Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

M. A. Seminar

General data

Course ID: 03-SM-11BADM
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: M. A. Seminar
Name in Polish: Seminarium magisterskie
Organizational unit: Institute of Slavic Studies
Course groups: (in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
(in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla I roku bałkanistyki (studia magisterskie)
Seminarium magisterskie
ECTS credit allocation (and other scores): 0 OR 5.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Module type:

compulsory

Major:

(in Polish) bałkanistyka

Cycle of studies:

2nd cycle

Module learning aims:

(in Polish) Cele modułu kształcenia:

- wyposażenie studentów w zdolności krytyczne i samokrytyczne, umiejętności interdyscyplinarne, umiejętność porozumiewania się z ekspertami z dziedziny bohemistyki literaturoznawczej, umiejętność docenienia różnorodności kulturowej i wielokulturowej,

- uzyskanie przez studentów umiejętności analizowania i syntezowania wiedzy historyczno- i teoretycznoliterackiej, planowania tekstu naukowego, wypowiadania się w mowie i piśmie w języku kierunkowym i polskim, umiejętności zarządzania informacjami (zdobywanie i przetwarzanie danych z różnych źródeł), umiejętności rozwiązywania trudnych i złożonych problemów badawczych.

Year of studies (where relevant):

Year 1

Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences:

(in Polish) Znajomość historii literatury, podstawowym założeń poetyki, podstaw teorii kultury.

Methods of teaching for learning outcomes achievement:

(in Polish) Dyskusja, praca z tekstem, metoda analizy przypadków, rozwiązywanie zadań, metoda badawcza (dociekania naukowego), metoda projektu, pokaz i obserwacja.

Student workload (ECTS credits):

(in Polish) 10 (5+5)

Full description: (in Polish)

Treści programowe dla przedmiotu:

- zaprezentowanie podstawowych metod i teorii literaturoznawczych/językoznawczych,

- przedstawienie podstawowych literaturoznawczych/językoznawczych teorii i metod komparatystycznych,

- ukazanie ważnych dla badań literackich/językoznawczych kategorii estetycznych i pojęć filozoficznych,

- ugruntowanie zasad badania dzieła literackiego/badania fenomenów językowych,

- przeprowadzenie wzorcowych analiz i interpretacji wybranych dzieł literackich/fenomenów językowych,

- zaprezentowanie na poziomie pogłębionym zasad warsztatu bibliograficznego,

- zaprezentowanie zasad kompozycji opracowania naukowego,

- prezentacja podstawowych pojęć i reguł z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego oraz zarządzania zasobami własności intelektualnej.

Bibliography: (in Polish)

Zalecana literatura:

Burzyńska, M. P. Markowski: Teorie literatury XX wieku, t. I, II, Kraków 2007.

Z. Mitosek, Teorie badań literackich, Warszawa 1998.

Literatura, teoria, metodologia, red. D. Ulicka, Warszawa 2001.

Kulturowa teoria literatury. Główne pojęcia i problemy, red. M. P. Markowski, R. Nycz, Kraków 2002.

J. Anusiewicz: Lingwistyka kulturowa. Zarys problematyki, Wrocław 1995.

M. Bugajski: Język w komunikowaniu, Warszawa 2006.

J. Bartmiński: Językowy obraz świata, Lublin 1999.

J. Boć: Jak pisać pracę magisterską, Wrocław 1995.

U. Eco: Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, Warszawa 2007.

J. Pieter: Ogólna metodologia pracy naukowej, Wrocław 1967.

K. Wójcik: Piszę akademicką pracę promocyjną – licencjacką, magisterska, doktorską, Warszawa 2005.

Learning outcomes: (in Polish)

Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:

- definiuje podstawowe pojęcia teoretycznoliterackie/lingwistyczne, zna literaturoznawcze/językoznawcze metodologie badawcze oraz terminologię literaturoznawczą/językoznawcze, języku polskim, języku regionu oraz w nowożytnym języku zachodnim,

- ocenia przydatność poszczególnych metod literaturoznawczych/językoznawczych dla własnej pracy badawczej potrafi wykorzystać wiedzę teoretycznoliteracką/lingwistyczną i metodologiczną we własnej praktyce badawczej,

- analizuje i interpretuje bałkańskie dzieła literackie, zjawiska językowe i fenomeny kulturowe w ujęciu synchronicznym i diachronicznym,

- potrafi dokonać wyboru tematu pracy magisterskiej i zastosowanej w jego realizacji metody badawczej i uzasadnić ten wybór za pomocą pogłębionych argumenty z zakresu metodologii literaturoznawczej/językoznawczej,

- umie zaplanować i skomponować literaturoznawczą/językoznawczą rozprawę naukową ,

- zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Skala ocen:

bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość zagadnień z językoznawstwa/literaturoznawstwa bałkańskiego, bardzo dobrze opracowane zagadnienie badawcze, kompletna kompozycja pracy magisterskiej.

dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra znajomość zagadnień z językoznawstwa/literaturoznawstwa bałkańskiego z niewielkimi uchybieniami, bardzo dobrze opracowane zagadnienie badawcze z niewielkimi uchybieniami, kompletna kompozycja pracy magisterskiej.

dobry (db; 4,0): dobra znajomość zagadnień z językoznawstwa/literaturoznawstwa bałkańskiego, dobrze opracowane zagadnienie badawcze, kompletna kompozycja pracy magisterskiej.

dostateczny plus (+dst; 3,5): dobra znajomość zagadnień z językoznawstwa/literaturoznawstwa bałkańskiego, dobrze opracowane zagadnienie badawcze z niewielkimi uchybieniami, kompletna kompozycja pracy magisterskiej.

dostateczny (dst; 3,0): słaba znajomość zagadnień z językoznawstwa/literaturoznawstwa bałkańskiego z wieloma uchybieniami, słabo (poniżej 60%) opracowane zagadnienie badawcze z wieloma uchybieniami, kompletna kompozycja pracy magisterskiej.

niedostateczny (ndst; 2,0): słaba znajomość zagadnień z językoznawstwa/literaturoznawstwa bałkańskiego z wieloma uchybieniami lub jej brak, nieprawidłowo opracowane zagadnienie badawcze z wieloma uchybieniami lub nie opracowane czy opracowane tylko częściowo, brak oddanej pracy magisterskiej.

Classes in period "Academic year 2023/2024, winter semester" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-02-25
Selected timetable range:
Go to timetable
Type of class:
seminar, 30 hours more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: Osman Firat Bas, Patryk Borowiak, Robert Rydzewski
Students list: (inaccessible to you)
Credit: Course - Graded credit
seminar - Graded credit

Classes in period "Academic year 2024/2025, winter semester" (past)

Time span: 2024-10-01 - 2025-02-23
Selected timetable range:
Go to timetable
Type of class:
seminar, 30 hours more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: Patryk Borowiak, Magdalena Koch, Joanna Rękas
Students list: (inaccessible to you)
Credit: Course - Graded credit
seminar - Graded credit

Classes in period "Academic year 2025/2026, winter semester" (future)

Time span: 2025-10-01 - 2026-02-24
Selected timetable range:
Go to timetable
Type of class:
seminar, 30 hours more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: (unknown)
Students list: (inaccessible to you)
Credit: Course - Graded credit
seminar - Graded credit
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement site map USOSweb 7.1.2.0-5 (2025-06-04)