Wprowadzenie do islamu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-WI-21BADL-E |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.0
|
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do islamu |
Jednostka: | Instytut Filologii Słowiańskiej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty obowiązkowe dla II roku bałkanistyki (studia licencjackie) |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | bałkanistyka |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Cele modułu kształcenia: - kształtowanie wiedzy dotyczącej elementów religii muzułmańskiej, - kształtowanie wiedzy dotyczącej historii wczesnego islamu, - zapoznanie dogmatyką i zasadami wiary muzułmańskiej. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień, wykład konwersatoryjny, wykład problemowy. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 2 |
Skrócony opis: |
Wykład ma na celu przedstawienie w ujęciu historycznym pierwociny religii islamskiej, jej zasady, dogmatykę, praktykę religijną oraz przemiany ideologiczne, które sprawiły, że powstały liczne sekty i ugrupowania. Osobne miejsce zajmuje ukazanie Koranu oraz pochodnych pism religijnych, które jemu towarzyszą (hadisy, tafsiry koraniczne, itd.) |
Pełny opis: |
Treści programowe dla przedmiotu: - omówienie czynników, które mogły wpłynąć na pojawienie się islamu na Półwyspie Arabskim, - wierzenia przedislamskie i ich wpływ na kształt islamu, - życie Proroka Muhammada i kształtowanie się nowej religii, - znaczenie Koranu jako czynnika wpływającego na świadomość muzułmanów, - zróżnicowanie wewnątrz religii islamskiej, sekty, - rytuały i przepisy religii islamskiej. |
Literatura: |
Zalecana literatura: Bielawski J., Islam, Warszawa 1980. Danecki J., Podstawowe wiadomości o islamie, t. I-II, Warszawa 1997-1998. Danecki J., Arabowie, Warszawa 2001. Encyclopedia of Islam, t. 1-12, Leiden 1954-2004. Hitti Ph., Dzieje Arabów, Warszawa 1969. Kennedy H., Wielkie arabskie podboje. Jak ekspansja islamu zmieniła świat, Warszawa 2011. Koran, tł. J. Bielawski, Warszawa 1986. Madeyska D., Historia świata arabskiego. Okres klasyczny. Od starożytności do roku 750, Warszawa 1999. Mały słownik kultury świata arabskiego, red. J. Bielawski, Warszawa 1971. Rodinson M., Mahomet, Warszawa 1994. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka: - zna różnice kulturowe pomiędzy religiami chrześcijańskimi a islamem, - potrafi wyjaśnić złożoność zagadnień historycznych kształtujących islam, - potrafi zająć głos w dyskusji nad zróżnicowaniem islamu, - rozumie znaczenie Koranu dla muzułmanów, - posiada podstawową wiedzę na tematy zasad funkcjonowania islamu w życiu codziennym. |
Metody i kryteria oceniania: |
Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość historii wczesnego islamu, doskonała wiedza dotycząca elementów religii muzułmańskiej, bardzo dobra znajomość dogmatyki i zasad wiary muzułmańskiej poparta bardzo dobrym oczytanie w literaturze przedmiotu oraz biegłym posługiwaniem się terminologią specjalistyczną. dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej z nieznacznymi niedociągnięciami. dobry (db; 4,0): dobra znajomość historii wczesnego islamu, dobra wiedza dotycząca elementów religii muzułmańskiej oraz znajomość dogmatyki i zasad wiary muzułmańskiej poparta oczytaniem w literaturze przedmiotu oraz dobrym posługiwaniem się terminologią specjalistyczną. dostateczny plus (+dst; 3,5): dobra znajomość historii wczesnego islamu, dobra wiedza dotycząca elementów religii muzułmańskiej oraz znajomość dogmatyki i zasad wiary muzułmańskiej poparta dostatecznym oczytaniem w literaturze przedmiotu oraz dostatecznym posługiwaniem się terminologią specjalistyczną. dostateczny (dst; 3,0): dostateczna znajomość historii wczesnego islamu, dostateczna wiedza dotycząca elementów religii muzułmańskiej oraz znajomość dogmatyki i zasad wiary muzułmańskiej poparta dostatecznym oczytaniem w literaturze przedmiotu oraz dostatecznym posługiwaniem się terminologią specjalistyczną. niedostateczny (ndst; 2,0): niedostateczna znajomość historii wczesnego islamu, niedostateczna wiedza dotycząca elementów religii muzułmańskiej oraz znajomość dogmatyki i zasad wiary muzułmańskiej nie poparta oczytaniem w literaturze przedmiotu oraz posługiwaniem się terminologią specjalistyczną. Kryteria oceniania: warunkiem zaliczenia jest uczestnictwo w zajęciach. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Zdzisław Pentek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Zdzisław Pentek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Zdzisław Pentek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Zdzisław Pentek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.