Sztuka i literatura krytyczna - spec. kuratorstwo literatury
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-SLK-12PDM |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.0
|
Nazwa przedmiotu: | Sztuka i literatura krytyczna - spec. kuratorstwo literatury |
Jednostka: | Instytut Filologii Polskiej |
Grupy: |
E-learning - przedmioty Wydziału Filologii Polskiej i Klasycznej Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty obowiązkowe dla spec. kuratorstwo literatury (studia magisterskie) |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia polska |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | Cele modułu kształcenia: - pozyskanie wiedzy na temat literatury i sztuki krytycznej, - nabycie umiejętności analizy i interpretacji literatury i sztuki krytycznej, - kształtowanie umiejętności dostrzegania i interpretowania związków literatury i sztuki krytycznej z rzeczywistością społeczno-kulturową, - pozyskanie umiejętności sytuowania literatury i sztuki krytycznej na tle tradycyjnej estetyki, - kształcenie umiejętności opisywania, analizowania, interpretowania relacji: artysta – dzieło sztuki – odbiorca. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Materiały dostępne w bibliotece Wydziału Filologii Polskiej i Klasycznej oraz materiały dostarczone przez prowadzącą. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład, dyskusja, rekonstrukcja tez wybranych tekstów naukowych, analiza i interpretacja tekstów i dzieł sztuki, prezentacja. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 2 |
Skrócony opis: |
Ćwiczenia poświęcone najważniejszym tendencjom, istotnym twórcom i dziełom polskiej sztuki krytycznej, usytuowaniu polskiej sztuki (z uwzględnieniem literatury) w późnej nowoczesności oraz umieszczeniu jej dzieł na tle współczesnych nurtów krytycznych. W trakcie zajęć studenci zapoznają się z XX- i XXI-wiecznymi odmianami sztuki krytycznej i ich usytuowaniu na tle tradycji (awangarda i neoawangarda). Studenci poznają wybrane dylematy najnowszej sztuki polskiej i umieszczają je w perspektywie politycznych i społecznych problemów transformacji. |
Pełny opis: |
Treści programowe dla przedmiotu: 1. Sztuka i literatura krytyczna – ich definiowanie, zakres znaczeniowy, dominujące tematy. 2. Sztuka i literatura krytyczna jako przekroczenie tradycyjnej estetyki. 3. Odbiór sztuki/literatury krytycznej – kompetencje odbiorcy. 4. Rozmaite uwarunkowania odbioru sztuki i literatury krytycznej: - demograficzne i pokoleniowe, - polityczne i społeczne, - obyczajowe, moralne i religijne. 5. Tabu, szok i skandal w sztuce/literaturze krytycznej. 6. Sztuka i literatura krytyczna jako obszary estetycznego ryzyka. |
Literatura: |
Zalecana literatura: 20-lecie: teatr polski po 1989, red. D. Jarząbek, M. Kościelniak, G. Niziołek, Korporacja Ha!art, Kraków 2010. Bakke M., Bio-transfiguracje. Sztuka i estetyka posthumanizmu, Poznań 2012. Butler J., Uwikłani w płeć. Feminizm i polityka tożsamości, tłum. K. Krasuska, wstęp O. Tokarczuk, Warszawa 2008. Ciało i tekst. Feminizm w literaturoznawstwie - antologia szkiców, red. A. Nasiłowska, Warszawa 2009. Jakubowska A., Na marginesach lustra. Ciało kobiece w pracach polskich artystek, Kraków 2002. Kluszczyński R.W., Artyści pod pręgierz, krytycy sztuki od kliniki psychiatrycznej czyli najnowsze dyskusje wokół sztuki krytycznej w Polsce, „Exit” 1999, nr 4 (40). Kostyrko T., Pojęcie dzieła sztuki a sztuka współczesna, „Estetyka i Krytyka” 2003, nr 5, Kowalczyk I., Ciało i władza: polska sztuka krytyczna lat 90., Warszawa 2002. Zydorowicz J., Artystyczny wirus. Polska sztuka krytyczna wobec przemian kultury po 1989 roku, Warszawa 2005. Żmijewski A., Drżące ciała. Rozmowy z artystami, Bytom-Kraków 2007. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi: - sytuować literaturę i sztukę krytyczną wobec tradycji estetycznej, - dostrzec rolę i znaczenie literatury i sztuki krytycznej w kształtowaniu porządku kulturowo-społecznego, - omówić na wybranych przykładach wzajemne relacje literatury i sztuki krytycznej z rzeczywistością społeczno-kulturową, - sytuować literaturę i sztukę krytyczną wobec wartości i norm kulturowych, uprzedzeń i stereotypów, - omówić podstawowe zagadnienia recepcji sztuki i literatury krytycznej, - analizować i twórczo interpretować literaturę i sztukę krytyczną. |
Metody i kryteria oceniania: |
Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0): student posiada obszerną wiedzę na temat sztuki i literatury krytycznej; biegle posługuje się podstawową terminologią; swobodnie stosuje nabytą wiedzę w praktyce interpretacyjnej, sprawnie analizuje i interpretuje tekst literacki oraz dzieło sztuki, w razie potrzeby uruchamiając kontekst interdyscyplinarny, wartościując oraz odwołując się do literatury przedmiotu. dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami (zwłaszcza w praktycznym zastosowaniu warsztatu badawczego). dobry (db; 4,0): student posiada znaczną wiedzę na temat sztuki i literatury krytycznej; dobrze posługuje się podstawową terminologią; dość sprawnie stosuje nabytą wiedzę w praktyce interpretacyjnej, analizuje, interpretuje tekst literacki oraz dzieło sztuki, w razie potrzeby uruchamiając kontekst interdyscyplinarny, podejmując próby wartościowania oraz odwołując się do literatury przedmiotu. dostateczny plus (+dst; 3,5): student posiada zadowalającą wiedzę na temat sztuki i literatury krytycznej; ze zrozumieniem posługuje się podstawową terminologią; podejmuje zazwyczaj udane próby zastosowania nabytej wiedzy w praktyce interpretacyjnej, stawia hipotezy interpretacyjne; poprawnie analizuje, interpretuje tekst literacki oraz dzieło sztuki, choć nie zawsze uruchamia istotne konteksty. dostateczny (dst; 3,0): student posiada podstawową wiedzę na temat sztuki i literatury krytycznej; na ogół poprawnie posługuje się podstawową terminologią; podejmuje po części udane próby zastosowania nabytej wiedzy w praktyce interpretacyjnej, próbuje stawiać hipotezy interpretacyjne; zazwyczaj poprawnie analizuje, interpretuje tekst literacki oraz dzieło sztuki, choć nie zawsze uruchamia istotne konteksty; rzadko podejmuje próby wartościowania; zazwyczaj poprawnie – choć w umiarkowanym zakresie – odwołuje się do literatury przedmiotu; podejmuje lekturę tekstów teoretycznych i zazwyczaj rozumie większość głównych tez. niedostateczny (ndst; 2,0): student posiada bardzo ograniczoną wiedzę na temat sztuki i literatury krytycznej; nie potrafi poprawnie posługiwać się podstawową terminologią; nie umie zastosować nabytej wiedzy w praktyce interpretacyjnej, podejmuje nieudane próby analizy i interpretacji i wartościowania; nie potrafi zrekonstruować głównych tez tekstów teoretycznych, omawianych na zajęciach. Kryteria oceniania: - obecność i aktywność na zajęciach. - wartość merytoryczna wypowiedzi prezentowanych na zajęciach. - praca (lub prace) o charakterze interpretacyjnym. - poziom wiedzy i umiejętności zaprezentowane na kolokwium zaliczeniowym. |
Praktyki zawodowe: |
- brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Irena Górska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Błażej Warkocki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Błażej Warkocki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.