Tradycje kulturowe krajów Europy Środkowej i Południowej - specjalizacja kultury południowo- i zachodniosłowiańskiej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-TKK-21SDM-E |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.9
|
Nazwa przedmiotu: | Tradycje kulturowe krajów Europy Środkowej i Południowej - specjalizacja kultury południowo- i zachodniosłowiańskiej |
Jednostka: | Instytut Filologii Słowiańskiej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedm. sp. kultury południowo- i zachodniosłowiańskiej (DU-FilBul, DU-FilChorSerb, DU-FilSerbChor) Przedmioty obowiązkowe dla II roku filologii chorwackiej (studia magisterskie) Przedmioty obowiązkowe dla II roku filologii serbskiej (studia magisterskie) |
Strona przedmiotu: | http://www.slavic.amu.edu.pl |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | studia slawistyczne |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | Cele modułu kształcenia: a) interpersonalne: - kształtowanie zdolności krytycznej oceny zjawisk i procesów kulturowych, - umiejętności interdyscyplinarnego łączenia wiedzy z zakresu teorii kultury, antropologii kulturowej, historii, religioznawstwa, - formowanie umiejętności prowadzenia dyskusji w grupie/zespole oraz porozumiewania się z ekspertami z dziedziny kulturoznawstwa serbistycznego, kroatystycznego, bułgarystycznego, środkowoeuropejskiego, - umiejętność docenienia przynależności narodowej i ponadnarodowej, różnorodności kulturowej i wielokulturowej, etnicznej i multietnicznej. b) instrumentalne: - umiejętność analizowania i syntezowania, - wiedza podstawowa i średnio zaawansowana z zakresu kultury krajów Europy Środkowej i Południowej, - umiejętność wypowiadania się w mowie i piśmie w języku ojczystym oraz czytania w jednym z języków południowosłowiańskich. c) systemowe: - umiejętność czytania/studiowania literatury fachowej na poziomie podstawowym i średnio zaawansowanym, - zdobywanie umiejętności pisania pracy seminaryjnej, - kształtowanie podstawowej wiedzy na temat kultury Europy Środkowej i Południowej, jej tradycji i specyfiki regionalnej i ponadregionalnej. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Wiedza na poziomie podstawowym na temat kultury i tradycji europejskiej wyniesiona z zajęć prowadzonych na pierwszym stopniu nauczania. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień, wykład konwersatoryjny, dyskusja, praca z tekstem, metoda analizy przypadków, demonstracje dźwiękowe i/lub video, praca w grupach. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 6 |
Skrócony opis: |
Podczas zajęć poruszane będą zagadnienia dotyczące szeroko pojętej kultury słowiańskiej (duchowej, materialnej, politycznej, religijnej) w swoich wzajemnych uwarunkowaniach, w kontaktach z bliższymi i dalszymi sąsiadami. Podjęty zostanie problem jej wyróżników podstawowych, specyfiki oraz zasad transformacji w perspektywie historycznej i we współczesności. Ich wpływu na współtworzenie słowiańskiej pamięci zbiorowej. |
Pełny opis: |
Treści programowe dla przedmiotu: - prezentacja na poziomie zaawansowanym kultury i tradycji Europy Środkowej i Południowej oraz ich kontekstów historycznych, geopolitycznych, narodowych, ponadnarodowych, literackich, - prezentacja na poziomie zaawansowanym repertuaru tradycji w kategoriach wspólnoty, tożsamości, przynależności oraz uwzględnienie kontekstu europejskiego tych tradycji, - prezentacja na poziomie zaawansowanym tradycji i ich udziału, przejawów w procesie historyczno-kulturowym oraz powiązanie poszczególnych tradycji z analogicznymi zjawiskami w innych kulturach europejskich, - prezentacja na poziomie zaawansowanym najważniejszych zjawisk i kierunków w kulturze (literaturze) Europy Środkowej i Południowej, reprezentatywnych autorów i tekstów kultury w odniesieniu do wspólnot o charakterze narodowym, - prezentacja na poziomie zaawansowanym specyfiki kultury, tradycji, dziedzictwa w kontekście ogólnych i konkretnych (wybranych) zjawisk cywilizacyjnych i wydarzeń historycznych oraz konstrukcji/ projektów ideologicznych, - prezentacja na poziomie zaawansowanym zjawisk kulturowych ich porównywania, formułowania wniosków, wyjaśniania i interpretowania tych zjawisk w kontekście szerokich formacji historycznych, politycznych, geopolitycznych, konfesyjnych, kulturowych. |
Literatura: |
Zalecana literatura: Ch. Dawson, Formowanie się chrześcijaństwa, Warszawa 1987. J. Meyendorf, Teologia bizantyjska, Warszawa 1984. M. Banniard, Geneza kultury europejskiej, V-VIII w., tł. A. Kuryś, Warszawa 1995. T. Wasilewski, Bizancjum i Słowianie w IX wieku, Warszawa 1972. A. Naumow, Wiara i historia, Kraków 1996. Słowianie i ich konfesje, red. L. Suchanek, Prace Komisji kultury Słowian PAU, t. VI, Kraków 2007. E. Machut-Mendecka, Archetypy islamu, Warszawa 2005. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka: - potrafi na poziomie zaawansowanym definiować kulturę i opisywać fundamentalne tradycje kulturowe, ich uwarunkowania historyczne, geopolityczne, narodowe, ponadnarodowe, literackie, - potrafi na poziomie zaawansowanym dokonać przeglądu i charakterystyki najważniejszych tradycji kulturowych, które budują wspólnoty o charakterze narodowym, kształtują ich mentalność, tożsamość i przynależność, - uzyskuje zaawansowaną wiedzę na temat najważniejszych zjawisk i kierunków w kulturze (literaturze) Europy Środkowej i Południowej, reprezentatywnych autorów i tekstów kultury kształtujących poszczególne systemy wspólnot o charakterze narodowym, - potrafi kategoryzować, kontekstualizować, zaklasyfikować tradycje i ich przejawy w procesie historyczno-kulturowym oraz powiązać je z analogicznymi zjawiskami w innych kulturach europejskich, - rozumie specyfikę kultury, tradycji, dziedzictwa w kontekście ogólnych i konkretnych zjawisk cywilizacyjnych i wydarzeń historycznych oraz konstrukcji/ projektów ideologicznych, - zyskuje umiejętność porównywania zjawisk kulturowych, formułowania wniosków, wyjaśniania i interpretowania tych zjawisk w kontekście szerokich formacji historycznych, politycznych, geopolitycznych, konfesyjnych, kulturowych, - posiada umiejętność prawidłowego posługiwania się terminologią z zakresu literaturoznawstwa, kulturoznawstwa, religioznawstwa; zabierania głosu w dyskusji; gromadzenia i wykorzystywania informacji naukowej; rekapitulowania i podsumowywania dyskusji, wyciągania wniosków; pracy w grupie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość z zakresu kultury krajów Europy Środkowej i Południowej, szerokiego repertuaru tradycji i kontekstów historycznych, geopolitycznych, narodowych, ponadnarodowych, literackich; znakomita umiejętność analizy tekstów, samodzielność myślenia i oceniania faktów, bardzo dobrze napisana praca semestralna i sprawna prezentacja multimedialna. dobry plus (db plus, 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami zwłaszcza w zakresie poziomu pracy semestralnej. dobry (db; 4,0): możliwy szerszy zakres niedociągnięć: słabsza umiejętność analizy i interpretacji, słabsza (bardziej odtwórcza) umiejętność formułowania sądów na temat kultury krajów Europy Środkowej i Południowej, praca semestralna napisana poprawnie. dostateczny plus (dst plus; 3,5): zadowalająca znajomość głównych omawianych tradycji w Europie Środkowej i Południowej oraz ich kontekstów historycznych, geopolitycznych, narodowych, ponadnarodowych, literackich, zadowalająca umiejętność analizy i interpretacji omawianych tekstów kultury, zadowalająca umiejętność formułowania sądów na temat kultury, pomimo usterek akceptowalny poziom pracy semestralnej. dostateczny (dst; 3,0): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami. niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość treści omawianych podczas zajęć, niezadowalający poziom pracy semestralnej na poziomie merytorycznym i stylistycznym. Kryteria oceniania: - aktywność w trakcie zajęć (udział w dyskusjach, prezentacje indywidualne), - napisanie pracy semestralnej i przygotowanie prezentacji multimedialnej, - kolokwium zaliczeniowe i egzamin (obowiązuje wiedza zdobyta podczas konwersatoriów oraz uzyskana na podstawie lektury podstawowej i uzupełniającej), - obecność na zajęciach (dopuszczalna nieusprawiedliwiona nieobecność na dwóch zajęciach w semestrze). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Emilian Prałat | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Emilian Prałat | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Emilian Prałat | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.