Tradycja klasyczna w literaturze europejskiej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-TKL-22LPDM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Tradycja klasyczna w literaturze europejskiej |
Jednostka: | Wydział Filologii Polskiej i Klasycznej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty obowiązkowe dla II roku literatury powszechnej (studia magisterskie) |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Pełny opis: |
Informacje ogólne 1. Nazwa zajęć/przedmiotu: Tradycja klasyczna w literaturze europejskiej 2. Kod zajęć/przedmiotu: 03-TKL-22LPDM 3. Rodzaj zajęć/przedmiotu (obowiązkowy lub fakultatywny): obowiązkowe 4. Kierunek studiów: Studia śródziemnomorskie 5. Poziom studiów (I lub II stopień, jednolite studia magisterskie): II 6. Profil studiów (ogólnoakademicki / praktyczny): ogólnoakademicki 7. Rok studiów (jeśli obowiązuje): 8. Rodzaje zajęć i liczba godzin (np.: 15 h W, 30 h ĆW):30 W 9. Liczba punktów ECTS:4 10. Imię, nazwisko, tytuł / stopień naukowy, adres e-mail prowadzącego zajęcia: prof. dr hab. Piotr Urbański urbanski@amu.edu.pl 11. Język wykładowy: polski 12. Zajęcia / przedmiot prowadzone zdalnie (e-learning) (tak [częściowo/w całości] / nie): nie II. Informacje szczegółowe Cele zajęć/przedmiotu: Celem przedmiotu jest przekazanie uporządkowanej wiedzy na temat przemian tradycji klasycznej w literaturze europejskiej w ujęciu chronologicznym, od średniowiecza do wieku XX, ze szczególnym uwzględnieniem renesansu i baroku. Wykład koncentruje się na głównych zjawiskach i arcydziełach, charakterystycznych i reprezentatywnych. Treści programowe zapewniające uzyskanie efektów uczenia się (EU) z odniesieniem do odpowiednich efektów uczenia się (EU) dla zajęć/przedmiotu Przejście od starożytności do wieków średnich. Trzy prerenesansy. Transmisja tekstów klasycznych TKLE_1–TKLE5 Case study: Boecjusz TKLE_1–TKLE4 Instytucje edukacyjne jako centra tradycji klasycznej TKLE_1–TKLE5 Case study: Dante TKLE_1–TKLE4 Renesans wobec prerenesansów TKLE_1–TKLE5 Case study: Boccaccio i Petrarka (problem dwujęzyczności) TKLE_1–TKLE4 Translacja, imitacja, emulacja, parodia w kulturze renesansu i baroku. Horacjanizm sv. pindaryzm TKLE_1–TKLE5 Jak mówić o sobie przy pomocy antyku? Case study: Montaigne TKLE_1–TKLE4 Case study: Szekspir i recepcja antyku TKLE_1–TKLE4 Renesansowe i barokowe dyskusje wokół tragedii TKLE_1–TKLE5 Case study: Corneille i Racine TKLE_1–TKLE4 Spór starożytników z nowożytnikami (la querelle des Anciens et des Modernes) TKLE_1–TKLE4 Chrześcijanie w poszukiwaniu eposu. Case study: Jerozolima wyzwolona i jej polska recepcja TKLE_1–TKLE5 Neohellenizm. Case study: Goethe TKLE_1–TKLE5 Wiek XX i współczesność – zmierzch czy tryumf tradycji klasycznej? TKLE_1–TKLE Metody i formy prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EU (proszę wskazać z proponowanych metod właściwe dla opisywanych zajęć lub/i zaproponować inne) Metody i formy prowadzenia zajęć Wykład konwersatoryjny Wykład problemowy Dyskusja Praca z tekstem Metoda analizy przypadków Sposoby oceniania stopnia osiągnięcia EU Egzamin ustny Nakład pracy studenta i punkty ECTS Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 30 Praca własna studenta* Przygotowanie do zajęć Czytanie wskazanej literatury 30 Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia 40 SUMA GODZIN 100 LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU 4 |
Literatura: |
Literatura Europy. Historia literatury europejskiej, red. A. Benoit-Dusausoy i G. Fontaine, przekł. red. M. Cieński, Gdańsk 2009 (zalecone fragmenty). E. Auerbach, Mimesis. Rzeczywistość przedstawiona w literaturze Zachodu, przeł. Z. Żabicki, Warszawa 1968 lub wyd. późniejsze (zalecone fragmenty). R. Curtius, Literatura europejska i łacińskie średniowiecze, Kraków 1997 lub wyd. późniejsze (zalecone fragmenty). Inne opracowania zostaną polecone po każdym z wykładów. |
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia się (EU) dla zajęć i odniesienie do efektów uczenia się (EK) dla kierunku studiów: TKLE_1 Zna mechanizmy transmisji najważniejszych tekstów antycznych K_W04 K_K04 K_K05 K_K06 TKLE_2 Zna i rozumie najważniejsze sposoby recepcji literatury klasycznej w poszczególnych epokach K_W04 K_W05 K_W06 K_K04 K_K05 K_K06 TKLE_3 Potrafi przyporządkować nurty, epoki, twórców oraz ich dzieła K_W04 K_W05 K_K04 K_K05 K_K06 TKLE_4 Potrafi scharakteryzować wybrane arcydzieła literatury europejskiej ze względu na obecność w nich wątków i motywów antycznych oraz odwołań do tekstów klasycznych K_W04 K_W05 W05 K_W06 W05 K_W07 W05 K_W08 K_K04 K_K05 K_K06 TKLE_5 Potrafi wskazać paralele między zjawiskami europejskimi a polskimi w zakresie funkcjonowania tradycji klasycznej w literaturze K_W04 W05 K_W07 W05 K_W12 K_K04 K_K05 K_K06 |
Metody i kryteria oceniania: |
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita znajomość treści programowych przedmiotu dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra znajomość treści programowych przedmiotu dobry (db; 4,0): dobra znajomość treści programowych przedmiotu dostateczny plus (+dst; 3,5): ponadzadowalająca znajomość treści programowych przedmiotu dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca znajomość treści programowych przedmiotu niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość treści programowych przedmiotu |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.