Vademecum językoznawcze
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-VJ-11LPDM-E |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Vademecum językoznawcze |
Jednostka: | Wydział Filologii Polskiej i Klasycznej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty obowiązkowe dla I roku literatury powszechnej (studia magisterskie) |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Pełny opis: |
Informacje ogólne 1. Nazwa zajęć/przedmiotu: Vademecum językoznawcze 2. Kod zajęć/przedmiotu: 03-VJ-11LPDM-E 3. Rodzaj zajęć/przedmiotu: obowiązkowe 4. Kierunek studiów: literatura powszechna 5. Poziom studiów (I lub II stopień, jednolite studia magisterskie): II stopień 6. Profil studiów (ogólnoakademicki / praktyczny): ogólnoakademicki 7. Rok studiów (jeśli obowiązuje): I 8. Rodzaje zajęć i liczba godzin (np.: 15 h W, 30 h ĆW): 30 h K 9. Liczba punktów ECTS: 4 10. Imię, nazwisko, tytuł / stopień naukowy, adres e-mail prowadzącego zajęcia: 11. Język wykładowy: polski 12. Zajęcia / przedmiot prowadzone zdalnie (e-learning) (tak [częściowo/w całości] / nie): nie Informacje szczegółowe 1. Cele zajęć/przedmiotu: - systemowe: - kształcenie postawy skłaniającej do samodzielnego zgłębiania wiedzy językoznawczej, - kształcenie umiejętności integrowania teoretycznej wiedzy o języku z praktycznym użyciem form gramatycznych; - rozwinięcie umiejętności samodzielnej pracy z różnorodnymi tekstami, ich językowej analizy; - kształcenie wiedzy o typach badań językoznawczych (historycznojęzykowych i synchronicznych); - kształcenie wiedzy i umiejętności opisu zjawisk językowych charakterystycznych dla poszczególnych podsystemów języka z uwzględnieniem perspektywy normatywnej; - rozwinięcie umiejętności odnoszenia zagadnień z zakresu gramatyki języka polskiego do analizy różnorodnych tekstów użytkowych; - rozwinięcie umiejętności poprawnego wypowiadania się w mowie i piśmie w języku polskim; - rozwinięcie świadomości językowej, uwrażliwienie na obserwację różnorodnych zjawisk językowych; - instrumentalne: - zdobywanie wiedzy na temat historycznych i współcześnie zachodzących procesów językowych; - doskonalenie umiejętności w analizie językowej uwzględniającej perspektywę synchroniczną i diachroniczną; - doskonalenie umiejętności analizy tekstu pod kątem normatywnym; - interpersonalne: - nabywanie zdolności krytycznego wykorzystania tekstów naukowych, a także ich stosowanie w argumentowaniu i analizie wybranych zjawisk językowych. Treści programowe zapewniające uzyskanie efektów uczenia się (EU) z odniesieniem do odpowiednich efektów uczenia się (EU) dla zajęć/przedmiotu Treści programowe dla zajęć/przedmiotu: Symbol EU dla zajęć/przedmiotu Definicje języka. Koncepcje badań językoznawczych VJ_1 Synchronia i diachronia w opisie zjawisk językowych VJ_2 Kształtowanie się polskiego języka literackiego VJ_3 Odmiany języka (odmiany funkcjonalne polszczyzny; stylistyka historyczna) VJ_4 VJ_5 Podsystem syntaktyczny (analiza składniowa, zjawiska składniowe charakterystyczne dla współczesnej polszczyzny, szyk, gramatykalizacja, strukturalizacja) VJ_6 VJ_7 Podsystem leksykalny. Podstawowe wiadomości z zakresu leksykologii (klasyfikacje wyrazów do poszczególnych części mowy, słownik, definicje, zmiany znaczeniowe wyrazów) VJ_8 VJ_9 Podsystem fleksyjny (kształtowanie paradygmatów, zagadnienia normatywne) VJ_10 VJ_11 Podsystem słowotwórczy (słowotwórstwo synchroniczne i diachroniczne, zjawisko leksykalizacji, analiza słowotwórcza) VJ_12 Podsystem fonologiczny i podstawowe wiadomości z fonetyki języka polskiego (charakterystyka głosek, koartykulacja i upodobnienia, wyjaśnianie wybranych zjawisk fonetycznych, opozycje fonologiczne) VJ_13 VJ_14 Informacje dodatkowe 1. Metody i formy prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EU Metody i formy prowadzenia zajęć Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień Wykład konwersatoryjny Dyskusja Praca z tekstem Uczenie problemowe (Problem-based learning) Metoda ćwiczeniowa Praca w grupach … 2. Sposoby oceniania stopnia osiągnięcia EU Kolokwium pisemne Prezentacja multimedialna Aktywność na zajęciach – aktywny udział w dyskusji Sposoby oceniania Symbole EU dla zajęć/przedmiotu Egzamin pisemny Kolokwium pisemne Prezentacja multimedialna Aktywny udział w zajęciach i/lub dyskusji 3. Nakład pracy studenta i punkty ECTS Forma aktywności Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 30 h Praca własna studenta* Przygotowanie do zajęć 20 h Czytanie wskazanej literatury 25 h Przygotowanie pracy pisemnej, raportu, prezentacji, demonstracji, itp. 15 Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia 20 h Zadania praktyczne cząstkowe – kolokwia 10 h SUMA GODZIN 120 h LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU 4 |
Literatura: |
a) podręczniki (prowadzący wybiera po jednym podręczniku do podsystemu językowego) - M. Bańko, Wykłady z polskiej fleksji, Warszawa 2002. - B. Boniecka, Składnia współczesnego języka polskiego, Lublin 1998. - D. Buttler, H. Kurkowska, H. Satkiewicz, Kultura języka polskiego, Warszawa 1971. - L. Dukiewicz, I. Sawicka, Fonetyka i fonologia, w: Gramatyka współczesnego języka polskiego pod red. S. Urbańczyka, Kraków 1995. - Gramatyka współczesnego języka polskiego. Morfologia pod red. R. Grzegorczykowej, R. Laskowskiego, H. Wróbla, Warszawa 1998. - R. Grzegorczykowa, Wykłady z polskiej składni, Warszawa 1996. (wybór) - R. Grzegorczykowa, Zarys słowotwórstwa polskiego. Słowotwórstwo opisowe, Warszawa 1979. - H. Jadacka, Kultura języka polskiego: fleksja, słowotwórstwo, składnia, Warszawa 2007. - H. Jadacka, System słowotwórczy polszczyzny 1945-2000, Warszawa 2001. - S. Jodłowski, Podstawy polskiej składni, Warszawa 1976. - S. Jodłowski, Studia nad częściami mowy, Warszawa 1971. - L. Madelska, M. Witaszek-Samborska, Zapis fonetyczny. Zbiór ćwiczeń, wyd. 6, Poznań 2003. - A. Nagórko, Zarys gramatyki polskiej, Warszawa 2005. - D. Ostaszewska, J. Tambor, Podstawowe wiadomości z fonetyki i fonologii współczesnego języka polskiego, Katowice 1999. - K. Ożóg, Polszczyzna przełomu XX i XXI wieku, Rzeszów 2004. - M. Ruszkowski, Kategorie pośrednie w składni polskiej, Kielce 2001. (fragmenty) - B. Wierzchowska, Fonetyka i fonologia języka polskiego, Wrocław 1980. - M. Wiśniewski, Zarys fonetyki i fonologii współczesnego języka polskiego, Toruń 2000. - Z. Klemensiewicz, Historia języka polskiego, dowolne wydanie; - gramatyka historyczna języka polskiego, np. K. Długosz-Kurczabowej i S. Dubisza; b) artykuły - Części mowy, pod red. J. Bartmińskiego, M. Nowosad-Bakalarczyk, Lublin 2003. - I. Kaproń-Charzyńska, Prefiksy, sufiksy, prefiksoidy, sufiksoidy czy człony związane?, „Język Polski”, LXXXIV, z. 1, s. 16-27. - K. Handke, Przyczyny ograniczania fleksji nominalnej we współczesnej polszczyźnie, w: Polszczyzna a/i Polacy u schyłku XX wieku, red. K. Handke, H. Dalewskiej-Greń, Warszawa 1994, s. 73-83 - M. Nowosad-Bakalarczyk, Tendencje w sposobie wyrażania żeńskości we współczesnej polszczyźnie, „Język Polski” LXXXVII, z. 2, 2006, s. 126-136. - W. Taszycki, Geneza polskiego języka literackiego w świetle faktów historycznojęzykowych, w: Pochodzenie polskiego języka literackiego, red. K. Budzyk, Wrocław 1956. - W.R. Rzepka, Rodowód polszczyzny Wielkopolan, w: Słownik gwary miejskiej poznania, red. M. Gruchmanowa, B. Walczak, Warszawa-Poznań 1997. - J. Wilkoń, O stylizacji językowej w literaturze, "Ruch Literacki" 1974, R. 15, z. 6. - S. Gajda, Środowiskowe i zawodowe odmiany języka - socjolekty, w: Współczesny język polski, red. J. Bartmiński, dowolne wydanie;. - H. Kurkowska, O zmianach znaczeń wyrazów, "Poradnik Językowy" 1949, z. 3. |
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia się (EU) dla zajęć i odniesienie do efektów uczenia się (EK) dla kierunku studiów: Symbol EU dla zajęć/przedmiotu Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka: Symbole EK dla kierunku studiów VJ_1 zna różne definicje języka i koncepcje badań językoznawczych K_W09 K_W10 K_K01 VJ_2 zna różnice między synchronicznym i diachronicznym opisem zjawisk językowych; potrafi wskazać korelacje między obiema perspektywami K_W09 K_W10 K_U05 K_U07 VJ_3 wie, jak kształtował się polski język literacki K_W09 VJ_4 umie wskazać odmiany funkcjonalne polszczyzny, a także określić ich cechy K_W09 K_W10 K_U05 K_U07 VJ_5 zna podstawowe wiadomości z zakresu stylistyki historycznej K_W09 K_W10 K_U05 VJ_6 zna podstawowe wiadomości z zakresu składni współczesnego języka polskiego K_W10 VJ_7 potrafi zanalizować tekst pod kątem charakterystycznych zjawisk w zakresie składni, z uwzględnieniem perspektywy normatywnej K_W09 K_W10 K_U05 K_U07 VJ_8 zna podstawowe pojęcia z zakresu leksykologii K_W10 VJ_9 umie wskazać i opisać zmiany znaczeniowe wyrazów K_W09 K_W10 K_U05 K_U07 VJ_10 zna podstawowe pojęcia z zakresu fleksji polskiej, potrafi wskazać najważniejsze informacje dotyczące kształtowania się paradygmatów K_W05 K_W06 K_W10 VJ_11 umie wskazać i nazwać pojawiające się w tekstach błędy fleksyjne, a także określić ich przyczyny K_W05 K_W06 K_W10 K_U05 VJ_12 zna podstawowe pojęcia z zakresu słowotwórstwa polskiego i rozumie różnice między synchroniczną a diachroniczną analizą słowotwórczą K_W09 K_W10 K_U05 VJ_13 zna podstawowe pojęcia i zjawiska fonetyczne charakterystyczne dla języka polskiego i potrafi wyjaśnić wybrane zjawiska, korzystając z wiedzy historycznojęzykowej K_W10 K_U05 K_U07 VJ_14 rozumie podstawowe pojęcia fonologiczne, potrafi określić opozycje fonologiczne charakterystyczne dla polszczyzny K_W10 K_U05 |
Metody i kryteria oceniania: |
bardzo dobry (bdb; 5,0): - w stopniu bardzo dobrym opanowanie podstawowych wiadomości z zakresu gramatyki języka polskiego, bardzo dobra umiejętność samodzielnego wyjaśniania zjawisk językowych za pomocą procesów charakterystycznych dla polszczyzny historycznej i współczesnej; w sposób bezbłędny wykonywane podstawowe analizy językowe; aktywny i merytoryczny udział w zajęciach i dyskusji, wysoka wartość merytoryczna przygotowanej prezentacji multimedialnej; systematyczne przygotowywanie się do zajęć. dobry plus (+db; 4,5): - w stopniu bardzo dobrym opanowane podstawowych wiadomości z zakresu gramatyki języka polskiego, bardzo dobra umiejętność samodzielnego wyjaśniania zjawisk językowych za pomocą procesów charakterystycznych dla polszczyzny historycznej i współczesnej; w sposób bezbłędny wykonywane podstawowe analizy językowe; aktywny i merytoryczny udział w zajęciach i dyskusji, dobra wartość merytoryczna przygotowanej prezentacji multimedialnej; widoczne minimalne niedociągnięcia w zakresie argumentowania i opisywania zjawisk, systematyczne przygotowywanie się do zajęć. dobry (db; 4,0): - w stopniu dobrym opanowane podstawowych wiadomości z zakresu gramatyki języka polskiego, dobra umiejętność samodzielnego wyjaśniania zjawisk językowych za pomocą procesów charakterystycznych dla polszczyzny historycznej i współczesnej; poprawne, choć nie zawsze wyczerpująco omówione przez studenta podstawowe analizy językowe; dobra aktywność w czasie zajęć, merytoryczne zabieranie głosu w dyskusji, dobra wartość merytoryczna przygotowanej prezentacji multimedialnej; systematyczne przygotowywanie się do zajęć. dostateczny plus (+dst; 3,5): - w stopniu zadowalającym opanowane podstawowe wiadomości z zakresu gramatyki języka polskiego, zadowalająca umiejętność samodzielnego wyjaśniania zjawisk językowych za pomocą procesów charakterystycznych dla polszczyzny historycznej i współczesnej; poprawnie wykonywane podstawowe analizy językowe, choć możliwe są w nich nieliczne błędy; niska aktywność merytoryczna w zajęciach i dyskusji, zadowalająca wartość merytoryczna przygotowanej prezentacji multimedialnej; systematyczne przygotowywanie się do zajęć. dostateczny (dst; 3,0): - w stopniu zadowalającym opanowane podstawowe wiadomości z zakresu gramatyki języka polskiego, zadowalająca umiejętność samodzielnego wyjaśniania zjawisk językowych za pomocą procesów charakterystycznych dla polszczyzny historycznej i współczesnej, która może wymagać pomocy ze strony prowadzącego zajęcia; poprawnie wykonywane podstawowe analizy językowe, choć możliwe są w nich nieliczne błędy; niska aktywność merytoryczna w zajęciach i dyskusji, nieumiejętność w pełni samodzielnego przygotowania prezentacji multimedialnej zawierającej własne analizy i interpretacje; niska aktywność, niesystematyczne przygotowywanie się do zajęć. niedostateczny (ndst; 2,0): - niewystarczające opanowane podstawowych wiadomości z zakresu gramatyki języka polskiego, niesamodzielność w wyjaśniania zjawisk językowych za pomocą procesów charakterystycznych dla polszczyzny historycznej i współczesnej; nieumiejętność przygotowania poprawnej analizy podstawowych procesów językowych; niski udział merytoryczny w zajęciach, niewystarczająca wartość merytoryczna przygotowanej prezentacji multimedialnej; brak systematycznego przygotowywania się do zajęć. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Rybka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.