Współczesne problemy teorii literatury
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-WPT-12PDMJ-E |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Współczesne problemy teorii literatury |
Jednostka: | Instytut Filologii Polskiej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Filologia polska |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | W ramach przedmiotu realizowane są następujące cele: - zaznajomienie studentów z pojęciami współczesnej teorii literatury - powiązanie pojęć współczesnej teorii literatury z kontekstami metodologicznymi - doskonalenie umiejętności krytycznej analizy różnych użyć pojęć teoretycznoliterackich - doskonalenie umiejętności wykorzystania tych pojęć w interpretacji tekstów |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | nie dotyczy |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Osiągnięcie efektów kształcenia w zakresie poetyki i teorii literatury na poziomie studiów licencjackich |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Materiały dostępne w bibliotece Wydziału Filologii Polskiej i Klasycznej |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | dyskusja z elementami wykładu, interpretacja tekstów naukowych i literackich, prezentacja zagadnienia samodzielnie przygotowana przez studenta |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 30 Godziny konsultacji 2 Czytanie zalecanej literatury 35 Przygotowanie wystąpienia na zajęciach 5 Przygotowanie do egzaminu 15 Kolokwium zaliczeniowe 1 SUMA GODZIN 88 SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA MODUŁU (PRZEDMIOTU) 4 |
Skrócony opis: |
Kurs zaznajamia studentów filologii polskiej - ścieżka językoznawcza z najważniejszymi kierunkami we współczesnej teorii literatury (pojęcia i metody) i kształci umiejętność wykorzystywania tej wiedzy w interpretowaniu różnego rodzaju tekstów (nie tylko literackich). |
Pełny opis: |
Opis treści kształcenia: Zwroty we współczesnym literaturoznawstwie i humanistyce (lingwistyczny, narratywistyczny, ikoniczny, kulturowy, pragmatyczny, etyczny, i in.) Tekst, logos, logocentryzm, dyskurs, dyskursywność. Translacja. Podmiotowość i tożsamość jako zagadnienia współczesnej teorii literatury. Problematyka doświadczenia. Narracyjność. Fikcjonalność oraz problem reprezentacji. Ikoniczność Dialogowość i pojęcia pokrewne. Różnica jako termin teoretycznoliteracki. Idee i ideologie dzieła literackiego. |
Literatura: |
1. A. Burzyńska, M.P. Markowski, Teorie literatury XX wieku. Podręcznik, Kraków 2006. 2. Teorie literatury XX wieku. Antologia, red. A. Burzyńska, M.P. Markowski, Kraków 2006. 3. Kulturowa teoria literatury. Główne pojęcia i problemy, red. M.P. Markowski, R. Nycz, Kraków 2006. 4. Kulturowa teoria literatury 2. Poetyki, problematyki, interpretacje, red. T. Walas, R. Nycz, Kraków 2012. 5. Zwroty badawcze w humanistyce. Konteksty poznawcze, kulturowe i społeczno-instytucjonalne, red. J. Kowalewski, W. Piasek, Olsztyn 2010. 6. Narracja i tożsamość (I). Narracja w kulturze, red. W. Bolecki, R. Nycz, Warszawa 2004. 7. Narracja i tożsamość (II). Antropologiczne problemy literatury, red. W. Bolecki, R. Nycz, Warszawa 2004. 8. Nowoczesność jako doświadczenie, red. R. Nycz, A. Zeidler-Janiszewska, Kraków 2006. 9. Osoba w literaturze i komunikacji literackiej, red. E. Balcerzan, W. Bolecki, Warszawa 2000. 10. D. Bachman-Medick, Cultural turns, przeł. K. Krzemieniowa, Warszawa 2012. 11.R. Nycz, Tekstowy świat. Poststrukturalizm a wiedza o literaturze, Warszawa 1995. 12. Polonistyka w przebudowie, t.1-2, red. M. Czermińska, Kraków 2005. 13. Kulturowe wizualizacje doświadczenia, red. W. Bolecki, A. Dziadek, Warszawa 2010. 14. Kultura w stanie przekładu, red. W. Bolecki, E. Kraskowska, Warszawa 2012. Szczegółową listę lektur podaje prowadzący zajęcia. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi: - zreferować i porównać pojęcia charakterystyczne dla współczesnej teorii literatury wypracowane na gruncie różnych teorii nauk humanistycznych - powiązać pojęcia współczesnej teorii literatury z różnymi kontekstami metodologicznymi - czytać ze zrozumieniem i samodzielnie komentować prace teoretyczne - analizować różne użycia pojęć teoretycznoliterackich, poddając je krytycznej ocenie - uzasadnić przydatność interpretacyjną omówionych pojęć teoretycznoliterackich - przygotować i przedstawić prezentację o tematyce teoretycznej |
Metody i kryteria oceniania: |
ocena prezentacji przygotowanej przez studenta ocena aktywności w trakcie zajęć, kolokwium zaliczeniowe |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.