Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

Didactics of Polish Language: Iconic Texts in the Polish Language classes/Visual Education in the Polish Language classes

General data

Course ID: 03-TI-22PFDL
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Didactics of Polish Language: Iconic Texts in the Polish Language classes/Visual Education in the Polish Language classes
Name in Polish: Dydaktyka języka polskiego: Teksty ikoniczne na lekcjach języka polskiego/Edukacja wizualna na lekcjach języka polskiego
Organizational unit: Institute of Polish Philology
Course groups: (in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
(in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla II roku polonistyczno-filozoficznych studiów nauczycielskich (st. lic.)
ECTS credit allocation (and other scores): 0 OR 2.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Module type:

compulsory

Major:

(in Polish) polonistyczno-filozoficzne studia nauczycielskie

Cycle of studies:

1st cycle

Module learning aims:

(in Polish) Cele modułu kształcenia:

- omówienie i upowszechnienie zasad i metod kształtowania alfabetyzacji wizualnej na lekcjach języka polskiego,

- krytyczna analiza edukacyjnych materiałów wizualnych,

- rozwijanie umiejętności planowania lekcji języka polskiego z wykorzystaniem materiałów wizualnych,

- rozwijanie umiejętności projektowania działań doskonalących kompetencje polonistyczne z zastosowaniem materiałów wizualnych.

Year of studies (where relevant):

Year 2

Methods of teaching for learning outcomes achievement:

(in Polish) Dyskusja, praca z tekstem, metoda projektu, praca w grupach.

Student workload (ECTS credits):

(in Polish) 2

Full description: (in Polish)

Treści programowe dla przedmiotu:

- neurofizjologiczne, psychologiczne podstawy teorii widzenia,

- metody interpretacji materiałów wizualnych,

- typologia materiałów wizualnych; zasady i formy komunikacji wizualnej,

- zasady wykorzystania materiałów wizualnych w dydaktyce polonistycznej na II etapie edukacyjnym; analiza i interpretacja,

- analiza materiałów edukacyjnych: podręczników, środków dydaktycznych, platform edukacyjnych, stron internetowych pod kątem przydatności materiałów wizualnych,

- projekt edukacyjny z wykorzystaniem materiałów wizualnych,

- projekt lekcji z wykorzystaniem materiałów wizualnych.

Bibliography: (in Polish)

Zalecana literatura:

R. Arnheim, Percepcja wzrokowa w edukacji, w, Myślenie wzrokowe, tłum. M. Chojnacki, Wydawnictwo słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2011, s. 345–370.

A.Baluch, Ilustracja, która prowadzi, w, Od form prostych do arcydzieła, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2008, s. 99–109.

B. Dyduch, Między słowem a obrazem. Dylematy współczesnej polonistyki, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2007.

P. Francuz, Neuropoznawcze podstawy komunikacji wizualnej, w, Komunikacja wizualna, red. P. Francuz, SCHOLAR, Warszawa 2012, s. 11–46.

B. Gromadzka, Widząc – rozumieć. Dydaktyka polonistyczna wobec edukacji wizualnej, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2009.

Learning outcomes: (in Polish)

Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi:

- analizować materiały wizualne z uwzględnieniem wybranej metodologii,

- dobierać i selekcjonować materiały wizualne w zależności od środowiska edukacyjnego i charakteru zajęć,

- stosować w praktyce lekcyjnej materiały wizualne dla potrzeb kształcenia polonistycznego,

- projektować rozbudowane działanie dydaktyczne z wykorzystaniem materiałów wizualnych (tzw. projekt dydaktyczny),

- planować lekcję języka polskiego z wykorzystaniem materiałów wizualnych.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Skala ocen:

bardzo dobry (bdb; 5,0): wyczerpująca i pogłębiona wiedza na temat teorii i praktyki edukacji wizualnej, pogłębione rozumienie zagadnień neuroestetyki w kontekście edukacyjnym, wyróżniający projekt edukacyjny, aktywny udział w zajęciach.

dobry plus (+db; 4,5): jw. wiedza i teoria pogłębiona, ale niewyczerpująca.

dobry (db; 4,0): dobra wiedza na temat teorii i praktyki edukacji wizualnej, właściwe rozumienie zagadnień neuroestetyki w kontekście edukacyjnym, rzetelny i merytorycznie poprawny projekt edukacyjny, dobra aktywność udział w zajęciach.

dostateczny plus (+dst; 3,5): jw. wiedza fragmentaryczna, usterki w przygotowanym projekcie.

dostateczny (dst; 3,0): dostateczna wiedza na temat teorii i praktyki edukacji wizualnej, rozumienie podstawowych zagadnień neuroestetyki w kontekście edukacyjnym, poprawny projekt edukacyjny bez większych zastrzeżeń merytorycznych i warsztatowych, sporadyczna aktywność na zajęciach.

niedostateczny (ndst; 2,0): brak wiedzy na temat teorii i praktyki edukacji wizualnej, brak zrozumienia zagadnień neuroestetyki w kontekście edukacyjnym, brak projektu edukacyjnego, bierny udział w zajęciach.

Classes in period "Academic year 2021/2022, summer semester" (past)

Time span: 2022-02-24 - 2022-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
classes, 30 hours more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: Aleksandra Reimann-Czajkowska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Graded credit
classes - Graded credit

Classes in period "Academic year 2022/2023, summer semester" (past)

Time span: 2023-02-27 - 2023-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
classes, 30 hours more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: Aleksandra Reimann-Czajkowska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Graded credit
classes - Graded credit

Classes in period "Academic year 2023/2024, summer semester" (in progress)

Time span: 2024-02-26 - 2024-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
classes, 30 hours more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: Aleksandra Reimann-Czajkowska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Graded credit
classes - Graded credit
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-2 (2024-05-20)