Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wprowadzenie do islamu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 03-WI-21BADL-E
Kod Erasmus / ISCED: 08.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0220) Przedmioty humanistyczne (z wyłączeniem języków) nie określone dalej Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Wprowadzenie do islamu
Jednostka: Instytut Filologii Słowiańskiej
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Przedmioty obowiązkowe dla II roku bałkanistyki (studia licencjackie)
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

bałkanistyka

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

Cele modułu kształcenia:

- kształtowanie wiedzy dotyczącej elementów religii muzułmańskiej,

- kształtowanie wiedzy dotyczącej historii wczesnego islamu,

- zapoznanie dogmatyką i zasadami wiary muzułmańskiej.

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

II rok

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień, wykład konwersatoryjny, wykład problemowy.

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

2

Skrócony opis:

Wykład ma na celu przedstawienie w ujęciu historycznym pierwociny religii

islamskiej, jej zasady, dogmatykę, praktykę religijną oraz przemiany

ideologiczne, które sprawiły, że powstały liczne sekty i ugrupowania. Osobne

miejsce zajmuje ukazanie Koranu oraz pochodnych pism religijnych, które jemu

towarzyszą (hadisy, tafsiry koraniczne, itd.)

Pełny opis:

Treści programowe dla przedmiotu:

- omówienie czynników, które mogły wpłynąć na pojawienie się islamu na Półwyspie Arabskim,

- wierzenia przedislamskie i ich wpływ na kształt islamu,

- życie Proroka Muhammada i kształtowanie się nowej religii,

- znaczenie Koranu jako czynnika wpływającego na świadomość muzułmanów,

- zróżnicowanie wewnątrz religii islamskiej, sekty,

- rytuały i przepisy religii islamskiej.

Literatura:

Zalecana literatura:

Bielawski J., Islam, Warszawa 1980.

Danecki J., Podstawowe wiadomości o islamie, t. I-II, Warszawa 1997-1998.

Danecki J., Arabowie, Warszawa 2001.

Encyclopedia of Islam, t. 1-12, Leiden 1954-2004.

Hitti Ph., Dzieje Arabów, Warszawa 1969.

Kennedy H., Wielkie arabskie podboje. Jak ekspansja islamu zmieniła świat, Warszawa 2011.

Koran, tł. J. Bielawski, Warszawa 1986.

Madeyska D., Historia świata arabskiego. Okres klasyczny. Od starożytności do roku 750, Warszawa 1999.

Mały słownik kultury świata arabskiego, red. J. Bielawski, Warszawa 1971.

Rodinson M., Mahomet, Warszawa 1994.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:

- zna różnice kulturowe pomiędzy religiami chrześcijańskimi a islamem,

- potrafi wyjaśnić złożoność zagadnień historycznych kształtujących islam,

- potrafi zająć głos w dyskusji nad zróżnicowaniem islamu,

- rozumie znaczenie Koranu dla muzułmanów,

- posiada podstawową wiedzę na tematy zasad funkcjonowania islamu w życiu codziennym.

Metody i kryteria oceniania:

Skala ocen:

bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość historii wczesnego islamu, doskonała wiedza dotycząca elementów religii muzułmańskiej, bardzo dobra znajomość dogmatyki i zasad wiary muzułmańskiej poparta bardzo dobrym oczytanie w literaturze przedmiotu oraz biegłym posługiwaniem się terminologią specjalistyczną.

dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej z nieznacznymi niedociągnięciami.

dobry (db; 4,0): dobra znajomość historii wczesnego islamu, dobra wiedza dotycząca elementów religii muzułmańskiej oraz znajomość dogmatyki i zasad wiary muzułmańskiej poparta oczytaniem w literaturze przedmiotu oraz dobrym posługiwaniem się terminologią specjalistyczną.

dostateczny plus (+dst; 3,5): dobra znajomość historii wczesnego islamu, dobra wiedza dotycząca elementów religii muzułmańskiej oraz znajomość dogmatyki i zasad wiary muzułmańskiej poparta dostatecznym oczytaniem w literaturze przedmiotu oraz dostatecznym posługiwaniem się terminologią specjalistyczną.

dostateczny (dst; 3,0): dostateczna znajomość historii wczesnego islamu, dostateczna wiedza dotycząca elementów religii muzułmańskiej oraz znajomość dogmatyki i zasad wiary muzułmańskiej poparta dostatecznym oczytaniem w literaturze przedmiotu oraz dostatecznym posługiwaniem się terminologią specjalistyczną.

niedostateczny (ndst; 2,0): niedostateczna znajomość historii wczesnego islamu, niedostateczna wiedza dotycząca elementów religii muzułmańskiej oraz znajomość dogmatyki i zasad wiary muzułmańskiej nie poparta oczytaniem w literaturze przedmiotu oraz posługiwaniem się terminologią specjalistyczną.

Kryteria oceniania: warunkiem zaliczenia jest uczestnictwo w zajęciach.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Zdzisław Pentek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Zdzisław Pentek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Zdzisław Pentek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Zdzisław Pentek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)