Teatr muzyczny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-TM-32WDL |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Teatr muzyczny |
Jednostka: | Instytut Teatru i Sztuki Mediów |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla III roku DL-WOT |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | wiedza o teatrze |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | - zdobycie wiedzy z zakresu strategii dramaturgicznych charakteryzujących teatr muzyczny; - poznanie złożoności zjawisk estetycznych występujących w teatrze muzycznym; - zdobycie wstępnych umiejętności analizy i krytycznego oglądu różnorodnych (wybranych) dzieł dramatyczno-muzycznych; - zdobycie podstawowej wiedzy o metodologiach badań (szkołach badawczych) nad teatrem muzycznym oraz jego historycznych i formalnych aspektach; - rozwinięcie umiejętności rozpoznania i zrozumienia potencjału artystycznego i faktycznego statusu dzieł teatru muzycznego we współczesnej kulturze. - rozwinięcie umiejętności referowania cudzych poglądów, dyskutowania w grupie, wyciągania wniosków i argumentowania; - wypracowanie wstępnych umiejętności działań interdyscyplinarnych w odniesieniu do wybranych aspektów i dzieł teatru muzycznego. - wypracowanie umiejętności dostrzegania, analizowania i wartościowania specyfiki operowego dyskursu we współczesnej kulturze. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | III rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | nie dotyczy |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | udokumentowane osiągnięcie założonych efektów kształcenia z zakresu Historii Teatru i Dramatu z semestrów poprzednich |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Biblioteka Uniwersytecka, Biblioteka Wydziału Filologii Polskiej i Klasycznej im. prof. Józefa Tomasza Pokrzywniaka, Internet. Wykładowca informuje na zajęciach o dostępności materiałów. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z elementami konwersatorium, ćwiczenia (tu: dyskusje, prezentacje, wspólne analizy z wykorzystaniem tekstów i materiałów audiowizualnych). |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 3 |
Literatura: |
Zalecana literatura: - E. Fubini, Historia estetyki muzycznej, przeł. Z. Skowron, Kraków 1997 (fragmenty); - P. Kamiński, Tysiąc i jedna opera, t.1-2, Kraków 2008 (fragmenty); - J. Starobinski J., Czarodziejki, przeł. M. Ochab i T. Swoboda, Gdańsk 2011 (fragmenty). |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi: - zanalizować wybrane aspekty i struktury dzieł teatru muzycznego; - wstępnie zastosować specjalistyczną terminologię dotyczącą teatru muzycznego; - wstępnie rozpoznawać i nazywać wybrane ramy gatunkowe i formalne dzieł teatru muzycznego; - wyjaśnić, na czym polega strategia odbiorcza dzieł teatru muzycznego; - wyjaśnić, na czym polega specyfika relacji słowno-muzyczno-obrazowych w teatrze muzycznym ; - posłużyć się tekstem naukowym dotyczącym teatru muzycznego, streścić i przedstawić jego tezy, zastosować je do własnych analiz; - wykazać, na czym polega teatrologiczna perspektywa badań nad dziełami teatru muzycznego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania stopnia osiągnięcia założonego efektu kształcenia: oceny formujące (za prace pisemne, wypowiedzi i omówienia prezentowane podczas zajęć, aktywność podczas zajęć, kolokwium zaliczeniowe ustne). Kryteria oceniania: - aktywność w trakcie zajęć (udział w dyskusji i znajomość materiałów wskazanych przez prowadzącego, realizacja zadań domowych i przygotowanie zadanych prezentacji i prac pisemnych), - umiejętność zaprezentowania w trakcie kolokwium zaliczeniowego wiedzy nabytej w ramach przedmiotu oraz poziom tej wiedzy. 4. Kryteria oceniania - aktywność w trakcie zajęć (udział w dyskusji i znajomość materiałów wskazanych przez prowadzącego, realizacja zadań domowych i przygotowanie zadanych prezentacji i prac pisemnych) - umiejętność zaprezentowania w trakcie kolokwium zaliczeniowego wiedzy nabytej w ramach przedmiotu oraz poziom tej wiedzy Skala ocen: 5,0 - bardzo dobra znajomość omówionych w trakcie zajęć zagadnień dotyczących teatru muzycznego, bardzo dobra znajomość wskazanych przez prowadzącego opracowań i artykułów, bardzo dobra umiejętność łączenia określonych zjawisk artystycznych z refleksją dotyczącą teatru muzycznego i społeczno-kulturowych kontekstów jego funkcjonowania, wysoka świadomość złożonego statusu arcydzieł dramatyczno-muzycznych w kulturze, bardzo dobre umiejętności związane z analizą tekstów poruszających problematykę teatru muzycznego. 4,5 - jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami w zakresie umiejętności związanych z analizą tekstów z zakresu teatru muzycznego 4,0 - możliwy szerszy zakres niedociągnięć - słabsza znajomość tekstów z zakresu teatru muzycznego oraz opracowań i artykułów, słabsza znajomość specyfiki i statusu dzieł dramatyczno-muzycznych w kulturze omówionych podczas zajęć. 3,5 - zadowalająca znajomość omówionych w trakcie zajęć zagadnień dotyczących teatru muzycznego, zadowalająca znajomość wskazanych przez prowadzącego opracowań i artykułów, zadowalająca umiejętność łączenia określonych zjawisk artystycznych z refleksją dotyczącą teatru muzycznego i społeczno-kulturowych kontekstów jego funkcjonowania, zadowalająca świadomość złożonego statusu arcydzieł dramatyczno-muzycznych w kulturze, dobre umiejętności związane z analizą tekstów poruszających problematykę teatru muzycznego. 3,0 - zadowalająca znajomość omówionych w trakcie zajęć zagadnień dotyczących teatru muzycznego, zadowalająca znajomość wskazanych przez prowadzącego opracowań i artykułów, słabo ukształtowana umiejętność łączenia określonych zjawisk artystycznych z refleksją dotyczącą teatru muzycznego i społeczno-kulturowych kontekstów jego funkcjonowania, słaba świadomość złożonego statusu arcydzieł dramatyczno-muzycznych w kulturze, zadowalające umiejętności związane z analizą tekstów poruszających problematykę teatru muzycznego. 2,0 - niezadowalająca znajomość omówionych w trakcie zajęć zagadnień dotyczących teatru muzycznego, brak znajomości wskazanych przez prowadzącego opracowań i artykułów, brak umiejętności łączenia określonych zjawisk artystycznych z refleksją dotyczącą teatru muzycznego i społeczno-kulturowych kontekstów jego funkcjonowania, brak świadomości złożonego statusu arcydzieł dramatyczno-muzycznych w kulturze, niezadowalające umiejętności związane z analizą tekstów poruszających problematykę teatru muzycznego. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.