Podstawy diagnostyki edukacyjnej - spec. nauczycielska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-PDE-22PDL |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy diagnostyki edukacyjnej - spec. nauczycielska |
Jednostka: | Instytut Filologii Polskiej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty obowiązkowe dla spec. nauczycielskiej (studia licencjackie) |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia polska |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Cele modułu kształcenia: - uzyskanie podstawowej wiedzy na temat diagnozowania i ewaluacji w pracy polonisty i w szkole na II etapie edukacyjnym, - kształtowanie umiejętności projektowania i prowadzenia badań diagnostycznych w praktyce w szkole podstawowej uwzględniającego zróżnicowane potrzeby edukacyjne uczniów, - kształtowanie umiejętności przygotowywania narzędzi diagnozowania, sprawdzania i oceniania wytworów uczniowskich, - kształtowanie umiejętności oceniania jako działania wspierającego rozwój, - przygotowanie do pracy w zespołach nauczycieli, - przygotowanie do ewaluacji własnej pracy. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Student uczestniczy równolegle w zajęciach z metodyki nauczania literatury i języka polskiego na I stopniu studiów. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Dyskusja, praca z tekstem, metoda analizy przpadków, metoda ćwiczeniowa, metoda warsztatowa, praca w grupach, rozmowa problemowa. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 1 |
Pełny opis: |
Treści programowe dla przedmiotu: - pojęcie diagnozy i diagnostyki edukacyjnej, diagnostyka formalna i nieformalna, rozpoznawanie zaburzeń i rozwoju, planowanie diagnozy edukacyjnej, narzędzia diagnostyczne, - pomiar dydaktyczny jako podstawa diagnozy, rodzaje i niezbędne właściwości pomiaru, narzędzia pomiaru i podstawowe wskaźniki, np. EWD, - diagnoza wstępna grupy uczniowskiej i każdego ucznia: przygotowanie, przeprowadzenie, sparwdzenie i analiza wyników, - ocenianie w pracy wychowawcy i polonisty, ocenianie kształtujące a ocenianie sumujące, ocenianie wewnętrzne a ocenianie zewnętrzne, ocenianie holistyczne a ocenianie analityczne, kryteria oceniania, ocenianie wg wymagań; etyczne i prawne aspekty oceniania, - egzamin ósmoklasisty - typy zadań, kryteria oceniania, analiza wyników i ich wykorzystanie do podnoszenia jakości kształcenia, - ewaluacja pracy szkoły, wymagania wobec szkół, wymierne i niewymierne efekty pracy szkół, narzędzia i przebieg ewaluacji, raport z ewaluacji, SEO, - autoewaluacja pracy nauczyciela, ocena jego pracy, projektowanie ścieżki rozwoju, - doradzanie w zakresie planowania dalszej drogi edukacyjnej ucznia. |
Literatura: |
Zalecana literatura: Ewaluacja w edukacji, pod red. G. Mazurkiewicza, Kraków 2012. R. Fisher, Uczymy, jak się uczyć, tłum. K Kruszewski, Warszawa 1999. A. Janus – Sitarz, Komu potrzebne jest ocenianie? Wokół ewaluacji osiągnięć ucznia, [w:] Polonista w szkole. Podstawy kształcenia nauczyciela polonisty, Kraków 2004. B. Niemierko, Diagnostyka edukacyjna. Podręcznik akademicki, Warszawa 2009. B. Niemierko, Między oceną szkolną a dydaktyką. Bliżej dydaktyki, Warszawa 1991. Materiały ze stron internetowych instytucji oświatowych zajmujących się ewaluacją oraz ocenianiem (np.: arkusze egzaminacyjne, raporty ze sprawdzianów i egzaminów, prezentacje dotyczące oceniania zewnętrznego i wewnętrznego, oceniania kształtującego, zadań na egzaminach): www.men.gov.pl, www.cke.amu.edu.pl, www.ceo.org.pl, www.ptde.org.pl , www.npseo.pl Szczegółowe zestawienie zalecanej literatury umieszczono w sylabusie przedmiotu „metodyka nauczania”. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka: - potrafi zaprojektować stosownie do II etapu edukacyjnego narzędzie diagnozowania i sprawdzania wiedzy i umiejętności uczniów w kontekście wymagań podstawy programowej, - zna funkcje i rodzaje oceniania w szkole oraz wykorzystuje proces oceniania uczniów i udzielania im informacji zwrotnej do stymulowania ich pracy nad własnym rozwojem, jest świadomy psychologicznych, etycznych i prawnych aspektów oceniania, - analizuje wyniki przeprowadzonych diagnoz i egzaminów, rozumiejąc znaczenie podstawowych wskaźników pomiarowych, np.: edukacyjna wartość dodana, tendencja rozwojowa szkoły, łatwość zadania, - posiada kompetencje komunikacyjne (interpersonalne i społeczne) wykorzystywane między innymi do udzielania informacji zwrotnej uczniom i rodzicom, - potrafi ocenić jakość pracy szkoły i nauczyciela, rozumie rolę ewaluacji w edukacji i wykorzystuje różne metody ewaluacyjne, - potrafi pracować w zespole diagnozującym lub ewaluacyjnym, występując w różnych rolach; ma umiejętność współpracy z innymi nauczycielami, pedagogami i rodzicami uczniów, oraz innymi osobami tworzącymi społeczność szkolną i lokalną, - dokonuje autoewaluacji własnej pracy, projektuje ścieżkę rozwoju, - wspomaga ucznia w planowaniu jego ścieżki edukacyjnej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość zagadnień związanych diagnozą edukacyjną i ewaluacją ujawniona podczas testu oraz poprzez wykonanie dwóch zadań zaliczeniowych; rzetelne, zgodne z zasadami pomiaru dydaktycznego przygotowanie narzędzia diagnozującego z różnymi typami zadań i odniesieniem do wymagań; bezbłędne sprawdzenie prac uczniowskich z zastosowaniem kryteriów i sformułowaniem informacji zwrotnej. dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami. dobry (db; 4,0): możliwy szerszy zakres niedociągnięć: słabsza orientacja zagadnieniach diagnozy i ewaluacji, usterki w konstrukcji zadań testowych lub kryteriów oceniania, drobne błędy w ocenie i sformułowaniu informacji zwrotnej. dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość zagadnień związanych z diagnozą i ewaluacją, usterki w konstrukcji zadań testowych lub kryteriów oceniania, drobne błędy w ocenie i sformułowaniu informacji zwrotnej, drobne błędy w konstrukcji testu i niedociągnięcia w ocenie prac uczniowskich. dostateczny (dst; 3,0): zadawalająca znajomość zagadnień związanych z diagnozą i ewaluacją, błędy w konstrukcji zadań testowych i kryteriów oceniania, błędy w ocenie i sformułowaniu informacji zwrotnej, błędy w konstrukcji testu i niedociągnięcia w ocenie prac uczniowskich. niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość zagadnień związanych z diagnozą i ewaluacją, zasadnicze błędy w konstrukcji narzędzia diagnozującego i błędy w ocenie prac uczniowskich. Kryteria oceniania: - test po zakończeniu cyklu ćwiczeń, według skali punktowej: poniżej 50% możliwych do uzyskania punktów ocena 2.0; 51-60% ocena 3.0; 61-70% ocena 3.5; 71-80% ocena 4.0; 81-90% ocena 4.5; 91-100% ocena 5.0, - praca indywidualna polegająca na sprawdzeniu, zrecenzowaniu i ocenie pracy ucznia, - praca zaliczeniowa polegająca na przygotowaniu narzędzia sprawdzania wiedzy i umiejętności uczniów, np. testu, sprawdzianu z oprzyrządowaniem. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CW
CZ CW
CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Koc, Paulina Słoma, Beata Udzik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Koc, Anna Podemska-Kałuża | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.