Antropologia wybranych zjawisk kulturowych IV: Antropologia medyczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 05-AWZKIVAM-24-EtnU |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Antropologia wybranych zjawisk kulturowych IV: Antropologia medyczna |
Jednostka: | Wydział Historyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
Kierunek studiów: | Etnologia i antropologia kulturowa |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | Przekazanie wiedzy o historii, przedmiocie i stanie badań oraz kierunkach rozwoju antropologii medycznej i współczesnych orientacjach teoretyczno-metodologicznych antropologii medycznej. Ukazanie jej związków z innymi dyscyplinami z zakresu nauk społecznych, humanistycznych i przyrodniczych. Zapoznanie z podstawowymi pojęciami antropologii medycznej. Wykształcenie umiejętności krytycznej analizy problemów zdrowia, choroby i medycyny w różnych kontekstach społeczno-kulturowych i politycznych, z perspektywy antropologii medycznej. Ukazanie praktycznych zastosowań antropologii medycznej oraz rozwinięcie wrażliwości etycznej niezbędnej w badaniach z tego zakresu. |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Znajomość języka angielskiego pozwalająca na czytanie i rozumienie tekstów naukowych w tym języku. |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Większość zalecanej literatury jest dostępna w Bibliotece Wydziału Historycznego (część także w Bibliotece Głównej UAM). Niektóre artykuły przekażę studentom drogą elektroniczną. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Elementy wykładu, prezentacje multimedialne wykładowcy; dyskusja nad treściami literatury i prezentacji; dyskusja nad materiałami zebranymi w trakcie własnej pracy studentów. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem - 30 Czytanie wskazanej literatury -35 Własne poszukiwania materiałów – przygotowanie do zajęć - 20 Przygotowanie do egzaminu - 35 Suma godzin - 120 Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu (przedmiotu) - 4 |
Skrócony opis: |
Zajęcia dają studentom podstawową wiedzę z zakresu antropologii medycznej jako subdyscypliny antropologii społeczno-kulturowej. Omawiają procesy wyłaniania się, rozwój i stan obecny tej dyscypliny na świecie i w Polsce, jej specyfikę wynikającą z powiązań interdyscyplinarnych oraz silnych cech nauki stosowanej. Studenci zapoznają się z najważniejszymi orientacjami teoretycznymi i pojęciami antropologii medycznej oraz aktualnymi polami badawczymi. Przedmiotem dyskusji są również problemy etyczne związane z badaniami nad zdrowiem i chorobą. |
Pełny opis: |
Zajęcia zapoznają studentów z podstawową wiedzą z zakresu antropologii medycznej jako ważnej subdyscypliny antropologii społeczno-kulturowej. Omówione zostaną kolejno następujące zagadnienia: 1. Historia antropologii medycznej w Stanach Zjednoczonych i Europie. 2. Współczesny stan badań i perspektywy rozwoju. 3. Historia antropologii medycznej w Polsce, współczesny stan badań i kierunki zainteresowań. 4. Najważniejsze orientacje teoretyczno-metodologiczne w obrębie antropologii medycznej. 5. Związki interdyscyplinarne antropologii medycznej - przykłady socjologii medycyny, historii medycyny oraz epidemiologii. 6. Podstawowy aparat pojęciowy antropologii medycznej I: zdrowie i choroba. 7. Podstawowy aparat pojęciowy antropologii medycznej II: systemy medyczne, medycyna ludowa, medycyna tradycyjna, medycyna komplementarna i alternatywna, biomedycyna. 8. Pluralizm medyczny w krajach "rozwijających się" - ekspansja biomedycyny, rola medycyny tradycyjnej, hybrydyzacja kulturowa. 9. „Nowy pluralizm medyczny” w świecie Zachodu - rola medycyny komplementarnej i alternatywnej, biomedycyna jako system kulturowy, medykalizacja, biomedykalizacja i ruchy demedykalizacyjne. 10. Medycyna komplementarna w Polsce. 11. Nowe pola badawcze antropologii medycznej - wybrane przykłady. 12. Antropologia medyczna jako nauka stosowana. 13. Problemy etyczne w badaniach nad zdrowiem i chorobą. |
Literatura: |
Bartoszko A., Penkala-Gawęcka D., Medical Anthropology in Poland, „Cargo”, 1,2: 2011. Blaxter M., Zdrowie, Warszawa 2009. Helman C., Why medical anthropology matters?, “Anthropology Today” 22 (1): 2006. Penkala-Gawęcka D., Antropologia medyczna dzisiaj: kontynuacje, nowe nurty, perspektywy badawcze, w: Piątkowski W., Płonka-Syroka B. (red.), Socjologia i antropologia medycyny w działaniu, Wrocław 2008. Penkala-Gawęcka D., Medykalizacja w perspektywie antropologii medycznej, w: Nowakowski M., Włodzimierz Piątkowski W. (red.), Procesy medykalizacji we współczesnym społeczeństwie, Lublin 2017. Penkala-Gawęcka D. (red.), Nie czas chorować? Zdrowie, choroba i leczenie w perspektywie antropologicznej (wybrane artykuły), Poznań 2010. Penkala-Gawęcka D., Main I., Witeska-Młynarczyk (red.), W zdrowiu i w chorobie… Z badań antropologii medycznej i dyscyplin pokrewnych (wybrane artykuły), Poznań 2012. Piątkowski W., Lecznictwo niemedyczne w Polsce. Tradycja i współczesność (fragmenty), Lublin 2008. Sharma U., Contextualising Alternative Medicine, “Anthropology Today” 9 (4): 1993. Torrey E.F., Czarownicy i psychiatrzy (wybrane rozdz.), Warszawa 1981. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu student: - ma wiedzę o historii, stanie obecnym i podstawowych orientacjach teoretyczno-metodologicznych antropologii medycznej; - orientuje się w powiązaniach interdyscyplinarnych antropologii medycznej; - zna terminologię z zakresu antropologii medycznej i potrafi się nią właściwie posługiwać; - potrafi krytycznie analizować i interpretować zjawiska badane przez antropologię medyczną w ich szerszym kontekście społeczno-kulturowym i politycznym; - dostrzega możliwości zastosowań praktycznych wiedzy tworzonej przez antropologię medyczną, w tym znaczenie ekspertyz z tego zakresu dla polityki zdrowotnej; - rozumie problemy etyczne związane z praktykowaniem antropologii medycznej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena będzie przeprowadzana w oparciu o wyniki egzaminu pisemnego. 5,0 - znakomita wiedza 4,5 - bardzo dobra wiedza 4,0 - dobra wiedza 3,5 - zadowalająca wiedza, ale ze znacznymi niedociągnięciami 3,0 - zadowalająca wiedza, ale z licznymi błędami 2,0 - niezadowalająca wiedza |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.