Gramatyka scs. na tle kulturowym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-SCS-12FCZDL |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.8
|
Nazwa przedmiotu: | Gramatyka scs. na tle kulturowym |
Jednostka: | Instytut Filologii Słowiańskiej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty obowiązkowe dla I roku filologii czeskiej (X-S1x-FCZ, S1-FIcz) Przedmioty obowiązkowe dla I roku studiów bohemistycznych (studia licencjackie) |
Strona przedmiotu: | http://www.slavic.amu.edu.pl |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | studia slawistyczne, specjalność: studia bohemistyczne |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Cele modułu kształcenia: - zaznajomienie studentów z tekstami i systemem gramatycznym najstarszego języka literackiego Słowian, - przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu gramatyki historycznej i językoznawstwa porównawczego; kształtowanie świadomości językowej, - poszerzenie językoznawczych zdolności analitycznych na podstawie tekstu literackiego i zdolności syntetycznych w obrębie gramatyk słowiańskich. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Znajomość gramatyki opisowej języka polskiego na poziomie szkoły średniej. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład problemowy, dyskusja, praca z tekstem, metoda analizy przypadków, metoda ćwiczeniowa. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 2 |
Skrócony opis: |
Kurs wprowadza podstawowe zagadnienia dotyczące systemu gramatycznego języka staro-cerkiewno-słowiańskiego; jego rozwoju fonetycznego i morfologicznego od okresu prasłowiańskiego do rozpadu wspólnoty słowiańskiej oraz rozwoju poszczególnych języków. |
Pełny opis: |
Treści programowe dla przedmiotu: - rola i znaczenie języka scs. w dziejach narodów słowiańskich; alfabety słowiańskie, zabytki piśmiennictwa, - wartość głoskowa liter scs., zasady czytania i transkrypcji tekstów., - charakterystyka systemu fonologicznego scs, - tendencje rozwojowe języka prasłowiańskiego i ich rezultaty poświadczone w scs: redukcja i wokalizacja jerów, metateza, palatalizacje spółgłosek tylnojęzykowych; analiza tekstu, - rzeczownik – charakterystyka części mowy, budowa słowotwórcza, typy deklinacji rzeczowników, wzajemne wpływy deklinacyjne, zmiany w systemie deklinacyjnym; analiza tekstu, - zaimki i ich odmiana; analiza tekstu, - przymiotniki – charakterystyka, odmiana prosta i złożona, odmiana i stopniowanie; analiza tekstu, - liczebniki i ich odmiana; analiza tekstu, - czasownik – tematy czasowników, kategoria aspektu, tryby, typy koniugacji czasowników; analiza tekstu, - kategoria czasu, czasy przeszłe proste: imperfectum, aoryst i jego odmiany; czasy przeszłe złożone: perfectum i plusquamperfectum; czas przyszły; analiza tekstu, - imiesłowy czynne i bierne; analiza tekstu, - osobliwości składni; analiza tekstu, - nowsze redakcje scs.; od staro-cerkiewno-słowiańskiego do cerkiewnosłowiańskiego; analiza tekstu. |
Literatura: |
Zalecana literatura: Bartula Cz., Podstawowe wiadomości z języka staro-cerkiewno-słowiańskiego na tle porównawczym, Warszawa 2000 (lub wydania wcześniejsze). Moszyński L., Wstęp do filologii słowiańskiej, Warszawa 1984 lub 2006. Strutyński J., Podstawowe wiadomości z gramatyki języka staro-cerkiewno-słowiańskiego, Kraków 1996. Literatura uzupełniająca: Cyryl i Metody. Apostołowie i nauczyciele Słowian, cz. I Studia, cz. II Dokumenty, red. Gajek J. MIC, Górka L. SVD, Lublin 1991. Górka L. SVD, Święci Cyryl i Metody a pojednanie, Warszawa-Lublin 2001. Leśny J., Konstantyn i Metody. Apostołowie Słowian. Dzieło i jego losy, Poznań 1987. Słoński S., Wybór tekstów starosłowiańskich, Warszawa 1952. Wójtowicz M., Początki pisma słowiańskiego, Poznań 2000. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi: - opisać dziejową rolę języka scs na tle języków słowiańskich, - omówić najważniejsze zagadnienia gramatyki scs., - czytać ze zrozumieniem i dokonywać transkrypcji tekstów scs., - analizować krótkie fragmenty tekstu i objaśniać istotne procesy fonetyczne znajdujące odbicie w danym tekście, - znaleźć odpowiednie leksemy reprezentatywne dla danego zagadnienia, zaklasyfikować je do odpowiedniej kategorii a następnie dokonać - odmiany przez przypadki/rodzaje/liczby/osoby/czasy, - przetłumaczyć krótkie fragmenty tekstów, - porównać starsze i młodsze redakcje tekstów równoległych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość gramatyki języka staro-cerkiewno-słowiańskiego, swobodne poruszanie się po wybranych zagadnieniach gramatycznych w perspektywie porównawczej, umiejętność sprawnej analizy tekstów źródłowych, umiejętność tłumaczenia krótkich fragmentów tekstu. dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami zwłaszcza w zakresie analizy tekstów źródłowych. dobry (db; 4,0): możliwy szerszy zakres niedociągnięć: słabsze umiejętności analizy, niższa świadomość w obrębie wybranych zagadnień gramatycznych, słabsza umiejętność tłumaczenia krótkich fragmentów tekstu. dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość gramatyki scs. Swobodne czytanie tekstu źródłowego, niższa umiejętność analizy tekstów, słabsza umiejętność tłumaczenia krótkich fragmentów tekstu. dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca znajomość gramatyki scs. Swobodne czytanie tekstu źródłowego, zdolność elementarnej analizy tekstu. niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość gramatyki scs. Nieumiejętność analizy tekstu źródłowego. Kryteria oceniania: - obecność na zajęciach, - aktywność w trakcie zajęć w ramach analizy tekstu źródłowego, - zaliczenie kolokwium, - umiejętność zaprezentowania na egzaminie wiedzy nabytej w ramach przedmiotu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Natalia Długosz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Natalia Długosz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Andrzej Sieradzki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.