Latin Prose Composition
General data
Course ID: | 03-SL-11KDM-E |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Latin Prose Composition |
Name in Polish: | Stylistyka łacińska |
Organizational unit: | Institute of Classical Philology |
Course groups: |
(in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze (in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla 1 roku X-S2-KLASPOL |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Module type: | compulsory |
Major: | (in Polish) filologia klasyczna |
Cycle of studies: | 2nd cycle |
Module learning aims: | (in Polish) Cele modułu kształcenia: - zapoznanie z analizą stylistyczną tekstów pisarzy łacińskich, - rozwinięcie czynnej znajomości gramatyki języka łacińskiego, - opanowanie umiejętności tworzenia tekstów w języku łacińskim. |
Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences: | (in Polish) Opanowanie efektów uczenia się wyznaczonych dla przedmiotów: Praktyczna nauka języka łacińskiego (wszystkie poziomy), Lektura tekstów łacińskich I i II, Gramatyka opisowa języka łacińskiego. |
Methods of teaching for learning outcomes achievement: | (in Polish) Wykład konwersatoryjny, praca z tekstem, metoda ćwiczeniowa. |
Student workload (ECTS credits): | (in Polish) 4 |
Short description: |
(in Polish) Przedmiot stanowi kontynuację nauki języka łacińskiego z poprzedniego etapu studiów. Służy wyrobieniu umiejętności czynnego wypowiadania się w piśmie w języku łacińskim: poprzez zautomatyzowanie znajomości słownictwa, wyrażeń i konstrukcji charakterystycznych dla języka łacińskiego. Pisanie własnych tekstów łacińskich ćwiczy te umiejętności. Dodatkowo, podczas tłumaczenia tekstów z j. polskiego na j. łaciński studenci zapoznają się czynnie z podstawowymi zasadami translatologii. |
Full description: |
(in Polish) Treści programowe dla przedmiotu: - szyk zdania łacińskiego, - przydatne frazy i frazeologia, - środki stylistyczne w tekstach łacińskich, - analiza stylistyczna i składniowa tekstów oryginalnych, - teksty oryginalne jako wzorzec (retranslacja), - tworzenie wypowiedzi pisemnych w języku łacińskim - metodyka, - tworzenie wypowiedzi pisemnych w języku łacińskim - praktyka. |
Bibliography: |
(in Polish) Zalecana literatura: a) słowniki, leksykony, tezaurusy (oprócz wydawnictw podstawowych): Johann Krebs, Joseph Schmalz, Antibarbarus der lateinischen sprache, Basel: B. Schwalbe, 1905. t 1-2 = https://archive.org/download/antibarbarusder01kreb/antibarbarusder01kreb.pdf (t. 1). https://archive.org/download/antibarbarusder02kreb/antibarbarusder02kreb.pdf (t. 2). Hugo Merguet, Lexikon zu den schriften Cicero's mit Angabe sämtlicher Stellen. Jena, G. Fischer, 1877–1894. Totius latinitatis lexicon, opera et studio Aegidii Forcellini lucubratum. Et in hac editione post tertiam auctam et emendatam a Josepho Furlanetto alumno seminarii patavini. Novo ordine digestum amplissime auctum atque emendatum cura et studio Vincentii De Vit. Typis Aldinianis, Prati 1858–1879. (lub inne wydanie), domena publiczna: t. 1 https://books.google.pl/books?id=yApLAAAAcAAJ t. 2 https://books.google.pl/books?id=1e8s6s4yaNEC t. 3 https://books.google.pl/books?id=KhieGtZokwUC t. 4 https://books.google.pl/books?id=GwA2AQAAMAAJ Onomastikon: https://books.google.pl/books?id=XZNHbUlygZ8C. Appendix: https://books.google.pl/books?id=EpFbAAAAQAAJ online (przeszukiwalny): http://www.lexica.linguax.com/forc.php b) teksty oryginalne: Classical Latin Texts. A Resource Prepared by the Packard Humanities Institute, https://latin.packhum.org/canon (baza niemal wszystkich tekstów literackich w języku łacińskim powstałych do II w.n.e włącznie, pierwotnie dostępna na CD "Packard Humanities Institute 5.3", z wyszukiwarką wewnątrztekstową). c) inne: Adam Krokiewicz, Maria Pąkcińska, Praktyczna stylistyka łacińska, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego 1992. Hermann Menge, Repetitorium der Lateinischen Syntax und Stilistik, Wolfenbüttel: Verlag von Julius, 1900 = https://archive.org/download/RepetitoriumDerLateinischenSyntaxUndStilistik/Repetitorium_der_lateinischen_Syntax_und.pdf (domena publiczna). Zygmunt Samolewicz, Tadeusz Sołtysik, Składnia łacińska, wyd. popr., opr. K. Bielawski, A. Gorzkowski, Bydgoszcz: Homini 2000. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka: - zna w stopniu zaawansowanym gramatykę języka łacińskiego zwł. w zakresie składni, - zna czynnie słownictwo i podstawową frazeologię klasycznej łaciny, - zna środki stylistyczne (figury i tropy) oraz odmiany stylistyczne łaciny, - rozumie, analizuje i komentuje oryginalne teksty autorów starożytnych pod względem stylistycznym, - potrafi skorzystać z tekstów oryginalnych jako wzorca stylistycznego własnych wypowiedzi pisemnych, - konstruuje wypowiedzi pisemne w języku łacińskim. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne. dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne. dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne. dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami. dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami. niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne. Kryteria oceniania: - 4 (po 2 w semestrze) samodzielnie napisanych w języku łacińskim prac (2 autorskich i 2 przekładów), - oceniania ciągłego na zajęciach - wymagany udział w min. 70% odbytych zajęć; (nieobecność spowodowana udokumentowanś ważną przyczyną będzie uznana za niebyłą, o ile student wykaże przed prowadzącym, że uzupełnił we własnym zakresie braki w wiedzy i umiejętnościach spowodowane nieobecnością). |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.