Wstęp do komparatystyki literackiej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-WKL-11CSDM-E |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.2
|
Nazwa przedmiotu: | Wstęp do komparatystyki literackiej |
Jednostka: | Instytut Filologii Słowiańskiej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty obowiązkowe dla 1 roku programu DU-FilChorSerb Przedmioty obowiązkowe dla I roku filologii chorwackiej (studia magisterskie) |
Strona przedmiotu: | http://slavic.amu.edu.pl |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | studia slawistyczne, specjalność: studia kroatystyczne |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | Cele modułu kształcenia: Zdobycie umiejętności interdyscyplinarnych; zapoznanie studentów z różnymi teoriami komparatystycznymi; kształtowanie świadomości transkulturowej; wypracowanie umiejętności badawczych, umiejętności zastosowania wiedzy z zakresu komparatystyki w praktyce oraz rozumienia obcych kultur i zwyczajów. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Wiedza na temat kultury (literatury) rodzimej i obcej; zainteresowanie badaniami porównawczymi, związkami interkulturowymi, korespondencją sztuk i innych dziedzin nauki. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład konwersatoryjny, dyskusja, praca z tekstem, metoda analizy przypadków, praca w grupach. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 4 |
Pełny opis: |
Treści programowe dla przedmiotu: - omówienie zakresu, miejsca i znaczenie komparatystyki literackiej (kulturowej) w naukach humanistycznych, - prezentacja najważniejszych koncepcji teoretycznych z zakresu komparatystyki literackiej (kulturowej) w ujęciu diachronicznym i synchronicznym, - przedstawienie podstawowych pojęć, terminów i zagadnień z zakresu komparatystyki literackiej (kulturowej), - prezentacja specjalizacji komparatystycznych, a także założeń, celów, funkcji wynikających z charakteru specjalizacji, - ukazanie interdyscyplinarnego aspektu badań komparatystycznych, - prezentacja związków komparatystyki z translatologią, - przedstawienie komparatystyki w perspektywie studiów kulturowych (m.in. poskolonialnych), - omówienie międzytekstowych, intersemiotycznych, intermedialnych, komunikacyjnych i dialogowych zastosowań oraz aspektów komparatystyki. - prezentacja praktycznych aspektów komparatystyki (analiza tekstów). |
Literatura: |
Zalecana literatura: Antologia zagranicznej komparatystyki literackiej. Pod red. Haliny Janaszek-Ivaničkovej. Warszawa 1997. Bakuła Bogusław, W stronę komparatystyki integralnej. "Porównania. Czasopismo poświęcone zagadnieniom komparatystyki literackiej oraz studiom interdyscyplinarnym " 1/2004. Bilczewski Tomasz, Komparatystyka i interpretacja. Nowoczesne badania porównawcze wobec translatologii. Kraków 2010. Janaszek-Ivaničkova Halina, O współczesnej komparatystyce literackiej. Warszawa 1989. Komparatystyka dzisiaj. Tom I i II. Pod red. Ewy Szczęsnej i Edwarda Kasperskiego. Kraków 2010. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka: - zna najważniejsze koncepcje dotyczące komparatystyki literackiej (kulturowej) wypracowane na gruncie różnych teorii w naukach humanistycznych, - potrafi wyjaśnić rolę komparatystyki w całokształcie wiedzy o kulturze i komunikacji międzyludzkiej, - zna i potrafi zdefiniować pojęcia i terminy z zakresu komparatystyki literackiej, a także uzasadnić wybór teorii komparatystycznej w odniesieniu do badań literaturoznawczych (kulturoznawczych), - zyskuje umiejętność porównywania kultur i literatur różnych kręgów kulturowych w oparciu o uzyskaną wiedzę, - potrafi kompilować zdobytą podczas zajęć wiedzę, powiązać teorię z praktyką, przedyskutować i rozwiązywać problemy związane z przedmiotem badań, - potrafi przygotować i przedstawić prezentację związaną tematycznie z teorią i praktyką komparatystyczną. |
Metody i kryteria oceniania: |
Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość głównych kierunków w badaniach komparatystycznych, bardzo dobra umiejętność krytycznego porównania poszczególnych koncepcji komparatystycznych, wysoka świadomość kulturotwórczej funkcji badań komparatystycznych, bardzo dobra umiejętność analizy porównawczej tekstów. dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami zwłaszcza w zakresie praktycznych umiejętności komparatystycznych. dobry (db; 4,0): możliwy szerszy zakres niedociągnięć: słabsze umiejętności porównawcze, niższa zdolność krytycznego porównania poszczególnych koncepcji komparatystycznych. dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość głównych kierunków w badaniach komparatystycznych, zadowalająca umiejętność krytycznego porównania poszczególnych koncepcji komparatystycznych (wymagająca np. zadawania pytań pomocniczych przez osobę egzaminującą), wysoka świadomość kulturotwórczej funkcji komparatystyki, słaba umiejętność analizy porównawczej. dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca znajomość głównych kierunków w badaniach literackich komparatystycznych, zadowalająca umiejętność krytycznego porównania poszczególnych koncepcji komparatystycznych (wymagająca np. zadawania pytań pomocniczych przez osobę egzaminującą), wysoka świadomość kulturotwórczej funkcji komparatystyki, brak umiejętności analizy porównawczej tekstów. niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość głównych kierunków w badaniach komparatystycznych oraz wynikające z niej dalsze braki w zakresie efektów kształcenia zdefiniowanych dla przedmiotu. Kryteria oceniania: - egzamin ustny (obowiązuje wiedza zdobyta podczas zajęć oraz uzyskana na podstawie lektury podręczników), - dodatkowo: obecność na zajęciach (dopuszczalna jest nieusprawiedliwiona nieobecność na dwóch zajęciach ), aktywność na zajęciach (udział w dyskusji i praca zespołowa). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Dobrochna Dabert | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Dobrochna Dabert | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Dobrochna Dabert | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.