Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wprowadzenie do literatury powszechnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 03-WLP-11LPDM
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wprowadzenie do literatury powszechnej
Jednostka: Wydział Filologii Polskiej i Klasycznej
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Przedmioty obowiązkowe dla I roku literatury powszechnej (studia magisterskie)
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

literatura powszechna

Poziom przedmiotu:

II stopień

Cele kształcenia:

Cele modułu kształcenia:

Zadaniem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami towarzyszącymi współczesnym debatom literaturoznawczym w zakresie badań nad literaturą powszechną (światową).

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład konwersatoryjny, wykład problemowy, praca z tekstem.

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

2

Pełny opis:

Treści programowe dla przedmiotu:

- narodziny pojęcia,

- literatura powszechna (światowa) w XIX wieku (Goethe, Mickiewicz, powstanie nowoczesnej komparatystyki literackiej i jej ewolucja),

- literatura powszechna (światowa) w XX wieku (Auerbach, Said, Damrosch, Casanova, Moretti).

Literatura:

Zalecana literatura:

Casanova P.,The World Republic of Letters, translated by M. B. DeBevoise, Harvard University Press 2007.

Damrosch D., What is World Literature?, Princeton University Press 2003.

Moretti F., Distant Reading, Verso 2013.

World Literature in Theory, ed. by D. Damrosch, Wiley Blackwell 2014.

The Routledge Companion to the World Literature, ed. by Th. D'haen, D. Damrosch, D. Kadir, Routledge 2012.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:

- potrafi wyjaśnić, czym jest „Literatura światowa (powszechna)” oraz w jaki sposób powstał ten termin na początku XIX wieku,

- potrafi scharakteryzować znaczenie „Literatury światowej” w kontekście twórczości Goethego oraz kryzysu ówczesnej literatury europejskiej (w epoce postrewolucyjnej), z uwzględnieniem literatury polskiej,

- potrafi omówić ewolucję pojęcia w wyniku jego losów podczas „długiego wieku XIX” oraz wieku XX, z uwzględnieniem odniesień do literatury polskiej,

- rozumie i potrafi wyjaśnić znaczenie pojęcia „Literatura światowa (powszechna)” dla współczesnej historii i teorii literatury,

- zna i rozumie kluczowe, współczesne konceptualizacje pojęcia (w pracach Auerbacha, Saida, Damroscha, Casanovy, Morettiego).

Metody i kryteria oceniania:

Skala ocen:

bardzo dobry (bdb; 5,0): student/studentka znakomicie i bezbłędnie posługuje się terminami i koncepcjami opracowanymi w trakcie zajęć i potrafi przy ich użyciu interpretować różne dzieła i zjawiska literackie.

dobry plus (+db; 4,5): student/studentka trafnie posługuje się terminami i koncepcjami opracowanymi w trakcie zajęć i potrafi przy ich użyciu interpretować różne dzieła literackie; mogą się zdarzać drobne potknięcia i błędy.

dobry (db; 4,0): student/studentka dobrze posługuje się terminami i koncepcjami opracowanymi w trakcie zajęć i potrafi przy ich użyciu interpretować różne dzieła literackie; mogą się zdarzać większe potknięcia i błędy.

dostateczny plus (+dst; 3,5): student/studentka rozumie terminy i koncepcje opracowane w trakcie zajęć i potrafi je zrekonstruować; nie interpretuje przy ich użyciu dzieł literackich, które nie pojawiły się wcześniej w trakcie zajęć; mogą się zdarzać większe potknięcia i błędy.

dostateczny (dst; 3,0): student/studentka ma ogólne pojęcie na temat terminów i koncepcji opracowanych w trakcie zajęć; nie interpretuje przy ich użyciu dzieł literackich, które nie pojawiły się wcześniej w trakcie zajęć; mogą się zdarzać większe potknięcia i błędy.

niedostateczny (ndst; 2,0): student/studentka nie potrafi odtworzyć znaczenia terminów i koncepcji opracowanych w trakcie zajęć lub popełnia poważne błędy merytoryczne.

Praktyki zawodowe:

-

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maciej Junkiert
Prowadzący grup: Maciej Junkiert
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maciej Junkiert
Prowadzący grup: Maciej Junkiert
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maciej Junkiert
Prowadzący grup: Maciej Junkiert
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)