Wprowadzenie do literatury powszechnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-WLP-11LPDM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do literatury powszechnej |
Jednostka: | Wydział Filologii Polskiej i Klasycznej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty obowiązkowe dla I roku literatury powszechnej (studia magisterskie) |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | literatura powszechna |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | Cele modułu kształcenia: Zadaniem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami towarzyszącymi współczesnym debatom literaturoznawczym w zakresie badań nad literaturą powszechną (światową). |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład konwersatoryjny, wykład problemowy, praca z tekstem. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 2 |
Pełny opis: |
Treści programowe dla przedmiotu: - narodziny pojęcia, - literatura powszechna (światowa) w XIX wieku (Goethe, Mickiewicz, powstanie nowoczesnej komparatystyki literackiej i jej ewolucja), - literatura powszechna (światowa) w XX wieku (Auerbach, Said, Damrosch, Casanova, Moretti). |
Literatura: |
Zalecana literatura: Casanova P.,The World Republic of Letters, translated by M. B. DeBevoise, Harvard University Press 2007. Damrosch D., What is World Literature?, Princeton University Press 2003. Moretti F., Distant Reading, Verso 2013. World Literature in Theory, ed. by D. Damrosch, Wiley Blackwell 2014. The Routledge Companion to the World Literature, ed. by Th. D'haen, D. Damrosch, D. Kadir, Routledge 2012. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka: - potrafi wyjaśnić, czym jest „Literatura światowa (powszechna)” oraz w jaki sposób powstał ten termin na początku XIX wieku, - potrafi scharakteryzować znaczenie „Literatury światowej” w kontekście twórczości Goethego oraz kryzysu ówczesnej literatury europejskiej (w epoce postrewolucyjnej), z uwzględnieniem literatury polskiej, - potrafi omówić ewolucję pojęcia w wyniku jego losów podczas „długiego wieku XIX” oraz wieku XX, z uwzględnieniem odniesień do literatury polskiej, - rozumie i potrafi wyjaśnić znaczenie pojęcia „Literatura światowa (powszechna)” dla współczesnej historii i teorii literatury, - zna i rozumie kluczowe, współczesne konceptualizacje pojęcia (w pracach Auerbacha, Saida, Damroscha, Casanovy, Morettiego). |
Metody i kryteria oceniania: |
Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0): student/studentka znakomicie i bezbłędnie posługuje się terminami i koncepcjami opracowanymi w trakcie zajęć i potrafi przy ich użyciu interpretować różne dzieła i zjawiska literackie. dobry plus (+db; 4,5): student/studentka trafnie posługuje się terminami i koncepcjami opracowanymi w trakcie zajęć i potrafi przy ich użyciu interpretować różne dzieła literackie; mogą się zdarzać drobne potknięcia i błędy. dobry (db; 4,0): student/studentka dobrze posługuje się terminami i koncepcjami opracowanymi w trakcie zajęć i potrafi przy ich użyciu interpretować różne dzieła literackie; mogą się zdarzać większe potknięcia i błędy. dostateczny plus (+dst; 3,5): student/studentka rozumie terminy i koncepcje opracowane w trakcie zajęć i potrafi je zrekonstruować; nie interpretuje przy ich użyciu dzieł literackich, które nie pojawiły się wcześniej w trakcie zajęć; mogą się zdarzać większe potknięcia i błędy. dostateczny (dst; 3,0): student/studentka ma ogólne pojęcie na temat terminów i koncepcji opracowanych w trakcie zajęć; nie interpretuje przy ich użyciu dzieł literackich, które nie pojawiły się wcześniej w trakcie zajęć; mogą się zdarzać większe potknięcia i błędy. niedostateczny (ndst; 2,0): student/studentka nie potrafi odtworzyć znaczenia terminów i koncepcji opracowanych w trakcie zajęć lub popełnia poważne błędy merytoryczne. |
Praktyki zawodowe: |
- |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maciej Junkiert | |
Prowadzący grup: | Maciej Junkiert | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maciej Junkiert | |
Prowadzący grup: | Maciej Junkiert | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maciej Junkiert | |
Prowadzący grup: | Maciej Junkiert | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.