Wiedza o kulturze
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-WOK-22PDL |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.2
|
Nazwa przedmiotu: | Wiedza o kulturze |
Jednostka: | Instytut Filologii Polskiej |
Grupy: |
E-learning - przedmioty Wydziału Filologii Polskiej i Klasycznej Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty obowiazkowe dla II roku filologii polskiej (studia licencjackie) |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia polska |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Cele modułu kształcenia: - pozyskanie wiedzy z zakresu kultury rodzimej, europejskiej oraz wiadomości o kulturze jako kategorii w różnych rozumieniach tego terminu, - opanowanie podstawowej terminologii z zakresu wiedzy o kulturze oraz nabywanie zdolności do zastosowania jej w praktyce życiowej, - kształtowanie umiejętności nazywania i uzasadniania własnej i cudzej identyfikacji kulturowej, - zdobywanie i doskonalenie umiejętności analizy, interpretacji, wartościowania różnorodnych przejawów kultury oraz zjawisk kulturowych, - kształtowanie postaw otwartych na odmienność kulturową. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Biblioteka Wydziału Filologii Polskiej i Klasycznej |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Dyskusja, symulacja zachowań w sytuacji wyboru, wartościująca interpretacja tekstów i zjawisk kulturowych, dyskusja, polemika, spór, głosowanie, metoda majeutyczna, rekonstrukcja tez wybranych tekstów naukowych, interpretacja zjawisk kultury, dyskusja – prowadzenie dyskusji (wzór panelu), prezentacja różnego typu, narracja uczestnicząca, intersubiektywna interpretacja wybranych zjawisk i tekstów kultury, ich analiza i wartościowanie. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 5 (2+3) |
Skrócony opis: |
Zajęcia umożliwiają pozyskanie wiadomości o kulturze w różnych rozumieniach tego terminu oraz wiedzy z zakresu kultury polskiej i europejskiej. Pozwalają na opanowanie podstawowej terminologii z zakresu wiedzy o kulturze w celu doskonalenia umiejętności analizy, interpretacji i wartościowania różnorodnych zjawisk kulturowych. |
Pełny opis: |
Treści programowe dla przedmiotu: - pojęcie kultury; wzory, źródła i obiegi kultury; antropologia kulturowa jako metodologia badań, - człowiek w świecie; różnorodność kulturowa a podobieństwo kultur; identyfikacja kulturowa, - wizja cywilizacji śródziemnomorskiej jako konstytuanty kultury polskiej i europejskiej, - czas – cykliczne i linearne rozumienie czasu, - źródła kultury – rytuał, zabawa, praca, - cechy charakterystyczne rodzimej kultury narodowej na tle kultur Europy i świata. Stereotypy: np. płciowe, narodowe, regionalne, rasowe. Kategoria inności. Dzieło a arcydzieło literackie: źródło kultury, jej efekt i komunikat kulturowy. |
Literatura: |
Zalecana literatura: Antropologia ciała, oprac. A. Chałupnik, wstęp i red. M. Szpakowska, Warszawa 2008 [tu zwłaszcza Dół materialno-cielesny, Tożsamość płciowa, Choroba, Umieranie i śmierć]. Antropologia kultury. Zagadnienia i wybór tekstów, red. A. Mencwel, Warszawa 2001 [tu zwłaszcza: Wstęp: wyobraźnia antropologiczna; Pojęcie kultury; Wzory kultury; Czas; Przestrzeń; Ciało; Kultura tradycyjna; Kultura szlachecka; Kultura mieszczańska; Kultura masowa]. Antropologia słowa. Zagadnienia i wybór tekstów, red. G. Godlewski, Warszawa 2003 [tu zwłaszcza: Imię, nazwa, kategoria; Słowo święte; Kultura pisma – cywilizacja; Druk; Kultura druku; Dyskursy kultury druku; Słowo w kulturze multimedialnej]. Antropologia widowisk. Zagadnienia i wybór tekstów, red. L. Kolankiewicz, Warszawa 2005 [tu zwłaszcza: Rytualizacja; Zabawa; Ofiara; Karnawały]. Postmodernizm. Antologia przekładów, red. R. Nycz, Kraków 1998 [tu: J. Baudrillard, Precesja symulakrów; J.-F. Lyotard, Odpowiedź na pytanie: co to jest postmodernizm?; G. Vattimo Gianni, Postnowoczesność i kres historii]. Andrzej Mencwel, Wyobraźnia antropologiczna. Próby i studia. Warszawa 2006. Szczegółową listę lektur podaje prowadzący zajęcia. Materiały dostępne w bibliotece Wydziału Filologii Polskiej i Klasycznej. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi: - korzystać sprawnie i twórczo z narzędzi interdyscyplinarnych w pozyskiwaniu wiedzy i w komunikacji, - rozpoznawać i nazywać bogactwo odniesień kulturowych oraz świadomie w uczestniczyć w kulturze, - wykazywać się wrażliwością – etyczną i estetyczną - na różnorodność kulturową, - jako świadoma jednostka – krytycznie i samokrytycznie – uczestniczyć w kulturze, - prezentować własną identyfikację kulturową i empatycznie rozumieć inne tożsamości kulturowe, - rozpoznawać specyfikę różnorodnych narzędzi i mediów, związanych z udziałem w kulturze, - rozwiązywać problemy wynikające z różnic kulturowych, - analizować, interpretować oraz wartościować zjawiska kulturowe, zarówno kultury rodzimej, jak i innych kultur, - wykorzystywać rozmaite źródeł wiedzy o kulturze, z uwzględnieniem narzędzi intermedialnych oraz zastosować tę wiedzę ogólną w obserwacji praktyki życiowej, - wykazywać się inwencją w zakresie samodzielnego myślenia i prezentacji jego wyników. |
Metody i kryteria oceniania: |
Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobre rozumienie konsekwencji wynikających z wieloznaczności pojęcia kultury. Umiejętność trafnego i twórczego wykorzystania definicji i pojęć z zakresu przedmiotu w interpretacji konkretnych zjawisk istniejących i pojawiających się w zakresie antropologii i estetyki. Bardzo dobra orientacja dotycząca specyfiki kultury polskiej i zjawisk dla niej charakterystycznych, wysokie kompetencje problemowego opisu kultury europejskiej, bardzo dobre umiejętności opisu wybranych kultur lokalnych na tle kultury globalnej. Wysoko rozwinięta umiejętność postrzegania, rozumienia i opisu przejawów wpływających na identyfikację kulturową jednostek i grup społecznych. Praktyczna umiejętność trafnego stosowania opanowanej wiedzy w podejmowanych analizach, interpretacjach i wartościowaniu różnorodnych przejawów kultury oraz zjawisk kulturowych. Znakomite kompetencje rozumienia różnorodności kulturowej. dobry plus (+db; 4,5): dobra znajomość różnych definicji pojęcia kultury i rozumienie konsekwencji wynikających z jego wieloznaczności. Umiejętność trafnego wykorzystania opanowanych definicji i pojęć w interpretacji konkretnych zjawisk i dokonań człowieka w zakresie antropologii i estetyki. Ponadprzeciętna orientacja dotycząca zagadnień z zakresu kultury polskiej, wysokie kompetencje i umiejętności pozwalające opisywać wybrane kultury lokalne na tle kultury europejskiej i globalnej. Praktyczna umiejętność identyfikacji, rozumienia i opisu przejawów decydujących o przynależności kulturowej jednostek i grup społecznych. Umiejętność stosowania opanowanej wiedzy w podejmowanych analizach, interpretacjach i wartościowaniu różnorodnych przejawów kultury oraz zjawisk kulturowych. Bardzo dobre kompetencje w zakresie różnorodności kulturowej. dobry (db; 4,0): dobra znajomość różnych definicji pojęcia kultury i rozumienie konsekwencji wynikających z jego wieloznaczności. Umiejętność wykorzystania właściwych definicji i pojęć z zakresu przedmiotu w interpretacji wybranych zjawisk kulturowych i dokonań człowieka. Dobra orientacja dotycząca zagadnień z zakresu kultury polskiej, kompetencje i umiejętności wystarczające do proponowania trafnych opisów wybranych kultur lokalnych na tle kultury europejskiej i globalnej. Praktyczna umiejętność identyfikacji, rozumienia i opisu przejawów decydujących o przynależności kulturowej jednostek i grup społecznych. Umiejętność prowadzenia analiz, interpretacji i wartościowania różnorodnych przejawów kultury oraz zjawisk kulturowych. dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość podstawowych definicji kultury i rozumienie konsekwencji wynikających z jego wieloznaczności. Umiejętność wykorzystania najważniejszych definicji i pojęć z zakresu przedmiotu w interpretacji podstawowych zjawisk i dokonań człowieka w zakresie kultury. Orientacja w zakresie kultury polskiej, kompetencje i umiejętności wystarczające do uzasadniania proponowanych opisów wybranych kultur lokalnych na tle kultury europejskiej i globalnej. Umiejętność rozpoznania, rozumienia i opisu charakterystycznych przejawów decydujących o identyfikacji kulturowej jednostek i grup społecznych. dostateczny (dst; 3,0): podstawowa znajomość najważniejszych definicji kultury i świadomość jego wieloznaczności. Umiejętność wykorzystania podstawowych definicji i pojęć z zakresu przedmiotu w interpretacji najważniejszych kulturowych zjawisk i dokonań człowieka. Orientacja w zakresie wybranych kultur lokalnych na tle specyfiki kultury polskiej, kompetencje i umiejętności pozwalające uzasadniać ich podobieństwa i różnice widoczne na tle kultury europejskiej i globalnej. Umiejętność identyfikacji i opisu przejawów decydujących o identyfikacji kulturowej jednostek i grup społecznych. niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość pojęcia kultury i podstawowych jego definicji. Niewystarczająca umiejętność wykorzystania wiedzy z zakresu przedmiotu do przeprowadzenia podstawowych interpretacji dotyczących istotnych zjawisk w zakresie kultury polskiej. Małe kompetencje pozwalające na porównanie planu kultur lokalnych, narodowych i kultury globalnej, niewystarczające do wyjaśnienia fenomenu różnorodności kulturowej. Metody oceniania: - ocena merytorycznej wartości przygotowanej prezentacji, - ocena aktywności w dyskusji, - ocena merytorycznej wartości przygotowanej interpretacji, - zaliczenie w formie pisemnej. Kryteria oceniania: - obecność i aktywność w trakcie zajęć, - ocenianie ciągłe na zajęciach uwzględniające wartość merytoryczną wypowiedzi (udział w dyskusji), - ocena jakości przygotowanego przez studenta zgodnie ze wskazaniami prowadzącego problemowego projektu badawczego / prezentacji / moderowanej dyskusji / eseju / pracy pisemnej na określony temat. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
CW
ŚR CW
CZ PT CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Czyżak | |
Prowadzący grup: | Monika Błaszczak-Stachowiak, Agnieszka Czyżak, Irena Górska, Michał Januszkiewicz, Jacek Nowakowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
CW
ŚR CZ PT CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Czyżak | |
Prowadzący grup: | Monika Błaszczak-Stachowiak, Agnieszka Czyżak, Irena Górska, Joanna Maleszyńska, Ewa Szkudlarek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
CW
CW
ŚR CZ PT CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Czyżak | |
Prowadzący grup: | Monika Błaszczak-Stachowiak, Michał Januszkiewicz, Joanna Maleszyńska, Ewa Szkudlarek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
CW
CW
ŚR CZ PT CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Czyżak | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Czyżak, Irena Górska, Michał Januszkiewicz, Joanna Maleszyńska, Jacek Wachowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.