Didactics of Polish Language: Iconic Texts in the Polish Language classes/Visual Education in the Polish Language classes
General data
Course ID: | 03-TI-22PFDL |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Didactics of Polish Language: Iconic Texts in the Polish Language classes/Visual Education in the Polish Language classes |
Name in Polish: | Dydaktyka języka polskiego: Teksty ikoniczne na lekcjach języka polskiego/Edukacja wizualna na lekcjach języka polskiego |
Organizational unit: | Institute of Polish Philology |
Course groups: |
(in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze (in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla II roku polonistyczno-filozoficznych studiów nauczycielskich (st. lic.) |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0 OR
2.00
(depends on study program)
|
Language: | Polish |
Module type: | compulsory |
Major: | (in Polish) polonistyczno-filozoficzne studia nauczycielskie |
Cycle of studies: | 1st cycle |
Module learning aims: | (in Polish) Cele modułu kształcenia: - omówienie i upowszechnienie zasad i metod kształtowania alfabetyzacji wizualnej na lekcjach języka polskiego, - krytyczna analiza edukacyjnych materiałów wizualnych, - rozwijanie umiejętności planowania lekcji języka polskiego z wykorzystaniem materiałów wizualnych, - rozwijanie umiejętności projektowania działań doskonalących kompetencje polonistyczne z zastosowaniem materiałów wizualnych. |
Year of studies (where relevant): | Year 2 |
Methods of teaching for learning outcomes achievement: | (in Polish) Dyskusja, praca z tekstem, metoda projektu, praca w grupach. |
Student workload (ECTS credits): | (in Polish) 2 |
Full description: |
(in Polish) Treści programowe dla przedmiotu: - neurofizjologiczne, psychologiczne podstawy teorii widzenia, - metody interpretacji materiałów wizualnych, - typologia materiałów wizualnych; zasady i formy komunikacji wizualnej, - zasady wykorzystania materiałów wizualnych w dydaktyce polonistycznej na II etapie edukacyjnym; analiza i interpretacja, - analiza materiałów edukacyjnych: podręczników, środków dydaktycznych, platform edukacyjnych, stron internetowych pod kątem przydatności materiałów wizualnych, - projekt edukacyjny z wykorzystaniem materiałów wizualnych, - projekt lekcji z wykorzystaniem materiałów wizualnych. |
Bibliography: |
(in Polish) Zalecana literatura: R. Arnheim, Percepcja wzrokowa w edukacji, w, Myślenie wzrokowe, tłum. M. Chojnacki, Wydawnictwo słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2011, s. 345–370. A.Baluch, Ilustracja, która prowadzi, w, Od form prostych do arcydzieła, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2008, s. 99–109. B. Dyduch, Między słowem a obrazem. Dylematy współczesnej polonistyki, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2007. P. Francuz, Neuropoznawcze podstawy komunikacji wizualnej, w, Komunikacja wizualna, red. P. Francuz, SCHOLAR, Warszawa 2012, s. 11–46. B. Gromadzka, Widząc – rozumieć. Dydaktyka polonistyczna wobec edukacji wizualnej, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2009. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi: - analizować materiały wizualne z uwzględnieniem wybranej metodologii, - dobierać i selekcjonować materiały wizualne w zależności od środowiska edukacyjnego i charakteru zajęć, - stosować w praktyce lekcyjnej materiały wizualne dla potrzeb kształcenia polonistycznego, - projektować rozbudowane działanie dydaktyczne z wykorzystaniem materiałów wizualnych (tzw. projekt dydaktyczny), - planować lekcję języka polskiego z wykorzystaniem materiałów wizualnych. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0): wyczerpująca i pogłębiona wiedza na temat teorii i praktyki edukacji wizualnej, pogłębione rozumienie zagadnień neuroestetyki w kontekście edukacyjnym, wyróżniający projekt edukacyjny, aktywny udział w zajęciach. dobry plus (+db; 4,5): jw. wiedza i teoria pogłębiona, ale niewyczerpująca. dobry (db; 4,0): dobra wiedza na temat teorii i praktyki edukacji wizualnej, właściwe rozumienie zagadnień neuroestetyki w kontekście edukacyjnym, rzetelny i merytorycznie poprawny projekt edukacyjny, dobra aktywność udział w zajęciach. dostateczny plus (+dst; 3,5): jw. wiedza fragmentaryczna, usterki w przygotowanym projekcie. dostateczny (dst; 3,0): dostateczna wiedza na temat teorii i praktyki edukacji wizualnej, rozumienie podstawowych zagadnień neuroestetyki w kontekście edukacyjnym, poprawny projekt edukacyjny bez większych zastrzeżeń merytorycznych i warsztatowych, sporadyczna aktywność na zajęciach. niedostateczny (ndst; 2,0): brak wiedzy na temat teorii i praktyki edukacji wizualnej, brak zrozumienia zagadnień neuroestetyki w kontekście edukacyjnym, brak projektu edukacyjnego, bierny udział w zajęciach. |
Classes in period "Academic year 2021/2022, summer semester" (past)
Time span: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU CW
W TH FR |
Type of class: |
classes, 30 hours
|
|
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | Aleksandra Reimann-Czajkowska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Graded credit
classes - Graded credit |
Classes in period "Academic year 2022/2023, summer semester" (past)
Time span: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU CW
W TH FR |
Type of class: |
classes, 30 hours
|
|
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | Aleksandra Reimann-Czajkowska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Graded credit
classes - Graded credit |
Classes in period "Academic year 2023/2024, summer semester" (in progress)
Time span: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU CW
W TH FR |
Type of class: |
classes, 30 hours
|
|
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | Aleksandra Reimann-Czajkowska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Graded credit
classes - Graded credit |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.