Poetics with Elements of Analysis and Interpretation
General data
Course ID: | 03-PAI-11SCDL |
Erasmus code / ISCED: |
09.2
|
Course title: | Poetics with Elements of Analysis and Interpretation |
Name in Polish: | Poetyka z elementami analizy i interpretacji |
Organizational unit: | Institute of Slavic Studies |
Course groups: |
(in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze (in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla I roku filologii serbskiej (studia licencjackie) (in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla I roku studiów serbistycznych (studia licencjackie) |
Course homepage: | http://www.slavic.amu.edu.pl |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Module type: | compulsory |
Major: | (in Polish) studia slawistyczne, specjalność: studia serbistyczne |
Cycle of studies: | 1st cycle |
Module learning aims: | (in Polish) Cele modułu kształcenia: - pozyskanie wiedzy z zakresu wersyfikacji, stylistyki, kompozycji i genologii, - opanowanie podstawowej terminologii z zakresu poetyki, - zdobycie i doskonalenie umiejętności analizy, interpretacji oraz wartościowania tekstu literackiego (także w kontekście interdyscyplinarnym), - kształtowanie umiejętności czytania tekstów teoretycznoliterackich. |
Year of studies (where relevant): | Year 1 |
Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences: | (in Polish) Umiejętność analizy i interpretacji tekstu literackiego, znajomość podstawowych kategorii analitycznych na poziomie szkoły średniej. |
Methods of teaching for learning outcomes achievement: | (in Polish) Wykład konwersatoryjny, dyskusja, praca z tekstem, metoda analizy przypadków, rozwiązywanie zadań, inne. |
Student workload (ECTS credits): | (in Polish) 5 (2+3) |
Short description: |
This course offers an introduction into poetics as a theory of a literary work; various aspects of the understanding of the term 'poetics' itself (i.e. systematic versus historical poetics, immanent versus formulated poetics). Prime tasks of poetics in literary studies. Basic issues of versification (i.e. prosody, including rhyme and rhythm, major verse designs, types of strophes etc.). Stylistics and rhetoric (i.e. tropes and figures of rhetoric). Composition (i.e. time and spatial forms in literature etc.). Major genres and their variations. |
Full description: |
(in Polish) Treści programowe dla przedmiotu: - przedmiot zainteresowań poetyki i jej miejsce wśród dziedzin nauki o literaturze, - poezja, liryka, wiersz; utwór poetycki, utwór liryczny, utwór wierszowany – ich wzajemne zależności, - poezja a proza, - charakterystyka systemów wersyfikacyjnych (rys historyczny, konstanty i tendencje, najczęstsze formaty, zastosowanie), - wprowadzenie do stylistyki (style funkcjonalne a styl tekstu literackiego, stylizacja), - leksykalne i składniowe środki stylistyczne – typologia, przykłady, - przekształcenia semantyczne – tropy (zwłaszcza metafora, symbol, alegoria, ironia) – typologia, przykłady, próby wartościowania,, - kompozycja – jej typy i podstawowe pojęcia. Jednostki konstrukcyjne świata przedstawionego: motyw, wątek, postać, akcja i fabuła, - elementy dzieła literackiego: czas i przestrzeń, postać literacka, - sytuacja narracyjna i typy narracji, - wybrane gatunki literackie (charakterystyka, rys historyczny, przemiany konwencji gatunkowych). |
Bibliography: |
(in Polish) Zalecana literatura: Chrząstowska B., Wysłouch S., Poetyka stosowana, Warszawa 2000. Ćwiczenia z poetyki, red. A. Gajewska, T. Mizerkiewicz, Warszawa 2006. Głowiński M., Okopień-Sławińska A., Sławiński J., Zarys teorii literatury, Warszawa 1991. Kulawik A., Poetyka. Wstęp do teorii dzieła literackiego, Kraków 1990. Kompozycja i genologia, red. A. Gajewska, Poznań 2010. Mayenowa M. R., Poetyka teoretyczna: zagadnienia języka, Wrocław 2000. Miodońska-Brookes E., Kulawik A., Tatara M., Zarys poetyki. Warszawa 1980. Poetyka. Zarys encyklopedyczny red. M. R. Mayenowa, L. Pszczołowska, Wrocław 1957–1979. Pszczołowska L., Wiersz-styl-poetyka. Studia wybrane. Kraków 2002. Słownik terminów literackich, red. J. Sławiński, Wrocław 2002. Ziomek J., Retoryka opisowa, Wrocław 2000. Poetyka. Zarys encyklopedyczny red. M. R. Mayenowa, L. Pszczołowska, Wrocław 1957–1979. Pszczołowska L., Wiersz-styl-poetyka. Studia wybrane. Kraków 2002. Słownik terminów literackich, red. J. Sławiński, Wrocław 2002. Ziomek J., Retoryka opisowa, Wrocław 2000. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka: - potrafi dokonać analizy i interpretacji tekstu literackiego, wartościować utwory literackie oraz umiejętnie uzasadnić własną hipotezę interpretacyjną (posługując się odpowiednią terminologią i odwołując się do literatury przedmiotu), - potrafi zanalizować budowę wersyfikacyjną oraz rozpoznać i scharakteryzować poszczególne systemy wersyfikacyjne, - potrafi rozpoznać i scharakteryzować stylistykę wybranego tekstu literackiego (ze szczególnym uwzględnieniem środków stylistycznych i tropów), - potrafi zanalizować kompozycję tekstu literackiego (m. in. rozpoznać jednostki konstrukcyjne świata przedstawionego w utworze, potrafi przeanalizować sytuację narracyjną, sposób konstrukcji postaci, czasu i przestrzeni w powieści), - potrafi rozpoznać i scharakteryzować najważniejsze gatunki literackie, - potrafi czytać ze zrozumieniem prace naukowe z zakresu poetyki i odnieść się do ich głównych tez. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0): student posiada obszerną wiedzę z zakresu wersyfikacji, stylistyki, kompozycji i genologii; biegle posługuje się podstawową terminologią z zakresu poetyki; swobodnie stosuje nabytą wiedzę w praktyce interpretacyjnej, sprawnie analizuje, interpretuje tekst literacki, w razie potrzeby uruchamiając kontekst interdyscyplinarny, wartościując oraz odwołując się do literatury przedmiotu; potrafi czytać ze zrozumieniem teksty teoretycznoliterackie. dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami (zwłaszcza w praktycznym zastosowaniu warsztatu badawczego). dobry (db; 4,0): student posiada znaczną wiedzę z zakresu wersyfikacji, stylistyki, kompozycji i genologii; dobrze posługuje się podstawową terminologią z zakresu poetyki; dość sprawnie stosuje nabytą wiedzę w praktyce interpretacyjnej, analizuje, interpretuje tekst literacki, w razie potrzeby uruchamiając kontekst interdyscyplinarny, podejmując próby wartościowania oraz odwołując się do literatury przedmiotu; podejmuje lekturę tekstów teoretycznoliterackich i rozumie ich główne tezy. dostateczny plus (+dst; 3,5): student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu wersyfikacji, stylistyki, kompozycji i genologii; ze zrozumieniem posługuje się podstawową terminologią z zakresu poetyki; podejmuje zazwyczaj udane próby zastosowania nabytej wiedzy w praktyce interpretacyjnej, stawia hipotezy interpretacyjne; poprawnie analizuje, interpretuje tekst literacki, choć nie zawsze uruchamia istotne konteksty; niekiedy podejmuje próby wartościowania; zazwyczaj poprawnie odwołuje się do literatury przedmiotu; podejmuje lekturę tekstów teoretycznoliterackich i zazwyczaj rozumie ich główne tezy. dostateczny (dst; 3,0): student posiada podstawową wiedzę z zakresu wersyfikacji, stylistyki, kompozycji i genologii; na ogół poprawnie posługuje się podstawową terminologią z zakresu poetyki; podejmuje po części udane próby zastosowania nabytej wiedzy w praktyce interpretacyjnej, próbuje stawiać hipotezy interpretacyjne; zazwyczaj poprawnie analizuje, interpretuje tekst literacki, choć nie zawsze uruchamia istotne konteksty; rzadko podejmuje próby wartościowania; zazwyczaj poprawnie – choć w umiarkowanym zakresie – odwołuje się do literatury przedmiotu; podejmuje lekturę tekstów teoretycznoliterackich i zazwyczaj rozumie większość głównych tez. niedostateczny (ndst; 2,0): student posiada niewystarczającą wiedzę z zakresu wersyfikacji, stylistyki, kompozycji i genologii; nie potrafi poprawnie posługiwać się podstawową terminologią z zakresu poetyki; nie umie zastosować nabytej wiedzy w praktyce interpretacyjnej, podejmuje nieudane próby analizy i interpretacji i wartościowania; nie potrafi zrekonstruować głównych tez tekstów teoretycznoliterackich, omawianych na zajęciach. Kryteria oceniania: - obecność i aktywność na zajęciach, - wartość merytoryczna wypowiedzi prezentowanych na zajęciach, - praca (lub prace) o charakterze interpretacyjnym, - poziom wiedzy i umiejętności zaprezentowane na egzaminie. |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.