Podstawy dydaktyki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 08-FINA-POD |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.1
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy dydaktyki |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: |
specjalność nauczycielska na filozofii |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Filozofia specjalność nauczycielska - kształcenie przygotowujące do zawodu nauczyciela |
Cele kształcenia: | Zajęcia mają przygotować pedagogicznie do wykonywania zawodu nauczyciela w zakresie wiedzy z dydaktyki ogólnej o procesie nauczania i uczenia się w szkole. Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawami wiedzy pedagogicznej z zakresu teorii dydaktyki ogólnej; zdobycie podstawowych umiejętności potrzebnych w zawodzie nauczyciela. Cele ogólne: Wyposażenie w wiedzę, umiejętności z zakresu dydaktyki, jak również kompetencje społeczne, niezbędne w pracy nauczyciela na każdym etapie edukacyjnym. |
Skrócony opis: |
Zajęcia przygotowują do zdobycia kwalifikacji zawodowych: pod względem wiedzy i umiejętności oraz kompetencji pedagogicznych niezbędnych do wykonywania pracy nauczyciela, obejmują wiedzę z zakresu podstaw dydaktyki, wiedzę o procesie kształcenia i wychowania w szkole podstawowej i ponadpodstawowej. Celem zajęć jest także zdobycie przez studentów kompetencji społecznych oraz podstawowych umiejętności w zastosowaniu opanowanej wiedzy odnoszących się do specyfiki pracy nauczyciela na każdym etapie edukacyjnym. |
Pełny opis: |
Treści kształcenia (wykłady): 1. Podstawowe pojęcia w dydaktyce 2. Przegląd głównych teorii nauczania i uczenia się 3. Modele szkoły współczesnej 4. Model kształcenia tradycyjnego a model kształcenia opartego na doświadczeniu 5. Tradycyjny model kształcenia a teoria progresywnego nauczania i uczenia się 6. Style nauczania, wzory uczenia się. Strategie nauczania 7. Metody tradycyjne a metody innowacyjne we współczesnej szkole. Metody rozwoju myślenia krytycznego i refleksyjności u uczniów 8. Model edukacji skoncentrowanej na uczniu według Donny Brandes i Paula Ginnisa Treści kształcenia (konwersatorium): 1. Program szkolny 2. Cele kształcenia. Taksonomia celów kształcenia. Taksonomie a intencje. 3. Treści kształcenia • rodzaje programów kształcenia • kryteria doboru treści kształcenia • teorie doboru treści kształcenia 4. Zasady kształcenia 5. Metody kształcenia 6. Organizacja i planowanie działalności dydaktycznej i korzystanie z technologii informacyjnej 7. Modele nauczania i rodzaje lekcji 8. Środki dydaktyczne w kształceniu 9. Kontrola. Sprawdzanie wyników procesu kształcenia 10. Egzaminy i ocenianie. Ocena i jej właściwości w procesie kształcenia |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Kwieciński Z., Śliwerski B. (red), Pedagogika. podręcznik akademicki 2, Warszawa 2003. PWN, cz II: Bereźnicki, F. (2004). Dydaktyka kształcenia ogólnego. Kraków wyd. „Impuls” Michałowska D., Drama w edukacji. Poznań 2008. Wyd. Naukowe UAM IF, s.28-39 Repozytorium AMUR: Materiał dydaktycznych w serii: Pedagogika i dydaktyka: 1. Michałowska D.A. (2013), Przegląd głównych teorii nauczania i uczenia się, http://hdl.handle.net/10593/6237 2. Michałowska D.A. (2013), Model kształcenia tradycyjnego a model kształcenia opartego na doświadczeniu, http://hdl.handle.net/ 10593/6236 3. Michałowska D.A. (2013), Tradycyjny model kształcenia a teoria progresywnego nauczania i uczenia się, http://hdl.handle.net/ 10593/6235 4. Michałowska D.A. (2013), Model edukacji skoncentrowanej na uczniu według Donny Brandes i Paula Ginnisa, http://hdl.handle.net/10593/6230 literatura uzupełniająca Arends, R. (1994). Uczymy się nauczać. Warszawa. Barnes, D. (2004) Nauczyciel i uczniowie. Od porozumiewania się do kształcenia. Warszawa. Bereźnicki, F. (2004). Dydaktyka kształcenia ogólnego. Kraków wyd. „Impuls” Brophy, J. (2004). Motywowanie uczniów do nauki. Warszawa:PWN Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. Tom I (A-F) Gagne, R.M., Briggis, L.J., Wager, W.W. (1992). Zasady projektowania dydaktycznego. Gnitecki, J. (1997). Supernauczanie. Perspektywy nowej edukacji.Poznań. Kawecki, J. (). Wprowadzenie do wiedzy o szkole o nauczaniu Konarzewski, K. (red.) (1993). Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela. Warszawa: PWN. Konarzewski, K. (red.) (1993). Sztuka nauczania. Szkoła. Warszawa: PWN.Kraków wyd. „Impuls” Kupisiewicz, CZ. (1989). Podstawy dydaktyki ogólnej. Warszawa. Kwieciński Z., Śliwerski B. (red), Pedagogika. podręcznik akademicki 2, Warszawa 2003. PWN, Mel, S. (2005) Uczymy się uczyć. Gdańsk:GWP Mietzel, G. (2004). Psychologia kształcenia. Praktyczny podręcznik dla nauczycieli i pedagogów. Morrison, K., Cohen, L. (1999). Wprowadzenie do nauczania. Poznań: wyd. Zysk i S-ka Niemierko, B. (). Ocenianie szkolne bez tajemnic. Okoń W. (2004). Nowy słownik pedagogiczny. Półturzycki, J. (1998). Dydaktyka dla nauczycieli. Toruń: Wyd. Adam Marszałek. Robertson, J. (). Jak zapewnić sobie ład, dyscyplinę i uwagę w klasie. WSiP Warszawa. Węglińska, M. (1998). Jak przygotować się do lekcji. Wybór materiałów dydaktycznych. Literatura uzupełniająca: Bereźnicki, F., Denek, K. (red.) (1998). Tendencje w dydaktyce współczesnej. Toruń: Wyd. Adam Marszałek. Bogucka, J., Kościelska, M. (1994). Wychowanie i nauczanie integracyjne. Materiały dla nauczycieli i rodziców. Warszawa: Wyd. Społeczne Towarzystwo Oświatowe. Bruner, J. (1974). W poszukiwaniu teorii nauczania. Warszawa: PIW. Davis, R. (1983). Konstruowanie systemu kształcenia. Warszawa: WSiP. Dejnarowicz. W. (1977). Sytuacje i procesy wychowawcze w klasie szkolnej. Warszawa: WSiP. Galloway, Ch. (1988). Psychologia uczenia się i nauczania. Tom I i II. Warszawa: PWN. Konarzewski, K. (1987). Podstawy teorii oddziaływań wychowawczych. Warszawa: PWN. Kwiatkowska, H., Lewowicki, T. (red.) (1997). Źródła inspiracji współczesnej edukacji nauczyciela. Poznań. Lewowicki, T. (1977). Indywidualizacja kształcenia. Dydaktyka różnicowa. Warszawa. Meighan, R., (1993). Socjologia edukacji. Toruń. Nawroczyński, B. (1961). Zasady nauczania. Warszawa: Ossolineum. Niemierko, B. (1990). Pomiar sprawdzający w dydaktyce. Warszawa: PWN. Noizet, G., Caverni J.P. (1988). Psychologiczne aspekty oceniania osiągnięć szkolnych. Warszawa: WSiP. Okoń, W. (1987). Nauczanie problemowe we współczesnej szkole. Warszawa: WSiP. Pearson, T.A. (1994). Nauczyciel. Teoria i praktyka w kształceniu nauczycieli. Warszawa: WSiP. Putkiewicz, E. (1983). Gry symulacyjne w szkole. Warszawa: WSiP. Reid, J.A., Fomestal, P., Cook, J. (1996). Uczenie się w małych grupach w klasie. Warszawa. Rimm, S.B. (1994). Bariery szkolnej kariery. Warszawa. Rutkiewicz, E. (1990). Proces komunikowania się na lekcji. WSiP. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: 1. posiada uporządkowaną wiedzę definiuje istotne pojęcia z zakresu edukacji: wychowania i dydaktyki opisuje metody badawcze w pracy nauczyciela i wskazuje przykłady ich wykorzystania, wskazuje na czynniki wpływające na efektywność 2. wymienia i opisuje problemy wychowawcze i dydaktyczne, z jakimi spotyka się nauczyciel w szkole oraz wskazuje sposoby ich rozwiązania lub tworzy nowe pomysły na ich rozwiązanie 3. charakteryzuje poszczególne elementy dydaktyki ogólnej dotyczące programu nauczania, celów, treści, modeli i metod kształcenia, stosowania środków dydaktycznych, metod kontroli i oceny efektów kształcenia, organizacji procesu nauczania i uczenia się, sposobów i strategii prowadzenia lekcji 4. Potrafi dokonać analizy ważnych problemów współczesnej pedagogiki; potrafi zaprojektować scenariusz lekcji prawidłowo stosując wiedzę o poszczególnych elementach dydaktyki oraz zasadach kształcenia 5. prawidłowo analizuje i diagnozuje problemy edukacyjne, a następnie planuje i stosuje z uzasadnieniem wybrane metody dydaktyczne i wychowawcze w procesie rozwiązywania edukacyjnych problemów, wyrobienie umiejętności korzystania ze źródeł literaturowych oraz pomocy dydaktycznych 6. jest świadomy reguł działalności pedagogicznej oraz świadomy różnorodnych problemów wychowawczych i edukacyjnych z jakimi spotyka się nauczyciel w szkole oraz postępuje zgodnie z zasadami etyki nauczycielskiej 7. korzysta ze źródeł literaturoznawczych oraz pomocy dydaktycznych, przygotowuje prezentację multimedialną i w oparciu o nią przeprowadza 45 -minutowe zajęcia posiada umiejętności komunikacji i pracy w grupie; wykazuje krytyczny namysł i refleksyjność; wykazuje odpowiedzialność w pracy z grupą 8. współpracuje z innymi, dba o jakość komunikacji w tracie dyskusji i wykonywanych zadań, dokonuje samooceny, potrafi udzielać informacji zwrotnych i oceniać pracę innych |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: 1. ocena pracy pisemnej (test) i prezentacji na zajęciach, 2. obecność i aktywność na zajęciach. Kryteria oceniania: Ocena Wymagania z zakresu wiedzy, umiejętności i kompetencji personalnych i społecznych 5 Student posiada znakomitą wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne 4.5 Student posiada bardzo dobrą wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne 4 Student posiada dobrą wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne 3.5 Student posiada zadowalającą wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne, jednak występują pewne niedociągnięcia 3 Student posiada dostateczną wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne, występują nadto znaczne niedociągnięcia i błędy 2 Student posiada niezadowalającą wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.