) będzie można uzyskać podwyższenie oceny. Za brak uczestnictwa w wykładzie ocena za pracę nie jest obniżana. Prace należy przesyłać do dnia: 8.01.2019 r. na adres rafal.i@amu.edu.pl.

Praktyki zawodowe:

Brak.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)