Historia literatury polskiej - pozytywizm i Młoda Polska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-PMP-22PDL-E |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia literatury polskiej - pozytywizm i Młoda Polska |
Jednostka: | Instytut Filologii Polskiej |
Grupy: |
E-learning - przedmioty Wydziału Filologii Polskiej i Klasycznej Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty obowiazkowe dla II roku filologii polskiej (studia licencjackie) Przedmioty obowiązkowe dla 2 roku DL FilSlowPol/FSP |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia polska |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Cele modułu kształcenia: - zaznajomienie studentów z ważnymi dziełami i arcydziełami literatury polskiej wraz z umiejętnością odniesienia ich do ogólnego kontekstu przemian historycznych i kulturowych, - doskonalenie umiejętności analityczno-interpretacyjnych ze szczególnym zwróceniem uwagi na specyfikę tekstów powstałych w epokach pozytywizmu i Młodej Polski, analizę porównawczą i wartościowanie (utwory wybitne i drugorzędne; obiegi literackie), - kształcenie umiejętności operowania kategoriami historyczno- i estetycznoliterackimi, a także posługiwania się wiedzą, umiejętnościami i kompetencjami z zakresu innych modułów kształcenia polonistycznego (w tym „Nauki pomocnicze”, „Poetyka z analizą dzieła literackiego”, „Wiedza o historycznym rozwoju polszczyzny”, „Teoria literatury”, „Literatura powszechna”), - pogłębianie umiejętności operowania kategoriami biografii autora, epoki, prądu, stylu, gatunku literackiego, pojęć estetycznych (ironia, groteska, tragizm, realizm, symbolizm, impresjonizm, ekspresjonizm), - kształcenie umiejętności samodzielnych wypowiedzi ustnych i pisemnych na temat literatury oraz kultury epok pozytywizmu i Młodej Polski (obowiązkowa praca pisemna, głos w dyskusji), - kształtowanie świadomości komparatystycznego oraz interdyscyplinarnego charakteru pozytywizmu oraz Młodej Polski w tym szczególne zwrócenie uwagi na połączenia historii literatury z historią innych sztuk (np. teatr, malarstwo, muzyka), - budowanie wiedzy na temat procesu historycznoliterackiego, - formowanie wrażliwości humanistycznej oraz postawy aktywnego uczestnictwa w kulturze. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień, wykład konwersatoryjny, wykład problemowy, dyskusja, praca z tekstem, metoda analizy przypadków, metoda ćwiczeniowa, metoda badawcza (dociekania naukowego), demonstracje dźwiękowe i/lub video, metody aktywizujące, praca w grupach. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 5 |
Pełny opis: |
Treści programowe dla przedmiotu: - propozycje periodyzacji literatury polskiej lat 1864-1918; formacja, epoka, prąd, - pozytywizm po 1864 roku – kontekst historyczny i filozoficzny, gatunki (powieść, nowela, kronika) i sylwetki twórców, - poetyka tendencyjna, naturalistyczna i „dojrzałego” realizmu, pozytywistyczne spory o prozę fabularną, - Młoda Polska - kontekst historyczny i filozoficzny, rodzaje i gatunki literackie, sylwetki twórców, - liryka Młodej Polski – symbolizm, impresjonizm, preekspresjonizm, a także: modernizm, dekadentyzm, nietzscheanizm, franciszkanizm, - dramat Młodej Polski – rola tradycji romantycznej i oddziaływanie współczesnej dramaturgii europejskiej, - powieść Młodej Polski – odniesienie do wzorów prozy pozytywistycznej i współczesnej beletrystyki europejskiej, - krytyka literacka w latach 1864-1918, wybitne osobowości, metody krytyczne, - rola pozytywizmu i Młodej Polski w budowaniu tożsamości zbiorowej Polaków, - przygotowywanie referatu historycznoliterackiego oraz prezentacji multimedialnej poświęconej wybranym zagadnieniom ideowym i/lub estetycznym literatury lat 1864-1918. |
Literatura: |
Zalecana literatura: Programy i dyskusje literackie okresu pozytywizmu, oprac. J. Kulczycka-Saloni, BN I 249 A. ASNYK, Wybór wierszy M. KONOPNICKA, Wybór wierszy • Wybór nowel E. ORZESZKOWA, Marta • Nad Niemnem, oprac. J. Bachórz, BN I 292 - • Cham, oprac. G. Borkowska, Kraków 1999, „Biblioteka Polska" B. PRUS, Opowiadania i nowele, oprac. T. Żabski, BN I 291 • Placówka, oprac. T. Żabski, BN I 251 • Lalka, oprac. J. Bachórz, BN I 262 H. SIENKIEWICZ, Wybór nowel i opowiadań, oprac. T. Bujnicki, BN I 231 • Ogniem i mieczem, oprac. B. Mazan, Wrocław 1990, „Nasza Biblioteka" • Bez dogmatu, oprac. T. Bujnicki, BN I 301 A. SYGIETYŃSKI, Wysadzony z siodła A. ŚWIĘTOCHOWSKI, Dusze nieśmiertelne, oprac. S. Sandler, BN I 165 Programy i dyskusje literackie okresu Młodej Polski, oprac. M. Podraza-Kwiatkowska, BN I 212 W. BERENT, Próchno, oprac. J. Paszek, BN I 234 J. KASPROWICZ, Wybór poezji, oprac. J.J. Lipski, wyd. 2, BN I 120 T. MICIŃSKI, Poezje, oprac. J. Prokop, Kraków 1984 S. PRZYBYSZEWSKI, Wybór pism, oprac. R. Taborski, BN I 190 W. REYMONT, Chłopi, oprac. F. Ziejka, BN I 279 J. A . KISIELEWSKI, Dramaty, opr. J. Taborski, BN I 196 (jeden z dramatów do wyboru) G. ZAPOLSKA, Żabusia – Ich czworo, opr. T. Weiss, BN I 219 (jeden z dramatów do wyboru) L. STAFF, Wybór poezji, oprac. M. Jastrun, BN I 181 K. TETMAJER, Poezje wybrane, oprac. J Krzyżanowski, BN I 123 S. WYSPIAŃSKI, Wesele, oprac. J. Nowakowski, BN I 218 • Wyzwolenie, oprac. A. Łempicka, BN I 200 • Warszawianka. Lelewel. Noc listopadowa, oprac. J. Nowakowski, BN I 193 S. ŻEROMSKI, Wybór opowiadań, oprac. A. Hutnikiewicz, BN I 203 • Ludzie bezdomni, oprac. I. Maciejewska, BN I 254 Opracowania (dwie pozycje obowiązkowe): H. MARKIEWICZ, Literatura pozytywizmu, Warszawa 1986 lub wyd. nast. M. PODRAZA-KWIATKOWSKA, Literatura Młodej Polski, Warszawa 1992 lub wyd. nast. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi: - wskazać arcydzieła i kluczowe utwory literackie epok pozytywizmu i Młodej Polski, a także zreferować ich problematykę oraz kształt estetyczny z użyciem podstawowej terminologii literaturoznawczej, - analizować, interpretować i wartościować teksty literackie reprezentatywne dla epok pozytywizmu i Młodej Polski z wykorzystaniem podstawowej wiedzy z zakresu wybranych teorii i metodologii badań literackich oraz odróżniać najważniejsze historyczne systemy komunikacji literackiej (w tym obiegi literackie, formy gatunkowe, struktury podawcze, języki artystyczne), - rozpoznać i scharakteryzować kluczowe idee filozoficzne i estetyczne stymulujące rozwój literatury oraz kultury epok pozytywizmu i Młodej Polski, - posługiwać się wiedzą o ważnych wydarzeniach i zjawiskach z zakresu historii Polski i wyjaśnić ich wpływ na genezę i problematykę utworów literackich oraz na rozwój kultury polskiej okresu pozytywizmu i Młodej Polski, - dokonać periodyzacji literatury epok pozytywizmu i Młodej Polski, umieścić ją w szerszym kontekście kulturowym i formułować na tej podstawie wnioski, - dostrzec związki literatury, kultury i sztuki epok pozytywizmu i Młodej Polski z literaturą, kulturą i sztuką powszechną, - samodzielnie zrealizować proste zadanie badawcze (z zastosowaniem w praktyce podstawowych elementów historycznoliterackiej procedury badawczej, takich jak dobór i analiza źródeł, rozpoznanie stanu badań, zdefiniowanie i analiza problemu poznawczego, skonstruowanie spójnego wywodu argumentacyjnego, sformułowanie wniosków) z wykorzystaniem wiedzy o literaturze epok pozytywizmu i Młodej Polski, - operować informacją naukową ( w tym wyszukiwać, analizować, oceniać i selekcjonować informacje dotyczące literatury epok pozytywizmu i Młodej Polski, dobierać właściwe edycje tekstów, posługiwać się słownikami i kompendiami literaturoznawczymi, bibliotekami cyfrowymi) oraz zastosować ją w konkretnym kontekście zawodowym, - operować pisemną formą wypowiedzi naukowej, napisać referat historycznoliteracki, a także przygotować wystąpienie w dyskusji, przedstawić (również w formie prezentacji multimedialnej) i uzasadnić swoje stanowisko z wykorzystaniem poglądów innych autorów, - pracować w zespole wedle celów i wskazówek formułowanych przez kierownika zespołu, - wyjaśnić rolę literatury i kultury epok pozytywizmu i Młodej Polski w budowaniu tożsamości zbiorowej, więzi społecznych oraz wykorzystać tę kompetencję w osobistym, angażującym etyczną wrażliwość udziale w różnych formach życia zbiorowego (w tym we własnej pracy), a także w pielęgnowaniu dziedzictwa kulturowego Europy, Polski i Wielkopolski. |
Metody i kryteria oceniania: |
Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość głównych zagadnień związanych z historią literatury polskiej pozytywizmu i Młodej Polski, wysokie umiejętności analityczne i interpretacyjne, bardzo dobra znajomość kontekstów historycznych, filozoficznych i estetycznych. dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami. dobry (db; 4,0): możliwy szerszy zakres niedociągnięć. dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość zagadnień związanych z historią literatury polskiej pozytywizmu i Młodej Polski, zadowalające umiejętności analityczne i interpretacyjne, zadowalająca znajomość kontekstów historycznych, filozoficznych i estetycznych. dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca znajomość zagadnień związanych z historią literatury polskiej pozytywizmu i Młodej Polski, zadowalające umiejętności analityczne i interpretacyjne, zadowalająca znajomość kontekstów historycznych, filozoficznych i estetycznych, jednak wymagająca np. zadawania pytań pomocniczych przez osobę egzaminującą. niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość zagadnień związanych z historią literatury polskiej pozytywizmu i Młodej Polski, niezadowalające umiejętności analityczne i interpretacyjne, niezadowalająca znajomość kontekstów historycznych, filozoficznych i estetycznych. Kryteria oceniania: - aktywność w trakcie zajęć (udział w dyskusji i w pracy zespołowej), - wartość merytoryczna i kształt estetyczny pracy pisemnej, - wartość merytoryczna i projekt prezentacji oraz sposób jej przedstawienia, - sprawność analityczno-interpretacyjna, - umiejętność zaprezentowania na egzaminie wiedzy nabytej w ramach przedmiotu oraz poziom tej wiedzy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
ŚR CZ PT CW
CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Jauksz | |
Prowadzący grup: | Klaudia Ataman, Małgorzata Okulicz-Kozaryn, Radosław Okulicz-Kozaryn, Tomasz Sobieraj, Joanna Warchoł, Marek Wedemann, Rozalia Wojkiewicz, Anastazja Żak-Świerczek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
ŚR CZ PT CW
CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Jauksz | |
Prowadzący grup: | Klaudia Ataman, Marcin Jauksz, Małgorzata Okulicz-Kozaryn, Radosław Okulicz-Kozaryn, Tomasz Sobieraj, Joanna Warchoł, Marek Wedemann, Rozalia Wojkiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.