Zróżnicowanie etniczno-kulturowe Bałkanów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-ZEKB-21BADL |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.7
|
Nazwa przedmiotu: | Zróżnicowanie etniczno-kulturowe Bałkanów |
Jednostka: | Instytut Filologii Słowiańskiej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty obowiązkowe dla II roku bałkanistyki (studia licencjackie) |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | bałkanistyka |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Cele modułu kształcenia: - dostarczenie pogłębionej wiedzy na temat zróżnicowania literackiego i etnicznego- kulturowego Bałkanów ujętego z perspektywy etnologii/antropologii kulturowej, - wdrożenie w praktykę badawczą poprzez samodzielne formułowanie wybranego przedmiotu i problemu badawczego oraz ich merytoryczną analizę w odniesieniu do studiów bałkanistycznych. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Wiedza podstawowa na temat historii i tożsamości kulturowej Bałkanów. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład konwersatoryjny, dyskusja, praca z tekstem. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 2 |
Pełny opis: |
Treści programowe dla przedmiotu: - prezentacja różnych sposobów rozumienia pojęcia „Bałkany” i wyznaczania ich terytorialnego zasięgu, - zaznajomienie z podstawowymi pojęciami etnologicznymi/antropologicznymi odnoszącymi się do zagadnienia etniczności i zróżnicowania etnicznego, - ukazanie specyfiki i uwarunkowań procesów narodotwórczych na Bałkanach z uwzględnieniem dziejów najnowszych, - szczegółowa prezentacja współczesnego zróżnicowania etnicznego (z uwzględnieniem aspektu językowego i religijnego) poszczególnych krajów bałkańskich, - omówienie sytuacji formalnoprawnej mniejszości narodowych/etnicznych w poszczególnych krajach bałkańskich, - przedstawienie etnokulturowych charakterystyk wybranych, bałkańskich narodów/grup etnicznych, - zaznajomienie z wybranymi pojęciami etnologicznymi/antropologicznymi odnoszącymi się do zróżnicowania kulturowego, - ukazanie w ogólnym zarysie zróżnicowania i jedności tradycji kulturowych Bałkanów, - analiza uwarunkowań zróżnicowania kulturowego Bałkanów (środowiskowych, historycznych, etnicznych, religijnych), - przedstawienie na wybranych przykładach wyróżników kultur etnicznych Bałkanów (w szczególności z perspektywy „tradycja, zwł. tzw. ludowa, we współczesności), - omówienie zasad i wymogów związanych z przygotowaniem przez studenta pracy zaliczeniowej. |
Literatura: |
Zalecana literatura: U. Altermatt, Sarajewo przestrzega. Etnonacjonalizm w Europie, Kraków 1997. J. Bednarski, Zróżnicowanie etniczne, w: Europa, Europa..., Poznań 2004. Čelović, Bałkany – terror kultury: wybór esejów, Wołowiec 2007. E. Jelavich, Historia Bałkanów, t. 1: Wiek XVIII i XIX, t. 2: Wiek XX, Kraków 2005. M. Kuczyński, Krwawiąca Europa. Konflikty zbrojne i punkty zapalne w latach 1990- 2000. Tło historyczne i stan obecny, Warszawa 2001. K. Pomian, Europa i jej narody, Warszawa 1992. K. Pomian, Europa i jej podziały, "Przegląd Polityczny" nr 9, 2008. M. Todorowa, Bałkany wyobrażone, Wołowiec 2008; Ch. Vakarelski, Etnografia Bułgarii, Wrocław 1965. P. Vlahović, Kultura ludowa w Serbii. M. Walczak-Mikołajczakowa, Bałkańskie rytmy życia, Gniezno 2001. M. Waldenberg, Narody zależne i mniejszości narodowe w Europie Środkowo- Wschodniej, Warszawa 2000. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka: - ma elementarną wiedzę na temat etnologii/ antropologii kulturowej oraz literackiej, zna w podstawowym zakresie ich terminologię i ujęcia teoretyczno-metodologiczne w odniesieniu do aspektów zróżnicowania etnicznego i kulturowego, - zna etniczną strukturę Bałkanów i jej wpływ na kształt literatury bałkańskiej, ma podstawową wiedzę na temat jej diachronicznych i synchronicznych uwarunkowań i przejawów, - ma elementarną wiedzę na temat specyfiki krajów Półwyspu Bałkańskiego, ich historii, literatury i wzajemnych stosunków, - ma podstawową wiedzę na temat zróżnicowania religijnego Bałkanów oraz związków etniczności z tradycją religijną i literacką, - potrafi wynajdywać, analizować, ewaluować, selekcjonować i użytkować informacje dotyczące etniczności, kultury i życia społecznego Półwyspu Bałkańskiego z wykorzystaniem źródeł teoretycznych i materiałowych, - potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury właściwych dla Bałkanów w zakresie etnologii/antropologii kulturowej oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym. |
Metody i kryteria oceniania: |
Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość zagadnień związanych ze zróżnicowaniem literackim i etniczno- kulturowym Bałkanów ujętym z perspektywy etnologii/antropologii kulturowej oraz wykazanie się umiejętnością bardzo dobrej analizy wybranego przedmiotu i problemu badawczego w odniesieniu do studiów bałkanistycznych. dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami. dobry (db; 4,0): możliwy szerszy zakres niedociągnięć - słabsza umiejętność analizy wybranego przedmiotu i problemu badawczego w odniesieniu do studiów bałkanistycznych. dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość zagadnień związanych ze zróżnicowaniem literackim i etniczno- kulturowym Bałkanów ujętym z perspektywy etnologii/antropologii kulturowej oraz wykazanie się umiejętnością zadowalającej analizy wybranego przedmiotu i problemu badawczego w odniesieniu do studiów bałkanistycznych. dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca znajomość zagadnień związanych ze zróżnicowaniem literackim i etniczno- kulturowym Bałkanów ujętym z perspektywy etnologii/antropologii kulturowej oraz wykazanie się powierzchowną umiejętnością analizy wybranego przedmiotu i problemu badawczego w odniesieniu do studiów bałkanistycznych. niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość zagadnień związanych ze zróżnicowaniem literackim i etniczno- kulturowym Bałkanów ujętym z perspektywy etnologii/antropologii kulturowej oraz wykazanie się niezadowalającą umiejętnością analizy wybranego przedmiotu i problemu badawczego w odniesieniu do studiów bałkanistycznych. Kryteria oceniania: - dwie pisemne prace zaliczeniowe przygotowane w ciągu roku akademickiego (tematy dotyczące zróżnicowania etnicznego i kulturowego Bałkanów konsultowane z prowadzącym), przedstawione na zajęciach, - dodatkowo: obecność na zajęciach (dopuszczalna jest nieusprawiedliwiona nieobecność na dwóch zajęciach). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Mikołaj Smykowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Mikołaj Smykowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.