Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praktyki - etyka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 03-PRA-31PFDL
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Praktyki - etyka
Jednostka: Instytut Filologii Polskiej
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

polonistyczno-filozoficzne studia nauczycielskie

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

Cele modułu kształcenia:

- trening i pogłębienie umiejętności i kompetencji niezbędnych w nauczaniu etyki poprzez prowadzenie, współprowadzenie i obserwację lekcji etyki na etapie szkoły podstawowej,

- zdobycie umiejętności sporządzenia konspektów lekcji etyki o zdefiniowanych celach, optymalnej metodyce i klarownych kryteriach i metodach ewaluacji efektów nauczania,

- zdobycie szeregu umiejętności pomocnych w pełnym, samodzielnym dokumentowaniu procesu nauczania Etyki pod okiem nauczyciela-praktyka oraz pomocnych w hospitacji, monitoringu i ewaluacji metod nauczania,

- orientacja na rynku pracy i orientacja w sposobie funkcjonowaniu szkoły,

- przygotowanie Studenta/Studentki do samodzielnej, odpowiedzialnej pracy w roli nauczyciela etyki.

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

III rok

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Dyskusja, metoda analizy przypadków, gra dydaktyczna/symulacyjna, metoda projektu, pokaz i obserwacja, kwerenda w zakresie możliwości odbycia praktyk, szkolenie poprzedzające, realizacja zadań powierzonych przez opiekuna praktyk, w współpracy z opiekunem, pod nadzorem opiekuna, praca samodzielna.

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

3

Pełny opis:

Treści programowe dla przedmiotu:

- specyfika pracy nauczyciela etyki w szkole podstawowej,

- rozwój umiejętności i kompetencji w zakresie stosowania wiedzy o dydaktyce i metodyce nauczania etyki (w wybranej szkole podstawowej),

- planowanie, przygotowanie i dokumentowanie przebiegu lekcji etyki (na podstawie konspektu zgodnego z programem nauczania i podstawą programową),

- monitoring/obserwacja lekcji prowadzonej przez doświadczonego nauczyciela według uprzedniej instrukcji,

- efektywna, odpowiedzialna współpraca z opiekunem praktyk ze strony szkoły,

- definiowanie celów i metod nauczania oraz kryteriów i narzędzi ewaluacyjnych niezbędnych w pracy nauczyciela etyki,

- sprawne funkcjonowanie w środowisku szkolnym,

- rzetelna, systematyczna dokumentacja własnej pracy przy użyciu dziennika praktyk, formularzy, skryptów etc. objaśnionych przez akademickiego opiekuna praktyk i zdefiniowanych przez organy uczelni,

- orientacja co do ofert pracy w szkolenictwie podstawowym.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:

- ma wiedzę na temat specyfiki pracy nauczyciela etyki,

- stosuje i wypróbowuje wiedzę uzyskaną podczas zajęć kursowych w praktyce, rozwijając umiejętności i kompetencje niezbędne do nauczania etyki w wybranej szkole podstawowej,

- umie samodzielnie zaprojektować, zaplanować, przygotować i udokumentować przebieg lekcji etyki na podstawie wybranego lub samodzielnie utworzonego konspektu (scenariusza) zgodnie z podstawą programową i programem nauczania przedmiotu etyka,

- potrafi prawidłowo hospitować i monitorować (obserwować) lekcję prowadzoną przez doświadczonego nauczyciela według uprzedniej instrukcji, na podstawie odpowiednich kryteriów,

- potrafi podjąć efektywną, odpowiedzialną współpracę z opiekunem praktyk ze strony szkoły,

- potrafi definiować cele i metody nauczania oraz kryteria i narzędzia ewaluacyjne niezbędne w pracy nauczyciela etyki,

- potrafi sprawnie funkcjonować w środowisku szkolnym i rozumie jego reguły,

- potrafi rzetelnie i systematycznie dokumentować swoją pracę (dziennik praktyk, formularze, skrypty, etc. i stosowne instrukcje uzyskuje od akademickiego opiekuna praktyk),

- uzyskuje orientację co do ofert pracy w szkolnictwie podstawowym.

Metody i kryteria oceniania:

Skala ocen:

bardzo dobry (bdb; 5,0): ocena 5,0 wystawiona przez szkolnego opiekuna praktyk; systematycznie i rzetelnie udokumentowane praktyki w dzienniku praktyk, bardzo dobra ocena na podstawie ustnego raportu i rozmowy z akademickim opiekunem praktyk.

dobry plus (+db; 4,5): ocena 4,5 wystawiona przez szkolnego opiekuna praktyk; systematycznie i rzetelnie udokumentowane praktyki w dzienniku praktyk, ocena 4,5 na podstawie ustnego raportu i rozmowy z akademickim opiekunem praktyk.

dobry (db; 4,0): ocena 4,0 wystawiona przez szkolnego opiekuna praktyk; mniej systematycznie i rzetelnie udokumentowane praktyki w dzienniku praktyk, ocena 4,0 na podstawie ustnego raportu i rozmowy z akademickim opiekunem praktyk.

dostateczny plus (+dst; 3,5): ocena 3,5 wystawiona przez szkolnego opiekuna praktyk; niesystematycznie lub niestarannie udokumentowane praktyki w dzienniku praktyk, ocena 3,5 na podstawie ustnego raportu i rozmowy z akademickim opiekunem praktyk.

dostateczny (dst; 3,0): ocena 3,0 wystawiona przez szkolnego opiekuna praktyk; niesystematycznie i niestarannie udokumentowane praktyki w dzienniku praktyk, ocena 3,0 na podstawie ustnego raportu i rozmowy z akademickim opiekunem praktyk.

niedostateczny (ndst; 2,0): nieodbycie praktyk lub brak dokumentacji i ocena 2,0 wystawiona przez szkolnego opiekuna praktyk; brak dziennika praktyk/portfolio, ocena niedostateczna na podstawie rozmowy z akademickim opiekunem praktyk.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Praktyka, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Danuta Michałowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Praktyka - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Praktyka, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Danuta Michałowska
Prowadzący grup: Danuta Michałowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Praktyka - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Praktyka, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Danuta Michałowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Praktyka - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)