Widowiska kulturowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-WK-22WDL |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Widowiska kulturowe |
Jednostka: | Instytut Teatru i Sztuki Mediów |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla II roku DL-WOT |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | WIEDZA O TEATRZE |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Celem zajęć zapoznanie studentów z: - zapoznanie studentów z różnymi odmianami, formami, typami, rodzajami i gatunkami widowisk kulturowych; - zapoznanie studentów z najważniejszymi teoriami dotyczącymi widowisk kulturowych; - zaprezentowanie studentom sposobów analizy i interpretacji widowisk kulturowych; - wyrobienie w studentach umiejętności rozumienia przemian dokonujących się w kulturze współczesnej. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | nie |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | W semestrze pierwszym nie są wymagane kompetencje wstępne. Dopiero semestr drugi (letni) bazuje na wcześniej przyswojonej wiedzy i wzbogaca ją. |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Lista wymaganej literatury została udostępniona podczas pierwszego spotkania oraz zamieszczona w USOS. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Metody podające - prezentacja multimedialna Metody problemowe - wykład problemowy |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 60 Godziny konsultacji 4 Napisanie sprawozdania z wybranych zajęć 2 Przygotowanie i zaprezentowanie wystąpienia na zajęciach w postaci referatu i prezentacji (wyszukiwanie i selekcja informacji, opracowanie tematu, napisanie referatu oraz przygotowanie prezentacji) 26 Czytanie wskazanej literatury 28 SUMA GODZIN 120 SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA MODUŁU (PRZEDMIOTU) 4 3. Sumaryczne wskaźniki ilościowe a) Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich: 2 b) Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym, takich jak zajęcia laboratoryjne i projektowe: 2 |
Skrócony opis: |
W ramach zajęć zostanie zdefiniowane i wprowadzenie pojęcie „widowisko kulturowe”. Wprowadzone zostaną podstawowe kategorie opisowe i interpretacyjne, wypracowane przez antropologię widowisk i performatykę do badania widowisk kulturowych. Omawiane będą różnorodne formy tych widowisk (obrzędy przejścia, rytuał, karnawał, ceremonie, święta) oraz przeprowadzona zostanie ich analiza. Istotny będzie kontekst kulturowy każdej z omawianych form – odniesienia do historii, obyczajowości, religii i działań teatralnych, jako do czynników wpływających na charakter i formę widowisk kulturowych . |
Pełny opis: |
Zdefiniowane i omówione zostanie znaczenie terminu „widowisko kulturowe”, różnice pomiędzy nim a terminami pokrewnymi; wskazanie różnic między pojęciami pokrewnymi oraz utrwalenie najważniejszych teorii i metody analiz (Erving Goffman, Victor Turner, Jean Duvignaud). Student pozna podstawowe kategorie opisowe i interpretacyjne, wypracowane przez antropologię widowisk i performatykę. Głównym zadaniem konwersatorium jest opanowanie umiejętności rozumienia przemian dokonujących się w widowiskach kulturowych. Analiza przeprowadzona zostanie na wybranych przykładach (m.in. święto; rytuał; ceremonie; pogrzeby; gry i zawody; karnawały). Zaproponowane przykłady posiadają odmienną genezę; pochodzą z kręgu życia politycznego, społecznego, jak i prywatnego (performanse władzy, rytuały, ceremonie, zachowania codzienne). Oprócz tematów o charakterze ogólnym dyskutowane są również kwestie szczegółowe, poświęcone różnym typom widowisk. Omówione zostaną różne modele widowisk kulturowych w kontekście uwarunkowań społeczno-kulturowych i historycznych, bądź obyczajowych. |
Literatura: |
- Antropologia widowisk. Zagadnienia i wybór tekstów. Oprac. A.Chałupnik, W. Dudzik, M. Kanabrodzki, L. Kolankiewicz. Wstęp i red. L. Kolankiewicz. Wyd. 2. Warszawa 2010. Carlson M., Performans, tłum. E. Kubikowska, 2007. - Caillois R., Żywioł i ład, Warszawa 1973; - A. van Gennep, Obrzędy przejścia. Systematyczne studium ceremonii, Warszawa 2006; - Chrościcki J.A., Pompa funebris. Z dziejów kultury staropolskiej, Warszawa 1974. - Duvignaud J.., Dar z niczego. Przekład: Ł. Jurasz-Dudzik. Warszawa 2011 - Dudzik W., Struktura w antystrukturze. Szkice o karnawale i teatrze. Warszawa 2013 - Genet J., Ceremonie żałobne. Przeł. K. Rodowska. Gdańsk 1995. - Goffman E., Człowiek w teatrze życia codziennego, Kraków 2000. - Ficher-Lichte E., Teatr i teatrologia. Podstawowe pytania, tłum. M. Borowski, M. Sugiera, Wrocław 2012; - Karnawał. Studia historyczno-antropologiczne. Red. W. Dudzik. Warszawa 2011: - Rytuał, dramat, święto, spektakl. Wstęp do teorii widowisk kulturowego. Red. John J. MacAloon. Przekład Katarzyna Przyłuska-Urbanowicz. Warszawa 2009 (m.in.: John J. MacAloon, Igrzyska olimpijskie a teoria widowisk w społeczeństwach współczesnych); Schechner R., Performatyka. Wstęp, Wrocław 2006; - Schechner R., Przyszłość rytuału, przeł. T. Kubikowski, Warszawa 2000; - Turner V. , Gry społeczne, pola i metafory. Symboliczne działania w społeczeństwie, przeł. W. Usakiewicz. Kraków 2005 (rozdział 5: Pielgrzymki jako procesy społeczne). - Turner V., Antropologia widowiska, przeł. M. i J. Dziekanowie, Warszawa 2008. - „Przegląd Kulturoznawczy” 2009, nr 2 (6), - |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi: - scharakteryzować różnice międzykulturowe za pomocą analizy form widowiskowych; - opisać współczesne i historyczne znaczenia widowisk kulturowych rozpoznać różne rodzaje widowisk oraz dokonać ich analizy i interpretacji; - opisać zmiany zachodzące we współczesnej kulturze, ich odbicia w widowiskach kulturowych i powiązać je z ogólniejszymi przemianami społecznymi; - przygotować i przedstawić prezentację dotyczącą wybranego widowiska kulturowego; |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania: - obecność na zajęciach (dopuszczalne są dwie nieobecności nieusprawiedliwione w semestrze) i aktywność w ich trakcie (udział w dyskusjach); - umiejętność zrelacjonowania głównych wątków dyskusji w sprawozdaniu; - wartość merytoryczna referatu oraz sposobu jego przedstawienia – lub – wartość prezentacji oraz sposób jej przedstawienia; - umiejętność zaprezentowania wiedzy nabytej w ramach przedmiotu Skala ocen: 5,0 – bardzo dobra znajomość głównych kierunków refleksji nad widowiskami kulturowymi, umiejętność formułowania samodzielnych i pogłębionych opinii 4,5 – jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami 4,0 – możliwy szerszy zakres niedociągnięć: słabsze umiejętności, niższa zdolność krytycznego porównania poszczególnych koncepcji, ograniczony sposób formułowania oryginalnych konkluzji 3,5 – zadowalająca znajomość głównych kierunków w badaniach nad widowiskami kulturowymi, zadowalająca umiejętność krytycznego porównania poszczególnych form 3,0 – zadowalająca znajomość głównych kierunków w badaniach nad widowiskami kulturowymi 2,0 – niezadowalająca znajomość głównych kierunków w badaniach nad widowiskami kulturowymi. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.