Redagowanie słownika podstawowych symboli, pojęć i wartości Europy (warsztaty) - spec. europejska edukacja kulturowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-RED-31PDL |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Redagowanie słownika podstawowych symboli, pojęć i wartości Europy (warsztaty) - spec. europejska edukacja kulturowa |
Jednostka: | Instytut Filologii Polskiej |
Grupy: |
Przedmioty specjalizacji europejska edukacja kulturowa dla X-S1-FilPol i DL-FH |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia polska |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | • zapoznanie studentów z problematyką badań nad symbolem i symboliką w kręgu literatury europejskiej • przekazanie wiedzy o sposobie konstruowania i przygotowywania hasła słownikowego na użytek powstającego na zajęciach Słownika podstawowych symboli, pojęć i wartości Europy • przekazanie wiedzy z zakresu problematyki badań nad pamięcią kulturową |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Literatura: |
Alegoria, pod red. J. Abramowskiej, Gdańsk 2003. J. Assmann, Pamięć kulturowa. Pismo, zapamiętywanie i polityczna tożsamość w cywilizacjach starożytnych, przeł. A. Kryczyńska-Pham, wstęp R. Traba, Warszawa 2008. J. Bachórz, Mickiewiczowska idea Europy, w: Jak pachnie na Litwie Mickiewicza, Gdańsk 2003. H. Cegielski, Nauka poezyj, Poznań 1879 ( tu zwłaszcza: Bajka przypowieść, alegoria). G. Durand, Wyobraźnia symboliczna, przeł. C. Rowiński, Warszawa 1986, (tu: Wstęp, Słownictwo symbolizmu oraz Zakończenie, Funkcje wyobraźni symbolicznej). E. R. Curtius, Literatura europejska i łacińskie średniowiecze, przeł. A. Borowski, Kraków 1997, (tu: Książka jako symbol). J. le Goff, Historia i pamięć, przeł. A. Gronowska, J. Stryjczyk, wstęp P. Rodak, Warszawa 2007, tu zwłaszcza rozdz. III i IV) G. Gadamer, Symbol i alegoria, w: Symbole i symbolika, oprac. M. Głowiński, Warszawa 1990. M. Janion, Dlaczego rewolucja jest kobietą, w: Historia i wyobraźnia. Studia ofiarowane Bronisławowi Baczce, pod red. S. Amsterdamski, M. Kula, K. Radgowska, Warszawa 1992. Lurker, M. Lurker, Przesłanie symboli w mitach, kulturach I religiach, przeł. R. Wojnowski, Kraków 1994. K. Pomian, Historia. Nauka wobec pamięci, Lublin 2006 (wybór). P. Ricoeur, Symbolika zła, przeł. S. Cichowicz, M. Ochab, Warszawa 1986. (wybór). A. Stankowska, Trop w imadle historii, w: Symbol a rzeczywistość, pod red. B. Andrzejewskiego, Poznań 1996. J. Starobinski, 1789. Emblematy rozumu, przeł. M. Ochab, Warszawa 1997. J. Ziomek, Retoryka opisowa, Wrocław 1990, 2000 (tu: rozdziały – Tropy, Figury myśli, Pamięć i wykonanie, Topika). J. Ziomek, Symbole wśród tekstów kultury, w: Prace dedykowane Stefanowi Żółkiewskiemu, pod red. A. Brodzkiej, M. Hopfinger, J. Lalewicz, Wrocław 1986. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi: - zaprezentować konteksty historii (w tym przekazy ikonograficzne) kultury i literatury, z uwzględnieniem ważnych tekstów kulturowych, mających status arcydzieł, wyrażających ducha epoki, będących zapisem przemian wartości i obyczajów w dziejach Europy i świata - podać wybrane wiadomości z zakresu topiki, z uwzględnieniem zwłaszcza emblematycznej warstwy przedstawień symbolicznych, które są tematem haseł w redagowanym słowniku - skonstruować hasło, dotyczące ważnych w historii Europy pojęć, symboli i wartości, wykorzystując podstawowe wiadomości z zakresu leksykografii oraz zasady budowy hasła opracowane na użytek redagowanego na warsztatach Słownika podstawowych symboli, pojęć i wartości Europy - zrekonstruować zasady generowania kodów kulturowych w ich historycznej perspektywie - wykorzystać wiedzę z zakresu problematyki badań nad pamięcią kulturową, która warunkuje sposoby formowania się społecznych przekazów pamięci |
Metody i kryteria oceniania: |
5,0 – bardzo dobra znajomość tematyki, poruszanej w trakcie zajęć, bardzo dobra wiedza o miejscu symbolu w dziejach retoryki i topiki; wyróżniająca się umiejętność zbierania materiału badawczego i poddawania materiału analizie oraz wyróżniająca się umiejętność prezentowania własnych ustaleń; bardzo dobrze wykonana praca pisemne (hasło), przygotowana w zgodzie z zasadami budowy hasła, opracowanymi na użytek warsztatów 4,5 – jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami w zakresie zdobytej w ramach zajęć wiedzy i umiejętności ich prezentacji 4,0 – możliwy szerszy zakres niedociągnięć: mniej dokładna wiedza o miejscu symbolu w dziejach retoryki i topiki; słabsza umiejętność prezentacji zdobytej wiedzy, dobrze wykonana praca pisemna, (z drobnymi usterkami) realizująca zasady budowy hasła, opracowane na użytek warsztatów 3,5 - zadowalająca znajomość tematyki, poruszanej w trakcie zajęć, zadowalająca wiedza o miejscu symbolu w dziejach retoryki i topiki; poprawna umiejętność zbierania materiału badawczego i poddawania materiału analizie oraz poprawna umiejętność prezentowania własnych ustaleń; hasło przygotowane w poprawny sposób 3,0 - zadowalająca znajomość tematyki, poruszanej w trakcie zajęć, zadowalająca wiedza o miejscu symbolu w dziejach retoryki i topiki (możliwe są nieznaczne błędy merytoryczne i logiczne); poprawna umiejętność zbierania materiału badawczego i poddawania materiału analizie oraz poprawna umiejętność prezentowania własnych ustaleń; hasło przygotowane w poprawny sposób (możliwe są drobne błędy redakcyjne, merytoryczne, stylistyczne, kompozycyjne) 2,0 - niezadowalająca znajomość tematyki, poruszanej w trakcie zajęć, niezadowalająca wiedza o miejscu symbolu w dziejach retoryki i topiki (poważne i liczne błędy merytoryczne i logiczne); niezadowalająca umiejętność zbierania materiału badawczego i poddawania materiału analizie oraz niezadowalająca umiejętność prezentowania własnych ustaleń; hasło przygotowane w niewłaściwy sposób (liczne i poważne błędy redakcyjne, merytoryczne, stylistyczne, kompozycyjne) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.