Geomorfologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 07-GM-EM1-DL |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Geomorfologia |
Jednostka: | Wydział Nauk Geograficznych i Geologicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Cele kształcenia: | • Zapoznanie z definicją przedmiotu, zakresem i metodami badań. • Rozpoznawanie form powierzchni Ziemi oraz ich genezy. • Zrozumienie relacji czynnik-proces-forma i ich uwarunkowań. • Ocena intensywności procesów rzeźbotwórczych w rożnych strefach klimatycznych. • Wykształcenie umiejętności postrzegania procesów geomorfologicznych i ich skutków w środowisku zwłaszcza w aspekcie życia i gospodarki człowieka |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Wiedza i umiejętności z zakresu podstaw geografii fizycznej |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Dodatkowych informacji należy szukać w podanej literaturze, która jest dostępna w Bibliotece Uniwersyteckiej, ul. Ratajczaka 38/40 (WWW.lib.amu.edu.pl) i w Bibliotece Nauk Geograficznych i Geologicznych na ul. Dzięgielowej 27 w Poznaniu. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | wykłady, ćwiczenia |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 5 |
Pełny opis: |
Istota i zakres geomorfologii oraz metody badawcze Czynniki endogeniczne i procesy egzogeniczne w powstawaniu i kształtowaniu form powierzchni ziemi Procesy i formy endogeniczne Procesy i formy denudacyjne Rzeźbotwórcza działalność rzek. Formy dolinne i rozwój rzeźby fluwialno-denudacyjnej. Terasy rzeczne, rodzaje i geneza Procesy i formy krasowe Rzeźbotwórcza działalność lodowców i lądolodów, formy rzeźby plejstoceńskiego i współczesnego zlodowacenia. Procesy i formy fluwioglacjalne Strefa peryglacjalna. Rozwój wieloletniej zmarzliny. Formy i struktury mrozowe. Procesy i formy eoliczne. Uwarunkowanie środowiskowe procesów eolicznych Procesy i formy na wybrzeżach morskich i jeziornych. Formy biogeniczne Formy antropogeniczne |
Literatura: |
5. Zalecana literatura Klimaszewski M., 1978, Geomorfologia, PWN, Warszawa Klimaszewski M., 2005, Geomorfologia, PWN, Warszawa Migoń P. 2006, Geomorfologia. PWN, Warszawa Allen P.A, 2000, Procesy kształtujące powierzchnię Ziemi. PWN, Warszawa Embleton C., Thornes J., 1985, Geomorfologia dynamiczna. PWN, Warszawa Literatura uzupełniająca: Jahn A., 1970, Zagadnienia strefy peryglacjalnej. PWN, Warszawa. Jania J., 1988, Zrozumieć lodowce. Śląsk. Jania J., 1993, Glacjologia, PWN, Warszawa. Mojski J.E., 2005, Ziemie polskie w czwartorzędzie. Zarys monograficzny. PIGeol., Warszawa Ollier C.D., 1987, Tektonika a formy krajobrazu. Wyd. Geol., Warszawa Pulina M., 1999, Kras. Formy i procesy. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. Katowice. |
Efekty uczenia się: |
zna podstawowe pojęcia z zakresu geografii (w tym geomorfologii) i koncepcje dotyczące zróżnicowania przestrzennego zjawisk na powierzchni Ziemi rozumie procesy i zjawiska zachodzące w obrębie podsystemów środowiska geograficznego oraz ma wiedzę niezbędną do ich zrozumienia z zakresu innych nauk zna zróżnicowanie powierzchni Ziemi pod względem budowy geologicznej oraz rzeźby, wyjaśnia je w oparciu o znajomość procesów geologicznych i morfogenetycznych działających w przeszłości i współcześnie zna zróżnicowanie warunków klimatycznych Ziemi oraz ma wiedzę o przebiegu i znaczeniu procesów klimatycznych w różnych strefach klimatycznych opisuje obieg wody w przyrodzie i potrafi objaśnić elementy bilansu wodnego w powiązaniu z warunkami geologicznymi, rzeźbą terenu i klimatem, a także w aspekcie działalności człowieka w kontekście deficytu wody i zagrożenia powodziowego ma podstawową wiedzę w zakresie kartografii, topografii i systemów informacji geograficznej oraz rozumie i klasyfikuje metody prezentacji kartograficznej Potrafi analizować mapy i inne opracowania graficzne oraz wykorzystuje pozyskane informacje do wykonania prezentacji wizualnych Posługuje się terminologią geograficzną, znajduje i selekcjonuje informacje z literatury geograficznej w języku polskim oraz w języku angielskim Umie opracować wybrany problem geograficzny w formie pisemnej w języku polskim, a także przedstawić wyniki badań w postaci prawidłowo opracowanej dokumentacji Ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych oraz samodzielnego aktualizowania i poszerzania wiedzy |
Metody i kryteria oceniania: |
Praca pisemna i zaliczenie ustne z wykładu – 51% odpowiedzi poprawnych ocena dostateczna |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.